BMW 120d x-Drive M
Za málo peňazí veľmi veľa zábavy: Najmenším modelom radu 1 preniká veľavážená nemecká automobilka BMW aj k zákazníkom, ktorí uprednostňujú malé, no pritom dostatočne vrtké a zároveň pohodlné autá. Slovenský importér nám ponúkol na testovanie najvýkonnejšiu verziu 120d - úsporný diesel s pohonom na všetky kolesá.
Informačný systém nám už pred začiatkom testu avizoval príjemne nízku spotrebu okolo šesť litrov - a neklamal. O tom však neskôr. Najprv si popozerajme interiér. Hoci pri otváraní auta treba použiť diaľkové ovládanie, motor sa štartuje tlačidlom. Medzi prednými sedadlami je kruhový ovládač na obsluhu navigácie, telefónu, rádia a informačného menu. Duálna klimatizácia umožňuje nastaviť v kabíne príjemnú atmosféru a keď to nestačí, môžete si otvoriť, respektíve vyklopiť strešné okno.
Dobre tvarované sedadlá s masážou bedier sú vyhrievané, na zadných sedadlách však majú pasažieri len skromný priestor na nohy. Volant je výborne tvarovaný, dobre sa s ním pracuje. Na jeho pravom ramene sú tlačidlá na ovládanie rádia a telefónu. Troška sme sa natrápili s páčkou smeroviek: nielenže nepozná tzv. trojblik (trojnásobné blikanie smeroviek na jeden dotyk), ale ak sme aktivovali blikanie smeroviek, v niektorých menej ostrých zákrutách sa smerovky automaticky nevypli, takže sme preblikávali páčkou na obe strany, než sme si zvykli ako na to.
Na autorádiu si môžete predvoliť až 40 staníc, navyše si môžete osem staníc prednostne uložiť do pamäte a vyberať tlačidlami. Ak sa ľahko dotknete ktoréhokoľvek tlačidla, na širokom monitore sa automaticky ukáže stanica, ktorá je naladená pod konkrétnym číslom. Žiaľ - nevedno prečo - monitor vyčnieva z prístrojového panelu kolmo do priestoru, čo nepôsobí veľmi esteticky. Navyše sa okolo neho usádza prach. Tu si dizajnéri nevystavili najlepšiu vizitku...
Jazdné vlastnosti päťdverového BMW 120d x-Drive sú podľa očakávania výborne: na 18" nízkoprofilových pneumatikách (225 - 40) spoľahlivo drží zvolenú stopu, k čomu prispieva i tvrdší podvozok, auto okamžite reaguje na najmenší pohyb volantu a brzdy účinkujú dostatočne razantne. Zrýchlenie je dynamické, uspokojí športovo založeného vodiča, i keď pneumatiky netrhajú asfalt. Čo viac si môže bežný, ale náročnejší motorista želať?
Šofér má k dispozícii ekonomický režim so systémom stop&start alebo športový režim. Tempomat sa ovláda tlačidlami na ľavom ramene volantu, no po každom naštartovaní sme túto funkciu museli opätovne aktivovať. Toto je nepríjemné najmä ak častejšie vypínate motor. No čo je istotne potešiteľné, výkonný motor v spojení so 6° manuálnou prevodovkou patrí medzi veľmi úsporné: pri rýchlosti 100 km/h sme s aktivovaným tempomatom zaznamenali priebežnú spotrebu 5,1 litra.
Aj na diaľnici (130 km/h) si najmenšie BMW udrží nízku spotrebu 6,1 litra a celková priemerná spotreba vrátane jazdy po meste bola rovnako iba 6,1 l/ 100 km. V závere testu sa naplnil údaj o dojazde na jednu nádrž (52 litrov) zo začiatku testovania: 800 kilometrov. Na malý, športovo ladený automobil s pohonom všetkých kolies X-Drive - potešiteľné zistenie. Taký úsporný športiak sa len tak ľahko nevidí...
Údaje výrobcu o testovanom aute
BMW 120d
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 135/184
Krútiaci moment (Nm) 380
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,8
(Skutočná spotreba pri teste 6,0)
Cena testovanej verzie 30 200 €
Najlacnejšia verzia 21 500 €
+ Výrazné plusy
Úsporný motor, primerane tvrdý podvozok
Dynamické vlastnosti, účinné brzdy
Úžasné reakcia na malý podnet volantom
- Najväčšie mínusy
Páčka smeroviek nepozná trojblik
Do priestoru vyčnievajúci monitor