Toyota Yaris 1,0 VVT-i Active
Trpaslík prekvapuje svojimi vymoženosťami. Špičkové vybavenie interiéru automobilu už nie je výsadou iba luxusných automobilov, ale pýši sa ním aj malý Yaris s jednolitrovým motorom. S nadpriemerným vybavením je cenovo prístupný ako iné autá zo segmentu mini; súčasná uvádzacia cena 3-dverového hatchbacku tretej generácie je len 9 000 €.
Jeho predchodca bol obľúbený vďaka priestrannému interiéru, spoľahlivosti, praktickosti, ovládateľnosti a úspornej pohonnej jednotke. Súčasný model stavia na týchto silných stránkach a ešte ich ďalej rozvíja. Polomer otáčania 4,7 m patrí k najlepším v segmente B a takisto aerodynamika so súčiniteľom odporu vzduchu Cd 0,28 znesie prísne kritériá.
My sme si požičali od importéra na tradičný test päťdverovú verziu Active, jazdili sme na 15" kolesách a v balíku za 690 € sme mali navyše okrem iného dažďový senzor, stmievacie spätné zrkadlo, systém bezkľúčového odomykania dverí a štartovanie tlačidlom. To je neprakticky umiestnené pod volantom, takže si ho ľahko spletiete s ovládaním klimatizácie a duálneho nastavovania teploty. Spomínané tlačidlo by bolo vhodnejšie umiestniť viac napravo...
Na prístrojovej doske a dverách sú mäkčené plasty. Volant je výškovo i pozdĺžne nastaviteľný, rovnako aj sedadlo vodiča. Keď hovoríme o volante: je veľká škoda, že tlačidlá na ňom nie sú podsvietené (rovnako ani nastavovanie vonkajších zrkadiel a tlačidlá na dverách), čo zhoršuje užívateľský komfort pri nočnej jazde a manipulácii s nimi. Predné okná sú otvárané elektricky - u vodiča s dotykovým ovládaním. Na farebný monitor premieta parkovacia kamera obraz za vozidlom aj s čiarami, kadiaľ pôjde auto pri cúvaní. Výborným riešením sú trojuholníkové bočné sklá pri predných stĺpikoch, takže šofér má dobrý výhľad šikmo dopredu, čo prispieva k zvýšeniu bezpečnosti jazdy.
Sympatická je rozmerná odkladacia priehradka pred spolujazdcom. Čo sa týka bezpečnosti pasažierov, všetky verzie sú vybavené rovnako, takže okrem zvyčajných prvkov majú aj kolenný airbag pred vodičom a tlačidlo zamknutia dverí zvnútra. Hoci samotný automobil meria na dĺžku iba 3,8 m, vnútorný priestor je prekvapujúco veľký. Vďaka dobrým konštruktérskym riešeniam je aj vstup na zadné sedadlá nekomplikovaný a vzadu majú pasažieri dostatok miesta na nohy i nad hlavou. Objem batožinového priestoru 286 litrov je postačujúci. Pri prevážaní väčších predmetov však určite bude na prekážku schod po sklopení zadných sedadiel.
Hlavným cieľom konštruktérov bolo vytvoriť v interiéri priestor orientovaný predovšetkým na vodiča; výsledkom je chvályhodná ergonómia, ovládacie prvky sú presne tam, kde ich očakávate. Panel s prístrojmi sa po rokoch experimentovania vrátil za volant, čo znamená, že jednotlivé ukazovatele sú ľahko čitateľné. Na stredovej konzole sú prehľadne usporiadané ovládače ventilácie a klimatizácie. Operadlá predných sedadiel majú dobré bočné vedenie, sedadlá sú nastaviteľné (rovnako ako volant) výškovo i pozdĺžne. Na trojramennom volante, ktorého veniec je v spodnej časti skosený, nájdete ovládanie rádia.
Vôbec po prvý raz sa dá objednať do Yarisa duálna automatická klimatizácia. Monitor je dotykový. Dvojicu tradičných stieračov nahradil jeden 70 cm dlhý pantograf, čím sa dosiahlo lepšie stieranie skla aj pri rýchlej jazde. Dýza ostrekovača je priamo na stierači.
Zaujímavým detailom je držiak podpery pre kapotu motora, ktorý je súčasťou držiaka batérie. No to sme sa už presunuli k trojvalcovému motoru, ktorý má objem len necelý jeden liter, avšak pri jazde sa prejavuje pomerne dynamicky. Je vrcholom miniaturizácie japonskej automobilky, pričom udáva trend v oblasti zmenšovania hnacích agregátov.
Ak ho vytočíte do vyšších otáčok, prekvapí vás razancia jazdy, no ak chcete zvoliť úsporný režim, stačí sledovať indikátor preraďovania v polkruhu otáčkomera, ktorý vás pomerne zavčasu nabáda zmeniť rýchlostný stupeň. Prevodovka je päťstupňová, samotný motor pochádza z Poľska. Pri rýchlosti 100 km sme zaznamenali priebežnú spotrebu v rozpätí 4,8 - 5,3 litra, pri 130 km/h to bolo 6,6 až 7 l. Celkový priemer nám ukázal displej 6,8 litra, dojazd bol necelých 600 km.
Aj tri valce dokážu tomuto malému stvoreniu udeliť dostatočnú dynamiku, ktorej zodpovedá i účinok brzdovej sústavy, takže z hľadiska bezpečnosti premávky je Yaris tretej generácie rovnocenným partnerom i vozidlám z vyššieho segmentu. V zákrute sa dokáže bez náznaku šmyku držať zvolenej stopy aj pri razantnejšom prejazde.
Najmä do mesta môžeme nový Yaris odporúčať ako vhodné vozidlo najmä pre mladé rodiny. No zvládne aj dlhšiu trasu. Tento trpaslík sa z kabíny javí určite väčší, než podľa rozmerového náčrtku. Podľa štatistík ADAC je predošlá (druhá) generácia modelu Yaris nadpriemerne spoľahlivým automobilom s relatívne malým poklesom ceny pri predaji - a nie je dôvod pochybovať, že by to u tretej generácii malo byť inak.
Základné údaje testovaného auta
Toyota Yaris 1,0 VVT-i
Objem motora (cm3) 998
Výkon (kW/k) 51/69
Krútiaci moment (Nm) 93
Max. rýchlosť (km/h) 155
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 15,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,8
Cena testovanej verzie 11 390 €
Najlacnejšia verzia 8 990 €
+ Plusy
Cúvacia kamera v malom aute
Dostatok priestoru v kabíne
Prehľadný monitor, ergonómia
- Mínusy
Umiestnenie štartovacieho tlačidla
Reálne vyššia priemerná spotreba
Schod po sklopení zadných sedadiel
Fotogaléria Toyota Yaris 1,0 VVT-i Active