Volvo XC60 2,4 AWD
Povestná švédska kvalita a maximálny dôraz na bezpečnosť sa plne prejavujú aj na športovo úžitkovom vozidle Volvo XC60. Samozrejme, k tomu patrí aj komfort v kabíne s nezameniteľným dizajnom. Otázne je, komu osožili zásnuby s Fordom pred desiatimi rokmi. Aj na túto nevyslovenú otázku sme hľadali odpoveď počas zvyčajného testu luxusného a zároveň emotívneho offroadu.
Jazda v teréne pripomína plavbu loďou a zásluhou pohonu všetkých kolies XC60 nezaváha ani v stredne náročnom teréne. Na diaľnici cesta ubieha príjemne i vďaka takým drobnostiam, ako je aktívny tempomat, ktorý automaticky pribrzdí vozidlo, ak sa priblíži k autu pred ním na rizikovú vzdialenosť (tá je nastaviteľná).
Zvuková signalizácia neželaného vybočenia do vedľajšieho pruhu (ochrana pred mikrospánkom) je ďalším príspevkom k bezpečnej jazde. Veď najmä pri dlhej nočnej jazde je strata koncentrácie sprievodným znakom nastupujúcej únavy. Výrazný akustický signál vás rýchlo prebudí. Oba systémy sa dajú vypnúť, napríklad na okresných cestičkách alebo ak chcete jazdiť športovým štýlom a nenechať sa pribrzďovať v zbytočne veľkej vzdialenosti od vozidla pred vami.
A ešte je tu BLIS (takisto vypínateľný): ten rozsvieteným oranžovým svetlom pri vonkajších zrkadlách signalizuje vozidlo vo vedľajšom jazdnom pruhu, ktoré práve v danom okamihu môže byť v tzv. mŕtvom uhle. Na diaľnici, ale aj v meste je to výborný pomocník, ktorý bdie nad bezpečnou jazdou.
A nadovšetko sa žiada spomenúť City Safety - fantastický systém, ktorý pri rýchlosti do 30 km/h dokáže vo dne i v noci zastaviť auto pred prekážkou bez ohľadu na to, či máte zaradený rýchlostný stupeň, stláčate plynový alebo brzdový pedál. No treba vziať do úvahy, že nad touto rýchlosťou už prevládnu zákony fyziky, auto nestihne dobrzdiť a do prekážky narazí. Systém je postavený na báze laseru a dokáže zabrániť kolízii samočinnou aktiváciou bŕzd. Prejaví sa blikajúcim ostro červeným svetlom. Na internete je síce zavesený klip, kde Volvo nezastaví pred prekážkou, ale to považujeme skôr za dobrý reklamný ťah automobilky, aby upútala pozornosť na túto novinku.
Dieselový päťvalcový motor poskytuje v silnejšej verzii výkon 151 kW a točivý moment 420 Nm, ktorý sa prenáša na všetky kolesá. Štartuje sa tlačidlom. Hoci hmotnosť XC60 je takmer 1,8 tony, dokáže prekvapujúco razantne zrýchliť i zabrzdiť. S mechanickou prevodovkou zrýchli na stovku za 8,5 sekundy, s automatickou za necelých deväť. A nemá problémy ani s ostrejším prejazdom zákrut - bodaj by aj, keď sú štandardne poháňané všetky štyri kolesá.
V interiéri je v celom rozpätí otáčok prijateľný zvuk vďaka dobrému utlmeniu i kultivovanému chodu motora. Automatická prevodovka pracuje bez rušivých trhnutí a dá sa s ňou (aj bez využitia sekvenčného radenia) vychutnať športový štýl jazdy. V meste a v teréne urobí všetku prácu namiesto vodiča.
Hoci v počiatkoch uvedenia SUV na trh automobilov sa považoval športový štýl jazdy v zákrutách s takýmto vozidlom za nemysliteľný, dnes je všetko inak a Volvo XC60 sa preháňa ostrými zákrutami bez zjavného nakláňania - spôsobom, ktorý doslova berie dych. Podvozok je možno pre niekoho subjektívne tvrdší, no optimálne vyladený, ba dokáže presvedčivo tlmiť i nerovnosti v zákrute, o ktoré na Slovensku nie je núdza. Ironicky poznamenávame, že na slovenské cesty je Volvo XC60 priam ideálne...
Čo sa týka okamžitej spotreby, na rovine skonzumoval dieselový agregát 2,4 l s aktivovaným tempomatom pri rýchlosti 100 km/h iba 5,5 litra. Na diaľnici stúpla spotreba na 9,1 a celkový priemer nám ukázal displej 8,4. Dojazd 600 km považujeme vzhľadom na charakteristiku auta za dostatočný.
Na masívnom prístrojovom paneli upúta modré sfarbenie kruhových prístrojov, stredová konzola je mierne naklonená k šoférovi a chybičkou krásy je iba množstvo tlačidiel, takže orientácia medzi nimi odpúta na chvíľu pozornosť od premávky. Nechýba ani tradičný panáčik, ktorý symbolizuje smerovanie vzduchu do ventilačných rozvodov.
Samozrejmosťou je informačný displej s dostatkom potrebných údajov. Do pamäte si môžete uložiť až 20 rozhlasových staníc. Pri cúvaní sa vysielanie rádia automaticky stíši. Volant má príjemný hrubý veniec, na jeho ramenách je ovládanie tempomatu a rádia.
Anatomicky tvarované sedačky neunavia telo ani na dlhej trase, kým v teréne zjemňujú otrasy pri prejazde nerovnosťami. Predné sedadlá sú vyhrievané, nastaviteľné všetkými smermi, šofér si svoje nastavuje elektricky a k dispozícii sú aj tri pamäte nastavenia. Pri cúvaní je nenahraditeľnou pomôckou farebný monitor s vyznačením dráhy, kadiaľ pôjdu kolesá. Po zaradení spiatočky sa automaticky stlmí zvuk rádia, čo je vítaná maličkosť.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Volvo XC60 2,4 AWD
Objem motora (cm3) 2 400
Výkon (kW/k) 151/205
Krútiaci moment (Nm) 420
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,5
Cena testovanej verzie 41 230 €
Najlacnejšia verzia 34 950 €
+ Plusy
Komfort v kabíne, tichý motor
Stabilita v zákrute aj pri ostrom prejazde
Farebný monitor s vyznačením dráhy pri cúvaní
- Mínusy
Horšia prehľadnosť tlačidiel na konzole