Peugeot RCZ 2,0 HDI
Trojčíslie vystriedali tri písmená. Na prvý pohľad si pravdepodobne všimnete netradične riešenú strechu. A tiež klasickú športovú siluetu pri pohľade zboku. Spredu však niet pochýb - je to charakteristická maska Peugeotu s neodmysliteľným levom. Stojíte pri Peugeote RCZ, ktorý jednoznačne patrí medzi pozoruhodné zjavy na slovenských cestách.
Jeho tvorcovia ho vyzbrojili na najvyššej úrovni. Veď v sériovej výbave má parkovacie senzory, tempomat, sekvenčné otváranie predných okien, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, zadný výsuvný spojler, elektricky sklápané vonkajšie zrkadlá, športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, veľmi dobre tvarovaný športový volant, palubný počítač, systém kontroly stability, asistent rozjazdu do kopca, hliníkové strešné oblúky (ktoré však časom dostanú ryhovaný povrch, viditeľný najmä na slnku), elektro-hydraulický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, indikátor radenia rýchlostí, automatické uzamknutie vozidla po rozjazde a ďalšie prvky.
Pre niekoho nevýhodou môže byť súprava na opravu defektu namiesto rezervného kolesa. V prípade preseknutej alebo viac poškodenej pneumatiky sa totiž toto riešenie môže ukázať ako krajne nevýhodné - v takom prípade by bolo rezervné koleso dozaista účinnejšou pomocou, ako čakanie na odťahovacie vozidlo.
Na predných, anatomicky prísne tvarovaných a vyhrievaných kožených sedadlách, nastaviteľných elektricky, vnímajú pasažieri dostatok priestoru. Sedadlo šoféra (na ľavej bočnici už mierne ošúchané po častom nastupovaní) má dve pamäte nastavenia. Pred spolujazdcom je veľká odkladacia priehradka. Zadné sedadlá sú iba núdzové, avšak veľkosť kufra 321 litrov nás príjemne prekvapila.
Volant je ukážkovo tvarovaný, dobre sa s ním pracuje. Na stredovej konzole dominujú klasické kruhové hodiny, pod nimi je prehľadné ovládanie klimatizácie, rádia a navigácie. Zaujímavosťou je, že v navigácii sa udáva len ulica hľadanej adresy, bez čísla domu.
Redakcia dostala tento výsostne športový automobil na testovanie trošku neskôr, než je to zvyčajné: na tachometri už bol údaj 45 500 km! Skvostný model teda už prešiel desiatkami rúk rôznych šoférov - motoristických novinárov, či iných prominentných klientov. A tak sme mohli na dobre zabehnutom aute oveľa reálnejšie posudzovať jeho jazdné vlastnosti i odolnosť niektorých dostatočne namáhaných dielcov.
Nízka karoséria kupé má výraznú prednú časť, ladnú bočnú siluetu, veľké kolesá (nami testované RCZ jazdilo na pneumatikách s rozmerom 235/45 - 18") a elegantnú zadnú časť, v ktorej bol zakomponovaný výsuvný spojler (ovládaný tlačidlom pri páke ručnej brzdy). Kontrastné strieborné oblúky efektne vizuálne odlišujú kabínu od spodku karosérie. Zároveň tvoria predný a zadný stĺpik karosérie.
Dva neprehliadnuteľné „kopčeky" na streche plynule prechádzajú až na zatmavené zadné sklo, čo ako celok vytvára mimoriadne elegantný očný klam. Peugeot RCZ totiž na prvý pohľad vyzerá, ako keby mal celú strechu zo skla. Sklá dverí nemajú rám, ich hrúbka je pol centimetra a súčasne s otváraním dverí sa vždy samočinne spustia o kúsok nižšie.
Nedajte sa však pomýliť efektne tvarovanou karosériou - odpor vzduchu je až 0,33, hmotnosť vozidla až 1 370 kg a na diaľnici bol vnútorný hluk pomerne silný. Pri tejto konštelácii nás milo prekvapila nielen svižná akcelerácia, ale aj priateľská spotreba. Aj keď sme si vychutnávali razantný športový štýl, apetít dvojlitrového dieselového agregátu s turbom sa uskromnil s hodnotou 7,3 litra.
Pri rýchlosti 100 km/h na rovine to bolo s aktivovaným tempomatom len 4,5 litra, na diaľnici (130 km/h) len 5,5 litra. Napokon sme v kombinovanom režime dosiahli priemernú spotrebu 6,8 litra a na jednu nádrž paliva sme absolvovali takmer 900 kilometrov, čo je na športovo ladené auto výborný výsledok.
Toto kupé 2+2 s tvrdším podvozkom a malou svetlou výškou sa prejavuje nedotáčavo, no s istotou kopíruje zákruty a zásluhou ostrých bŕzd je s ním športová jazda úchvatným zážitkom. Je zaujímavé, že hoci vychádza z radu 308, toto (ani žiadne iné) číselné označenie nenesie, čím je medzi osobnými Peugeotmi unikátom.
Pôvodný koncept 308 RCZ sa objavil na salóne vo Frankfurte 2007 a už o pol roka, v Ženeve na jar 2008, francúzska automobilka oficiálne oznámila, že sa bude vyrábať. Navyše, zo štúdie zostala futuristicky tvarovaná strecha, čo bol iste odvážny počin.
Základné údaje testovaného auta
Peugeot RCZ 2,0 HDI
Objem motora (cm3) 1 997
Výkon (kW/k) 120/163
Krútiaci moment (Nm) 340
Max. rýchlosť (km/h) 220
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,3
Cena testovanej verzie 34 500 €
Najlacnejšia verzia 29 000 €
+ Plusy
Výborné športové jazdné vlastnosti
Mimoriadne nízka spotreba
Prekvapujúco veľký batožinový priestor
- Mínusy
Vyšší hluk v kabíne pri jazde na diaľnici
Horší výhľad z kokpitu