Nová kapitola na tému vlajková loď značky Opel
Vyše 50 ocenení vrátane víťazstva v ankete Automobil roka 2009 má na svojom konte vlajková loď značky Opel s názvom Insignia. Od uvedenia na trh v roku 2008 predali v Európe z tohto modelu do súčasnosti vyše pol milióna kusov v podobe sedanu, liftbacku, či kombi (s označením Sports Tourer).
Teraz prichádza na trh Insignia bi-turbo 4x4 s dieselovým motorom a motoristickým novinárom ju importér predstavil v príjemnom prostredí kaštieľa Art hotel v Tomášove, čo je dedinka pri Bratislave. Práve v čase, keď nemecká skúšobňa DEKRA zaradila Insigniu na 1. miesto vo vyššej strednej triede a celkovo na druhé miesto z 15 miliónov kontrolovaných vozidiel.
Vďaka novému motoru je Opel Insignia 2.0 BiTurbo CDTI jedným z najúspornejších automobilov vyššej strednej triedy. Ponuku naftových motorov korunuje nový, dynamický a pritom vysoko účinný motor BiTurbo CDTI s unikátnym systémom prepĺňania a objemom dva litre, ktorý môže mať pohon predných alebo všetkých štyroch kolies. Vyznačuje sa výkonom 143 kW (195 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm už od 1 750 otáčok. Pritom 80 % krútiaceho momentu (320 Nm) dokáže vyvinúť už od 1 250 otáčok.
Štvorvalec dosahuje výkonnostné parametre na úrovni šesťvalca V6, pritom však štvordverová limuzína s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou má spotrebu paliva (podľa údajov výrobcu) iba 4,9 litra nafty na 100 kilometrov (emisie CO2 129 g/km). Z pokoja na stovku zrýchli Insignia BiTurbo za 8,7 s a maximálnu rýchlosť udáva výrobca 230 km/h.
Od jari 2012 sa verzia s pohonom všetkých kolies (AWD) dá navyše objednať so športovým podvozkom SuperSport, zahŕňajúcim prednú nápravu pôvodne vyhradenú pre najvýkonnejší model Insignia OPC (Opel Performance Center). Táto náprava má tlmičové vzpery špeciálnej konštrukcie HiPerStrut (High Performance Struts), ktoré ďalej zvyšujú úroveň jazdnej dynamiky. Okrem toho aktívnu bezpečnosť Insignie zvyšujú asistenčné systémy na báze radaru.
Vysoké hodnotenie automobilovými odborníkmi sa odráža aj v silnom dopyte zákazníkov. V roku 2011 Insignia zaznamenala výrazný rast predaja na kľúčových trhoch (vrátane Veľkej Británie, Ruska a Turecka). V Nemecku je päťdverová limuzína z hľadiska predaja suverénnym lídrom vo svojom segmente.
Opel zároveň ponúka aj najekonomickejší automobil strednej triedy s benzínovým motorom - Insigniu 1.4 Turbo ecoFLEX s výkonom 103 kW (140 k), ktorý má priemernú spotrebu 5,7 litra/100 km (emisie CO2 len 134 g/km). Najnovšie technické vymoženosti tvoria základ pre pokračujúci úspech vlajkovej lode z Rüsselsheimu.
Technickou lahôdkou nového štvorvalcového naftového motora s priamym vstrekovaním paliva Common Rail je sekvenčný dvojstupňový systém prepĺňania s malým medzichladičom. Táto technológia sa doteraz používala iba pri automobiloch vyšších cenových segmentov. Teraz ju Opel v duchu svojej základnej filozofie sprístupňuje pre širší okruh zákazníkov. Prejavuje sa plynulými zmenami v zrýchlení bez badateľných skokov. Žhaviace sviečky pohotovo reagujú v rozpätí teplôt od -30 až po +1 200 °C v priebehu 2,4 s. Studené štarty sú teda bez akýchkoľvek problémov.
Nový motor 2.0 BiTurbo CDTI s výkonom 143 kW (195 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm je konštruovaný s cieľom dosiahnuť zvlášť agilnú charakteristiku so spontánnou reakciou a plynulým priebehom pri akcelerácii. Všetky verzie s manuálnou prevodovkou sú štandardne vybavené systémom Štart/Stop, vďaka čomu je Insignia jedným z najúspornejších automobilov vyššej strednej triedy. Tento systém sa dá vypnúť tlačidlom.
Ako sme už naznačili, inovatívny systém prepĺňania BiTurbo využíva dve turbodúchadlá rozličnej veľkosti, ktoré pracujú buď samostatne alebo spoločne. Opel je jedinou značkou, ktorá ponúka takýto sofistikovaný systém prepĺňania naftového motora v strednej triede. Malé turbodúchadlo sa rýchlo roztáča do vysokých otáčok pri nízkych otáčkach motora. Tým sa dosahuje prudký nárast prepĺňacieho tlaku, vďaka čomu motor veľmi spontánne reaguje na zmenu polohy pedála akcelerátora bez typického oneskorenia.
