Renault Latitude 3,0 V6 dCi Initiale
Na palube dominuje maximálny komfort. Podľa názvu by mal Renault Latitude obsiahnuť niekoľko zemepisných šírok. Taký je totiž význam anglického slova Latitude. A francúzska automobilka postupuje presne v týchto stopách. Nástupca modelu Safrane je určený pre celý svet ako reprezentačná limuzína vyššej strednej triedy. Bez športových ambícií - to načim zdôrazniť.
S dĺžkou takmer päť metrov ponúka mimoriadny komfort za priaznivú cenu. Vcelku pôsobí nenápadne, až upokojujúco. Za volantom nemáte tendenciu „trhať asfalt", no v prípade potreby sa dá s dieselovým šesťvalcom nádherne akcelerovať. Na stovku dokáže zrýchliť za 7,6 sekundy, čo je na hmotnosť 1,5 tony slušný výsledok.
Ako je u Renaultu zvykom, v kabíne dominuje maximálny komfort. Pohodlné kožené sedadlá sú vyhrievané, šofér má k dispozícii aj masírovanie chrbta a tri pamäte nastavenia. Sedadlo vodiča sa po vypnutí motora vždy odsunie, aby bolo uľahčené vystupovanie. Plynulé elektrické nastavovanie umožňuje zvoliť optimálnu polohu za volantom.
Na oboch jeho priečkach sú tlačidlá na ovládanie tempomatu - toto je maximálne jednoduché - pod volantom je na satelite ovládanie rádia. Obsažný informačný displej sa prepína v oboch smeroch tlačidlami na páčke stieračov. Všetko je poruke vrátane priameho ovládania rádia, klimatizácie a navigácie. Cúvacia kamera s farebným obrazom na veľkom monitore je samozrejmosťou. Interiér plný komfortu doslova zvádza na dlhé cesty.
V limuzíne Latitude predstavuje Renault unikátny systém ovplyvňovania kvality vzduchu pomocou ionizátorov s dvoma režimami a dvojitým osviežovačom vzduchu. V praxi to vyzerá tak, že priestor v kabíne osviežite ionizovaným vzduchom, pričom si môžete vybrať z dvoch vôní. Na rozdiel od stále populárnych voňavých stromčekov si môžete intenzitu vône regulovať tretím tlačidlom podľa toho, ako vám to vyhovuje. K dispozícii sú tri stupne. V konečnom dôsledku je čistenie (ionizovanie) vzduchu istotne výborný nápad. Trojzónová klimatizácia dokonca umožňuje aj pasažierom na zadných sedadlách vytvoriť si príjemné prostredie.
Medzi prednými sedadlami je ovládanie navigácie, ktoré je takisto jednoduché a zreteľné. Tu je tiež ovládač tzv. ručnej brzdy, ktorá sa odistí automaticky po rozjazde auta. Nad hlavami majú pasažieri sklenú strechu s dvoma samostatnými clonami. Predná časť sa vyklápa a odsúva.
Na zadných sedadlách je veľkorysý priestor aj pre vyššie postavy, roletky sú za bočnými oknami i pod zadným sklom. Prekvapujúco však dizajnéri (alebo konštruktéri?) pozabudli na odkladacie priestory. Napríklad sme si nemali kam odložiť okuliare, mobilný telefón, ani veľkú fľašu s nápojom, či príručnú tašku.
Bi-xenónové svetlomety sa natáčajú do zákruty, čo je pri nočnej jazde dobrá pomôcka. Takisto sme si pochvaľovali bezkľúčový systém otvárania dverí a štartovanie tlačidlom, ktorým sa motor aj vypína.
Ako sme už naznačili, s Latitude sa dá jazdiť i dynamicky. Kick down účinkuje pohotovo, takže pri zrýchľovaní šofér veľmi nevníma oneskorenie akcelerácie. V krajnej situácii si môže pomôcť presunom páky na sekvenčné radenie.
Predné kolesá dokážu bez výrazného preklzávania preniesť na vozovku aj veľký krútiaci moment 450 Nm. Brzdy prenesú účinok v potrebnej miere na kolesá a dokážu Latitude účinne spomaliť. Náklon vozidla v zákrute je typický pre limuzíny značky Renault, no nie je výrazný; treba však počítať s nedotáčavosťou auta. Nevýhodou pohodlných sedadiel je horšie bočné držanie tela pri ostrom prejazde zákruty. Je však potrebné zdôrazniť, že Latitude nie je určený na športovú jazdu, ale pohodlný a rýchly presun na dlhé vzdialenosti. Aj počas jazdy vysokými rýchlosťami je výborne odhlučnený a dobre tlmí nerovnosti vozovky.
Zaujímavá je hra farieb pri aktivovanom tempomate. Kým necháte vozidla ísť nastavenou rýchlosťou, údaj dekoruje zelená farba. Len čo prekročíte danú rýchlosť, preváži červená farba. Aj koncovka ručičky rýchlomera sa sfarbuje na zeleno alebo červeno.
Spotrebu sme sledovali pri rýchlosti 100 km/h a na rovine, s aktivovaným tempomatom, sa ustálila na 5,5 l, na diaľnici pri 130 km/h to bolo 7,1 litra. Celkový priemer 8,2 litra nás potešil, spokojní sme boli aj s dojazdom 800 km.
Veľké cenové rozpätie limuzíny Latitude dokáže uspokojiť i menej náročných zákazníkov. Za necelých 20 000 € dostane kupec veľký, pohodlný sedan vyššej strednej triedy, ktorý dokáže ponúknuť nefalšovaný pocit luxusného cestovania na dlhé vzdialenosti. Nami testovaná špičková verzia však vyjde na vyše 36 000 €.
Základné údaje testovaného auta
Renault Latitude 3,0 V6 dCi
Objem motora (cm3) 2 998
Výkon (kW/k) 177/240
Krútiaci moment (Nm) 450
Max. rýchlosť (km/h) 234
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,2
Cena testovanej verzie 36 990 €
Najlacnejšia verzia 19 990 €
+ Plusy
Priaznivá spotreba, komfort, účinné brzdy
Dostatok priestoru na všetkých sedadlách
Široký cenový vejár
- Mínusy
Málo vhodných odkladacích priestorov
Slabšie bočné držanie tela v zákrute