Ford Fiesta 1,25i Duratec Trend X
S mladou generáciou si Fiesta rada potyká: Ford Fiesta, najpredávanejší malý automobil v Európe, nepatrí na Slovensku vo svojej kategórii u zákazníkov medzi favoritov - napriek tomu však dosahuje celkom slušné čísla odbytu. A chcel by sa po rebríku popularity dostať ešte vyššie, čomu má napomôcť zásadný facelift tohto malého, štvormetrového modelu.
Na test sme si od importéra požičali najlacnejšiu verziu s benzínovým 4-valcovým motorom 1,25 Duratec. Zvonka sú na ňom badateľné zásadné úpravy oproti predchádzajúcej generácii z roku 2008. Vpredu sa zmenilo prakticky všetko a dizajnéri odviedli výbornú prácu. Pozornosť určite upúta najmä nový tvar masky chladiča, ako aj predného nárazníka, ktorý ju obkolesuje. Svetlomety sú mierne zúžené a nadovšetko stojí za zmienku vyvýšená kapota s výraznými prelismi. Tie nie sú samoúčelné, ale majú lepšie ochrániť chodca v prípade kolízie.
Fiesta (v preklade slávnosť) prevzala od modelov Focus a Mondeo hrdlo nádrže bez vrchnáka, čo umožňuje veľmi jednoduchý, rýchly a bezpečný spôsob čerpania paliva. Po otvorení veka je k dispozícii nezameniteľné, otvorené hrdlo nádrže, ktoré znemožňuje natankovanie nesprávneho paliva.
Prístrojový panel má mäkký povrch, ale inak je jednoduchý; v interiéri sa dizajnéri na veľa zmien neodhodlali. Na stredovej konzole sú prehľadne rozmiestnené tri kruhové ovládače klimatizácie a vetrania. Kolíkom pred vodičom sa prepínajú údaje na miniatúrnom displeji, tamtiež je indikátor radenia rýchlostných stupňov. Na výškovo i pozdĺžne nastaviteľnom volante sú tlačidlá na ovládanie rádia. Dá sa predvoliť 2 x 6 staníc FM. V testovanej verzii sme mali vyhrievané predné sedadlá a dokonca aj vyhrievané čelné sklo. Ocenili sme tiež dostatok odkladacích priehradiek. Chýbajú však držadlá nad dvermi.
Batožinový priestor má objem 276 litrov, resp. po sklopení zadných operadiel 960 litrov. Priemer otáčania je 10,1 m. Pri cúvaní pomôžu menej skúsenému vodičovi parkovacie senzory. A na tomto aute je ešte niečo prevratné, čo určite stojí za zmienku. Je to technológia MyKey.
Tá dáva rodičom do rúk viac možností pri kontrole svojich ratolestí, ktoré nedávno získali vodičský preukaz na osobný automobil. Umožňuje im totiž obmedziť výkon vozidla a napríklad i hlasitosť reproduktorov audio sústavy. Rodič môže prostredníctvom technológie MyKey permanentne zapnúť bezpečnostné a asistenčné systémy, obmedziť maximálnu dosiahnuteľnú rýchlosť i hlasitosť reproduktorov.
Po dosiahnutí nastavenej maximálnej rýchlosti auta upozorní mladého vodiča na toto vizuálny i zvukový výstražný signál. Ak si pasažieri na predných sedadlách nezapnú bezpečnostné pásy, funkcia Belt - Minder vypne zvuk audio sústavy a ozve sa zvukový signál, ktorý prestane, až keď si pasažieri zapnú pásy. MyKey taktiež včas upozorní na pokles paliva v nádrži (zhruba na dojazd 120 km). Štandardne sa táto signalizácia zobrazuje pri núdzovom dojazde 80 km.
Ak je v zapaľovaní kľúč MyKey, asistenčné prvky (parkovací asistent, signalizácia neúmyselného vybočenia z jazdného pruhu a pod.) sa nedajú vypnúť. Pravda, mladí ľudia sú vynaliezaví a časom iste aj na túto „zbraň" vymyslia spôsob, ako to všetko obísť...
S Fiestou sme jazdili prevažne v meste, no skúsili sme si aj možnosti úspornej jazdy pri rýchlosti 100 km/h. So zaradenou päťkou nám displej ukázal na rovine spotrebu okolo 4 litrov. Na diaľnici pri využití rýchlostného limitu to bolo viac o takmer dva litre (5,7), čo je však celkom priaznivý údaj. V kombinovanom režime vrátane hustej mestskej premávky sme mali priemernú spotrebu 6,3 litra na 100 km a dojazd 650 km.
Chválime výborne reagujúcu brzdovú sústavu i jemnú spojku. Samotné zrýchlenie chvíľku trvá. Ak potrebujete razantnejšie akcelerovať, musíte podstatne zvýšiť otáčky (nad 4 000) a oželieť rapídne zvýšenie spotreby (okolo 20 litrov). S týmto malým autom sa však dá jazdiť svižne - hoci zrýchľovanie je trošku zdĺhavé - a netreba sa báť ani rýchlejších prejazdov zákrutami.
Prioritne je však Fiesta určená do mestskej premávky a na kratšie trasy po okolí. Hoci v segmente malých áut je výberová škála veľmi pestrá, pre mladých, začínajúcich šoférov je Fiesta určite jedným z vhodných vozidiel. Vlastne sme na nej výrazné nedostatky nenašli...
Údaje výrobcu o testovanom aute
Ford Fiesta 1,25i Duratec
Objem motora (cm3) 1 242
Výkon (kW/k) 60/82
Krútiaci moment (Nm) 114
Max. rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 13,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 6,3)
Cena testovanej verzie 9 999 €
Najlacnejšia verzia 9 599 €
+ Výrazné plusy
Moderný, elegantný dizajn
Dobrá izolácia vibrácií, hrdlo nádrže
Výborné brzdy, jemná spojka
- Najväčšie mínusy
Len priemerné zrýchlenie
Chýbajú držadlá nad dvermi