Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi 110 Dynamique
Ak sa na kombi Mégane pozrieme z hľadiska dizajnu, symbolicky nadväzuje na väčšiu Lagunu Grandtour. A predsa má vlastný charakter. Importér nám na test poskytol dieselovú verziu 1,5 dCi vo farbe modrá Extreme, a to s výkonom motora 81 kW, pričom sú v ponuke (pri rovnakom objeme) aj výkonnostné verzie s 90 a 130 koníkmi.
S Grandtourom zrodeným do rodiny Mégane sme sa veľmi rýchlo spriatelili.
Nový volant má zaujímavý tvar a správnu hrúbku venca, šofér si ho môže – takisto i sedadlo – nastaviť pozdĺžne aj výškovo, aby dosiahol optimálnu polohu. Prístrojový panel vrátane navigačného monitoru je prehľadný, ľahko čitateľný a všetky potrebné informácie má šofér ako na dlani. Ergonómia v kabíne je príkladná, sedadlá (mimochodom, sú vyhrievané) i podvozok sú komfortné – v duchu dlhoročnej tradície vozidiel značky Renault.
Čo však zazlievame, je chýbajúci trojblik – teda trojnásobné zablikanie smeroviek na jeden dotyk páčky. Nevedno, prečo tento francúzsky výrobca tvrdošijne ignoruje jednoduchý, no veľmi praktický systém zapínania smeroviek.
Na otvorenie auta stačí potiahnuť za kľučku, ani na štartovanie nepotrebujete zasúvať kľúč – štartuje sa tlačidlom. Ak odídete od auta na päť metrov, automaticky sa zamkne – samozrejme, ak máte ovládací modul so sebou.
Prah batožinového priestoru je nízko nad zemou a pod piatymi dvermi sa skrýva prakticky riešený priestor. Medzi okrajmi je jeho šírka 1,1 metra, základný objem kufra je 491 litrov + úložné schránky pod podlahou.
Žiaľ, rovina podlahy sa naruší po sklopení zadných sedadiel, ale plusom je ložná plocha dlhá 1,6 m. Ak sklopíte aj operadlo predného sedadla, dĺžka narastie na 2,7 m. Piate dvere zasahujú na spodku hlboko do zadnej časti karosérie a prah je len 56 cm nad vozovkou. Aj vďaka tomu tento model Renaultu patrí medzi najkomfortnejšie vozidlá v nižšej strednej triede. Na bežné rodinné výlety je Mégane Grandtour priam ideálny, pasažierov neunaví ani dlhšia trasa.
Motor je veľmi dobre utlmený, v kabíne je príjemná atmosféra, aerodynamický hluk i zvuky od kolies a podvozku sú pri rýchlosti do 120 km/h nepatrné. Napriek tomu, že v tomto prípade ide o vyslovene cestovný kombík bez prehnaných športových ambícií, dajú sa s ním dosahovať pomerne veľké rýchlostné priemery. Brzdy majú ostrý nábeh a len pri plne obsadenom vozidle môže byť hendikepom mierna dýchavičnosť agregátu. Nevypláca sa nechať spadnúť otáčky pod 2 000, potom už motor stráca dych a zrýchli len neochotne. Podvozok je komfortne vyladený, auto sa pri rýchlom prejazde zákruty mierne nakláňa, avšak zostáva plne pod kontrolou.
Z viacerých testovacích okruhov, ktoré v rôznych obmenách využívame, sme tentokrát zvolili trasu z Bratislavy, cez Malacky, Skalicu, Myjavu a Piešťany späť do Bratislavy. Teda jazdili sme po diaľnici, okresných cestách so serpentínami i stúpaniami, ako aj cez mesto. Výsledkom meraní bola príjemne malá spotreba. Po aktivovaní tempomatu s jednoduchým ovládaním tlačidlami na volante sme po rovine jazdili stovkou za 4,7 litra (pri 90-ke len za 3,7!), na diaľnici nám displej ukázal pri rýchlosti 130 km/h priebežnú spotrebu šesť litrov.
Automatická prevodovka preraďuje včas, ale pri predbiehaní odporúčame využívať sekvenčné radenie na skrátenie tohto manévru. Tým predídete prípadnej krízovej situácii, keď by auto nestíhalo zrýchľovať.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 10,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4
Cena testovanej verzie 19 890 €
Najlacnejšia verzia 11 990 €
+ Plusy
Komfortný podvozok, ostré brzdy, ergonómia,
Dobré odhlučnenie interiéru, malá spotreba
Dostatočný batožinový priestor s nízkym prahom
- Mínusy
Motor poriadne reaguje až od 2 000 otáčok vyššie
Nemá trojnásobné bliknutie smeroviek na jeden dotyk