SEAT Toledo 1,4 TSI 7 DSG Style
Svetlý interiér navodzuje atmosféru luxusnej limuzíny: Sedan s názvom španielskeho mesta Toledo patril v minulých rokoch medzi veľmi obľúbené modely - napriek tomu sa nepochopiteľne vytratil z trhu. V súčasnosti sa opäť hlási o slovo, a preto sme s potešením prijali ponuku importéra značky SEAT na Slovensku, aby sme otestovali ich ambicióznu novinku. Vybrali sme si verziu s benzínovým motorom a 7° prevodovkou DSG - a to v najvyššej možnej výbave. Teda najdrahší z modelov.
Je to vlastne štvrtá generácia, keďže epizóda s treťou generáciou v rokoch 2004 - 2009, s vysokou strechou a predĺženou zaoblenou zadnou časťou karosérie, konštrukčne odvodenou od Seatu Altea, sa nestretla s porozumením verejnosti. A hneď v úvode sa žiada konštatovať, že v prípade nového Toleda mieri španielska automobilka do stredu terča. Po technickej stránke je Toledo súrodencom Škody Rapid, no z dizajnérskeho hľadiska je o poriadny kus pred českým sedanom.
Na dĺžku meria 4,5 metra a napriek klasickej siluete so stupňovitou zadnou časťou umožňuje pohodlný prístup do batožinového priestoru cez veľké piate dvere. Čiže vizuálne je to sedan, no v skutočnosti liftback. Základný objem kufra veľkorysých 550 litrov sa dá sklopením operadiel zadných sedadiel zväčšiť na 1 490 litrov. Cez vstupný otvor s rozmermi 104 x 101 cm toho naložíte bez problémov až-až, nakladanie cez hranu vo výške 700 milimetrov nerobí žiadne problémy. Žiaľ, za ňou nasleduje pomerne výrazný schod; dvojitá podlaha by istotne bola vhodným riešením.
Pomerne dlhý rázvor 2,6 metra zaručuje komfortný priestor pre nohy cestujúcich aj na zadných sedadlách. Cez veľké otvory dverí majú všetci pasažieri pohodlný prístup dovnútra. Veľkorysý priestor na zadných sedadlách sa trošku zmenšuje nad hlavami, ale - ako hovorí klasik: dá sa. Do výšky 182 cm. Celkovo hodnotíme všetky sedadlá ako pohodlné, predné sú vyhrievané.
Je zaujímavé, že výrobca sa rozhodol vo väčšine vyrobených kusov pre interiér svetlej béžovej farby, čo má v očiach cestujúcich umocniť dojem z pobytu v kabíne luxusnej limuzíny. Aj v testovanom aute sme mali svetlý interiér a v extrémnych horúčavách sme rýchlo zaregistrovali jeho neodškriepiteľnú výhodu: nebol taký prehriaty, ako keby mal čiernu farbu. Navyše, látkové sedadlá nepálili ako čierna koža. Vhod padla aj automatická klimatizácia, jej používanie však mierne zvyšovalo spotrebu.
V strede prístrojového panelu je prehľadný monitor s navigáciou, bluetooth a voľbou až 24 staníc FM. Trojramenný volant sa dobre drží, na jeho ramenách je o vládanie rádia a informačného displeja, na páčke pod volantom sa nachádza intuitívne ovládanie tempomatu. Nečakaný detail sme objavili, keď sme chceli stiahnuť okná zadných dverí. Tlačidlá na ich ovládanie na dverách vodiča totiž nie sú. Rovnako nám pripadá archaické, že uzáver palivovej nádrže sa dá otvárať iba kľúčom od zapaľovania. Chválime však veľkú priehradku pred spolujazdcom i dostatočne dimenzované odkladacie priestory na fľaše (vpredu na 1,5 litra) vo všetkých dverách.
Pochopiteľne, Toledo využíva najmodernejšie agregáty koncernu Volkswagen, ktorého je SEAT súčasťou. To znamená akčné benzínové TSI a úsporné dieselové TDI. Výlučne v kombinácii s benzínovým motorom 1,4 TSI je v ponuke automatická 7° prevodovka DSG s dvoma spojkami. Ako sme sa presvedčili počas testovania, preraďovanie rýchlostných stupňov trvá iba niekoľko stotín sekundy a uskutočňuje sa bez citeľného prerušenia prenosu krútiaceho momentu. Kto chce jazdiť športovým štýlom, tomu odporúčame využiť režim Sport, respektíve výborné sekvenčné radenie.
Brzdy reagujú okamžite a s dostatočným dôrazom. Podvozok výborne tlmí nerovnosti, do auta sa neprenáša rušivý hluk. Pravda, to platí len ak sú okná zatvorené - v prípade, že ich máte otvorené, aerodynamika z hľadiska hlučnosti sa citeľne zhorší, hluk spôsobený prúdením vzduchu je pomerne silný. Aerodynamika karosérie pri bočnom vetre je však veľmi dobrá a vozidlo pokračuje v jazde v priamom smere aj pri silnejšom nápore vetra.
Na testovanom aute sme mali najlepšie vybavenie, aké SEAT ponúka - aj preto sa jeho cena vyšplhala do závratných výšok. Hoci to znie pri menšom objeme motora paradoxne, táto verzia mala najlepšie zrýchlenie spomedzi všetkých ostatných. Elektrický stabilizačný systém zahŕňal (v skratkách) aj ABS, MSR, ASR, EDS a HBA. Okrem modelu s najslabším motorom majú všetky ostatné verzie kotúčové brzdy pri každom kolese. Po zaradení spiatočky sa automaticky stíši zvuk rádia. V zadnom nárazníku sme mali cúvacie senzory.
Čiastočnou nevýhodou prevodovky DSG - popri všetkých jej výhodách - je mierne vyššia spotreba motora 1,4 TSI. Pri rýchlosti 100 km/h na rovine nám síce displej ukázal 5,2 litra, no na diaľnici (130 km/h) atakoval údaj hranicu 7 litrov. Bez zapnutej klimatizácie to bolo s tempomatom 6,6 litra. Priemernú spotrebu sme pôvodne (so zapnutou klimatizáciou) nedokázali stlačiť pod 7,5 litra, čomu zodpovedá aj dojazd 650 litrov.
Priemer vyšší o takmer dva litre oproti údaju výrobcu však pripisujeme vysokému podielu jázd v meste a častému používaniu klimatizácie. Ak sme jazdili mimo mesto, priemerná spotreba sa znížila na 7,3 litra. Mimochodom, u iných benzínových motorov pod kapotou Toleda deklaruje výrobca priemernú spotrebu okolo 5,5 litra.
Tak či onak, podľa našej mienky pri zákazníckom výbere patrí SEAT Toledo v ponuke rodinných automobilov k horúcim favoritom a zrejme nadviaže na úspechy svojho predchodcu z prvej generácie.
Údaje výrobcu o testovanom aute
SEAT Toledo 1,4 TSI
Objem motora (cm3) 1 390
Výkon (kW/k) 90/122
Krútiaci moment (Nm) 200
Max. rýchlosť (km/h) 206
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,8
(Skutočná spotreba pri teste 7,7)
Cena testovanej verzie 19 128 €
Najlacnejšia verzia 9 990 €
+ Výrazné plusy
Objemný a ľahko prístupný kufor
Dostatok priestoru na všetkých sedadlách
Príjemný podvozok, prevodovka DSG
- Najväčšie mínusy
Uzáver palivovej nádrže na kľúč
Vodič nemôže otvárať zadné okná