Mazda6 2,0 Skyactiv-G Revolution
Radosť z jazdy za primeranú sumu peňazí: Krásavica Mazda6 v nádhernom červenom šate stojí za obzretie; dizajn sedanu novej generácie priťahuje zraky okoloidúcich. Najmä ak ide o motoristických „fajnšmekrov" vrátane tých, ktorí šoférujú napríklad BMW, či Audi. Nezveličujeme - skutočne sme si počas testovania tejto novinky na trhu denne všímali neskrývané obdivné pohľady.
Dizajnéri sa inšpirovali pohybom v mnohých variáciách - dynamickým behom koní, silou trieštivých vĺn, ako aj eleganciou krehkej tanečnice. Dizajn tohto sedanu v súčasnosti patrí medzi skvosty na cestách nielen na Slovensku, ale aj za hranicami. Takmer 5-metrová vlajková loď japonskej značky pôsobí elegantne, priam majestátne. Široký úsmev vpredu pripomína Aston Martin, zadné partie zasa Jaguar. Ale v konečnom súčte je to Mazda. Tento dizajn sa Japoncom skutočne vydaril - veď posúďte podľa fotografií.
Ani interiér nezaostáva. Na prahu predných dverí svieti ostrou červenou farbou nápis Mazda6, ktorý najmä v noci pôsobí vskutku efektne. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané, sedadlo šoféra má dve pamäte nastavenia. Vpredu i vzadu je dostatok priestoru, objem kufra uvádza výrobca 489 litrov. Pasažieri vzadu majú dostatok miesta na nohy, avšak nad hlavou už menej.
Multifunkčný, dobre tvarovaný kožený volant s tlačidlami na ramenách výborne sadne do dlaní. Tlačidlami sa pohodlne ovláda tempomat (na pravom ramene), rádio, telefón, ako aj informačný displej (všetko vľavo). Obraz, ktorý pri cúvaní sníma zadná parkovacia kamera, sa premieta na monitor v strede prístrojového panelu. Naša verzia Revolution mala aj predné senzory.
Chválime vynikajúcu ergonómiu, mäkký, „gumový" prístrojový panel, možnosti nastavenia duálnej klimatizácie, pohodlný a priestranný interiér, audiosystém BOSE, bezkľúčové zamykanie i odomykanie auta. Lícovanie jednotlivých dielcov v interiéri i kvalita materiálov sú jednoznačne na vysokej úrovni. Menej uznania si vyslúžili 19" kolesá, ktoré nám (i niektorým divákom, ktorých sme sa spýtali na názor) pripadali zbytočne veľké. Určite by stačili 17". Poplatnosť módnym výstrelkom je v tomto smere zo strany Mazdy zbytočná.
Obrazovka navigácie (TomTom) je dotyková, medzi sedadlami však nájdete i otočný ovládač. Teda výrobca ponúka dve možnosti ovládania, čo sa týka aj vyhľadávania rozhlasových staníc. Dá sa uložiť 2x6 staníc FM. Klimatizácia je duálna, jej ovládanie automatické alebo manuálne, navyše s možnosťou nastavenia AC ECO. Navigácia - hoci presná - nás potrápila, keď nám navrhla odbočiť vľavo, no tam bola cesta permanentne neprejazdná a systém nám už neponúkol inú alternatívu. Navigačný hlas i grafika tvrdošijne trvali na svojom, zákaz vjazdu (z Hornej Stredy na Čachtice) nedokázali alternatívne obísť. Ktovie, ako by skončil motorista neznalý pomerov; my sme jednoducho využili trasu so znalosťou obchádzky, s odbočením pred koncom dediny na Pobedim. Tadiaľ nás však navigácia neposielala...
Prejdime k jazdným vlastnostiam. Mazda6 má pod kapotou (mimochodom: tá má veľkú hmotnosť a dámy by privítali vzpery uľahčujúce jej otváranie) dvojlitrový benzínový motor s mimoriadne tichým chodom. Pochvalu si zasluhujú výborné brzdy, stabilita auta v zákrute nás však neoslnila. Hoci súhlasíme, že v prípade tejto limuzíny predsa len nie je zámerom, aby vlajková loď značky jazdila ako na rely. Napokon ani jej zrýchlenie nie je nadpriemerné - Mazda sa v prípade dvojlitrového agregátu pridržiava tradície a dáva prednosť komfortnej jazde.
Podvozok spoľahlivo žehlí nerovnosti, ani po niekoľkých stovkách kilometrov nepocíti telo pasažierov únavu. Prirodzenosťou je pokojná, uvoľnená jazda, ktorá vás dokáže poriadne rozmaznávať. Predĺženie rázvoru o 80 mm je naozaj badateľné a kto chce jazdiť vyslovene úsporne, tomu odporúčame všímať si indikátor radenia prevodových stupňov na malom displeji pre vodičom. Tam sa tiež trvale zobrazuje práve zaradená rýchlosť.
Systém stop&start dokáže redukovať spotrebu v meste, vo vyše 30-stupňových horúčavách nám však počas testu skolaboval. Aj bez neho sme v kombinovanom režime dosiahli priemernú spotrebu 6,8 litra, pri ustálenej stovke (na 6. rýchlostný stupeň s aktivovaným tempomatom) ukázal displej na rovine 5,3 litra. Priebežná spotreba na diaľnici (130 km/h) oscilovala na šiestich litroch. Celkový dojazd na jednu nádrž bol okolo 750 km.
Nová Mazda6 je prvým sériovým modelom japonskej značky, ktorý využíva novú technológiu i-ELOOP (Inteligent Energy Loop). Alternátor systému i-ELOOP premieňa kinetickú energiu, vznikajúcu pri spomaľovaní vozidla, na energiu elektrickú. Tá sa ukladá do kondenzátora na následné napájanie klimatizácie, audio systému a ďalších elektronických zariadení vo vozidle. Žiaľ, najmä systém i-stop nám počas testovania narobil vrásky na čele, keď náhle prestal spolupracovať.
Aj napriek drobným výhradám môžeme tento veľký sedan vrelo odporúčať manažérom, ktorí uprednostňujú pohodlnú, komfortnú jazdu, chcú jazdiť úsporne a dokážu oceniť kvalitnú limuzínu s príťažlivým dizajnom.
Prostredníctvom technológií SKYACTIV kombinuje Mazda6 najpokrokovejšie bezpečnostné funkcie s nízkou spotrebou paliva. Možno by náročnejší manažéri ešte mohli zauvažovať nad silnejším motorom s objemom 2,5 litra. Radosť z jazdy za primeranú sumu peňazí však určite poskytne aj Mazda6 s dvojlitrovým benzínovým agregátom.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Mazda6 2,0 Skyactiv-G
Objem motora (cm3) 1 998
Výkon (kW/k) 121/165
Krútiaci moment (Nm) 210
Max. rýchlosť (km/h) 216
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,9
(Skutočná spotreba pri teste 6,8)
Cena testovanej verzie 28 890 €
Najlacnejšia verzia 21 990 €
+ Výrazné plusy
Špičkový podvozok, brzdy, riadenie
Dostatok priestoru pre pasažierov
Vynikajúca ergonómia, jazdný komfort
- Najväčšie mínusy
Navigácia sa nedokáže rýchlo preorientovať
Len priemerné zrýchlenie verzie 2,0