Toyota RAV4 2,2 D-4D AWD Style
Tichý spoločník aj na dlhé trasy a veľa nepýta: Nová Toyota RAV4 je nenápadná a zároveň príťažlivá. Opäť dáva prednosť ladným tvarom a ponúka výborne spracovaný interiér, ktorým chce zapôsobiť na vyznávačov komfortu a elegancie. Už na prvý pohľad si všimnete prepracovanejší interiér z hodnotne vyzerajúcich materiálov. Testovali sme model s 18" kolesami - v najvyššej výbave Style.
Pohodlné predné sedadlá sú väčšie, vyhrievané, s výrazným bočným vedením a dokonca nechýba ani možnosť zmeny nastavenia bedrovej opierky. Sedadlo vodiča sa nastavuje elektricky. Dojem komfortného interiéru dotvára masívnejší, avšak elegantne pôsobiaci stredový panel, na ktorom sú ergonomicky rozmiestnené ovládače rádia, duálnej klimatizácie, ofukovania predného skla a pod. Tlačidlom s typickým symbolom napomáha v zimných dňoch rýchlemu odhmlievaniu, či odmrazovaniu čelného skla.
Veľké zadné (piate) dvere sa vyklápajú nahor, respektíve zatvárajú elektricky, pričom pod nimi vzpriamene prejde aj vyšší človek (do 185 cm). Batožinový priestor je dostatočne veľký, na dĺžku meria bez 5 cm jeden meter; za nakladacou hranou vo výške 63 cm je k dispozícii objem kufra 547 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vznikne kufor s objemom 1 746 litrov (po strop).
Na multifunkčnom volante sú vpravo ovládače telefónu a informačného displeja, kým na ľavom ramene volantu sa nachádzajú ovládače rádia. Načim pochváliť dostatočne veľkú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom a široké lakťové opierky pre pasažierov vpredu i vzadu.
Intuitívne ovládanie tempomatu sme využívali najmä na diaľnici, ale aj v mestách, keď sme chceli mať istotu pred číhajúcimi radarmi. Jednoducho sme si nastavili 55 km/h a mohli sme sa plne sústrediť na premávku. Osvedčil sa nám aj navigačný systém Touch&Go (za príplatok 600 €), v ktorom sú mapy Európy, informácie o doprave, rýchlostných obmedzeniach a radaroch, on line vyhľadávanie (ceny palív, voľné parkoviská, počasie) a Bluetooth s možnosťou odosielania správ.
Na diaľnici prekvapí Toyota svojou tichosťou; aerodynamika je výborná, tlmenie nerovností vozovky príkladné. Indikátor radenia sa rozsvecuje v pravej chvíli, takže kto ho rešpektuje, určite ušetrí na palive. Navyše je tu systém stop&start - vhodný najmä tam, kde sa na semafore červená vyhrieva pridlho. Pri cúvaní pomáhajú parkovacie senzory a tiež kamera, ktorá prenáša obraz na dostatočne veľkú obrazovku.
So 6° prevodovkou sme si dobre rozumeli a keď sme potrebovali súrne zrýchliť (pri predbiehaní), využili sme razantnejšie stlačenie pravého pedálu. Nenápadne umiestnené tlačidlo režimu Sport sa nachádza na stredovej konzole pod panelom s rádiom a klimatizáciou. Režim Sport sa po aktivácii prejaví najmä tak, že medzinápravová spojka posiela viac krútiaceho momentu k zadným kolesám.
S Toyotou RAV4, ktorá má svetlú výšku 187 mm, sme si zajazdili aj v ľahšom teréne, ale nejaké krkolomné výlety v náročnom teréne s týmto SUV neodporúčame. Napokon RAV4 podľa slovenského importéra týchto áut znamená „Rekreačné Aktívne Vozidlo" s pohonom 4 kolies.... A skutočne patrí medzi motoristickou verejnosťou k obľúbeným - bez ohľadu na pohlavie. Veď z troch generácií RAV4, ktoré sú dostupné vo vyše 150 krajinách, predali od roku 1994 vyše 4,5 milióna kusov; z toho v Európe vyše 1,2 milióna.
My sme dali prednosť - okrem mestskej premávky - jazde po diaľnici, ale aj po okresných cestách. Všade sme sa s Toyotou RAV4 cítili ako ryba vo vode. Komfortný podvozok, dostatočná dynamika, výborné brzdy, dobrá aerodynamika, priemerná spotreba v kombinovanom režime 6,9 litra. Na jednu palivovú nádrž bol dojazd takmer 700 km - vždy rozhoduje štýl jazdy.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Toyota RAV4 2,2 D-4D
Objem motora (cm3) 2 231
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 340
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7
(Skutočná spotreba pri teste 6,9)
Cena testovanej verzie 32 300 €
Najlacnejšia verzia 25 000 €
+ Výrazné plusy
Intuitívne ovládanie tempomatu, brzdy
Volant s multifunkčným ovládaním
Elektrické otváranie/zatváranie piatych dverí
- Najväčšie mínusy
Nutnosť aktivovať tempomat po každom štarte