V oblasti stredných otáčok pracujú obidve turbodúchadlá spoločne, pričom veľké turbodúchadlo zabezpečuje prvý stupeň stlačenia nasávaného vzduchu a malé turbodúchadlo následne zvyšuje prepĺňací tlak na definitívnu úroveň. Elektronicky ovládaný kontinuálny obtokový ventil prepúšťa časť výfukových plynov do veľkého turbodúchadla, čím sa dosahuje energická akcelerácia vozidla. Pri vysokých otáčkach (približne od 3 000 za minútu) prúdi celý objem výfukových plynov priamo na turbínu veľkého turbodúchadla, čím sa dosahuje vysoký výkon motora v najvyššom rozsahu otáčok.
Hlavným cieľom pri vývoji motora 2.0 BiTurbo CDTI bolo dosiahnuť rýchly nárast prepĺňacieho tlaku v oblasti nízkych otáčok a skrátiť reakčný čas motora pri zmene polohy pedála akcelerátora v oblasti stredných otáčok. Vzduch nasávaný do motora sa optimálne spracúva podľa otáčok, s využitím dvoch turbodúchadiel rozličnej veľkosti. Pri nízkych otáčkach sa využíva prídavný malý kvapalinový chladič komprimovaného vzduchu, pripojený k malému turbodúchadlu, vďaka čomu vzduch prúdi krátkou a priamou cestou do valcov.
V oblasti stredných otáčok sa postupne do prepĺňania zapája väčšie a výkonnejšie turbodúchadlo. Vtedy stlačený vzduch prúdi cez väčší, klasický chladič komprimovaného vzduchu (výmenník vzduch/vzduch). Opel je prvou automobilovou značkou ktorá používa takýto systém dvojitého chladenia komprimovaného vzduchu, tzv. twin cooler systém.
Tretia generácia systému priameho vstrekovania paliva Common Rail s maximálnym vstrekovacím tlakom 2000 barov využíva ultra-presné, piezoelektrické vstrekovače, umožňujúce až 8 čiastkových vstreknutí počas jedného pracovného cyklu. Tým sa dosahuje veľmi presne regulovaný proces spaľovania zmesi s minimalizáciou hluku a emisií.
Zavedením nového špičkového motora 2.0 BiTurbo CDTI sa ponuka naftových motorov v modelovom rade Opel Insignia rozšírila na štyri turbodiesle s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, pokrývajúce výkonové rozpätie od 81 kW (110 k) do 143 kW (195 k).
Pripomeňme, že vylepšenia modelového radu Insignia zavedené v septembri 2011 (v rámci nového modelového roka 2012) boli zamerané predovšetkým na zníženie spotreby paliva najpredávanejších verzií. V tomto prípade ide o nový benzínový motor 1.4 Turbo ecoFLEX s emisiou CO2 iba 134 g/km a novú verziu turbodiesla 2.0 CDTI ecoFLEX s výkonom 118 kW (160 k) s emisiou CO2 iba 115 gramov.
Najnovšia novinka 2.0 BiTurbo CDTI je v Insignii k dispozícii pre všetky verzie karosérie - päťdverový hatchback, štvordverovú limuzínu a päťdverové kombi Sports Tourer. Zákazníci majú na výber 6-stupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku v kombinácii s pohonom predných alebo všetkých kolies (s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálom zadnej nápravy). Jazdnú dynamiku možno ďalej umocniť montážou príplatkového adaptívneho mechatronického podvozka FlexRide. Takáto šírka ponuky je v tomto segmente jedinečná.
Ako sme už uviedli v úvode, ďalšou veľkou inováciou pre všetky verzie modelu Insignia s pohonom všetkých kolies je na želanie dodávaný podvozok SuperSport. Ten obsahuje mechatronický podvozok FlexRide s elektronicky regulovanými adaptívnymi tlmičmi pruženia, vysoko výkonné brzdy Brembo a špeciálnu prednú nápravu HiPerStrut (High Performance Struts) z modelu Insignia OPC s výkonom 239 kW (325 k), čo ďalej zlepšuje jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla.
Vďaka novému radarovému systému, umiestnenému za maskou chladiča, sa výrazne zvýšila aj aktívna bezpečnosť. Majitelia Insignie si teraz môžu objednať adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC). Nový systém na báze radaru automaticky udržiava zvolenú rýchlosť za vozidlom vpredu - pri zohľadnení nastaveného bezpečnostného odstupu od tohto vozidla. Radarový systém umožňuje aj niektoré ďalšie funkcie: Following Distance Indication (FDI) vizuálne informuje vodiča o vzdialenosti (v sekundách) od vozidla idúceho vpredu; Forward Collision Alert (FCA) vizuálnym a akustickým signálom upozorňuje na bezprostredné nebezpečenstvo kolízie s vozidlom vpredu a funkcia Collision Imminent Braking (CIB) automaticky spomalí vozidlo, ak hrozí riziko kolízie.
Je toho naozaj neúrekom, a tak už teraz sa tešíme na tradičný test Insignie BiTurbo. Cena sedanu s pohonom prednej nápravy štartuje na sume 30 690 €, s pohonom 4x4 sa odvíja od 33 290 €.