Subaru BRZ je športové auto na každý deň
Priaznivcami značky Subaru očakávané kupé BRZ s motorom typu boxer pod prednou kapotou a pohonom zadných kolies obohacuje športové portfólio významnej japonskej značky. Optimálne rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou vedie k najlepšej možnej dynamike a športovým jazdným vlastnostiam na najvyššej úrovni.
Skratka BRZ je vytvorená iniciálkami slov Boxer Engine, Rear Wheel Drive a Zenith. Teda naznačuje motor boxer, pohon zadných kolies a vysnívaný zenit. Výsostne športový automobil s výnimočne nízko položeným ťažiskom zaručuje vysokú dynamiku jazdy, zanedbateľné bočné náklony a precíznu ovládateľnosť.
Výhody stavby motora, typickej pre Subaru, sa po prvý raz dostali k slovu aj pri klasickej koncepcii pohonu. Plochý štvorvalec, posunutý v maximálnej možnej miere smerom dozadu, priniesol extrémne nízke ťažisko - iba 46 cm nad úrovňou vozovky - a veľmi vyrovnané rozloženie hmotnosti v pomere 53:47 (predná náprava : zadná náprava).
Pri konštrukcii spodnej časti karosérie i jej horných štruktúr sa taktiež bralo do úvahy čo najnižšie ťažisko. Vrchná časť karosérie pozostáva z plechov lisovaných z vysoko pevnostnej ocele, čo umožnilo znížiť ich hrúbku. Kapota motora je z hliníka, zadné bočné okná a zadné sklo zo špeciálneho odľahčeného materiálu. Celá konštrukcia je veľmi pevná, čo zlepšuje ochranu pasažierov pri náraze. Aj preto bola napríklad extrémne nízko položená podlaha vozidla zosilnená špeciálnou rámovou štruktúrou.
Hoci jedinečná koncepcia Subaru BRZ prináša potešenie z jazdy na najvyššej úrovni, nejde o nekompromisné športové náradie, určené výlučne na pretekárske okruhy. Naopak, tento nositeľ športového imidžu, vyvinutý v spolupráci s Toyotou, zostáva vďaka svojej výnimočnosti ľahko ovládateľným aj pre vodičov bez priamych skúseností v motoristickom športe, či bez ambícií pretekať sa. Je autom, vhodným na každodenné používanie. Preto je vybavené aj mnohými komfortnými prvkami, ako sú napríklad dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá pre vodiča a spolujazdca, či bezkľúčový vstup alebo štartovanie „smart entry".
O akustický zážitok sa okrem zvuku motora boxer a dvoch koncoviek výfuku stará audiosystém s prehrávaním CD a možnosťou pripojenia externého zdroja hudby cez USB či AUX konektor.
S novým športovým kupé rozširuje Subaru na jednej strane svoje modelové portfólio, na strane druhej popri svojom symetrickom pohone všetkých kolies aj technologické know-how. Srdcom BRZ je vysokootáčkový benzínový motor boxer s priamym vstrekovaním paliva, ktorého sila sa prenáša priamo na zadné kolesá. Takáto kombinácia je technickou špecialitou, ktorú nikto iný neponúka!
Dvojlitrová pohonná jednotka s atmosférickým nasávaním (Typ A) patrí k novej, tretej generácii motorov boxer. Zároveň sa však výrazne odlišuje od iných benzínových motorov Subaru s rovnakým zdvihovým objemom.
Športovému charakteru kupé by totiž nesvedčali dlhozdvihové motory. Preto má dvojliter v BRZ identické vŕtanie a zdvih (86 mm). Výsledkom je vyšší výkon a spontánny nástup otáčok. Po prvý raz v benzínovom motore Subaru sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru. Na zníženie výšky motora z dôvodu čo najnižšieho ťažiska sa použila plochejšia olejová vaňa, ako aj modifikované sacie potrubie a výfukové zvody.
Vďaka cieleným konštrukčným úpravám sa podarilo dostať z motora litrový výkon rovných 100 koní (73,5 kW). Maximálny výkon 200 k (147 kW) dosahuje agregát pri 7 000 otáčkach za minútu, hodnota maximálneho krútiaceho momentu 205 Nm leží v rozmedzí 6 400 - 6 600 ot./min.
Vďaka ľahkej stavbe má kupé hmotnosť približne iba 1 200 kg. V spojení s výkonným pohonným reťazcom sa ovláda hravo a s ľahkosťou, má veľké výkonové rezervy a naozaj precízny handling. Subaru BRZ zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 226 km/h. Napriek svojim športovým vlastnostiam vystačí hliníková pohonná jednotka s normovanou spotrebou 7,8 l/100 km.
Silu motora prenáša nakrátko odstupňovaná šesťstupňová manuálna prevodovka s krátkymi dráhami radenia. Na želanie je k dispozícii automatická prevodovka s rovnakým počtom prevodových stupňov, umožňujúca aj manuálne radenie krídelkami pod volantom. Aby bol prenos sily na vozovku čo najúčinnejší, poháňaná zadná náprava je vybavená diferenciálom Torsen.
Charakteru auta zodpovedá sériový stabilizačný systém VDC (Vehicle Dynamics Control), ktorý si vodič môže prispôsobiť vo viacerých krokoch. Pre normálne jazdné podmienky sú VDC i kontrola trakcie aktívne (režim 1). Pri nájazde na voľnú dráhu môže mať zmysel vypnutie trakčnej kontroly (režim 2). Kto chce pri ostrom prejazde zákrut získať aj ľahkú pretáčavosť, zvolí si režim 3 s neskorším zásahom stabilizácie VDC. Pri „pretekárskej" jazde v režime 4 sa vypne aj kontrola trakcie. Piatou možnosťou je úplné vypnutie systému stabilizácie i trakčnej kontroly, vďaka čomu zažije ambiciózny, športovo založený vodič neohraničenú jazdnú dynamiku Subaru BRZ.
Komplexne riešený podvozok, 17-palcové kolesá s obutím 215/45, veľké kotúčové brzdy i ostré a priame riadenie dávajú Subaru BRZ požadovanú spontánnu odozvu na pokyny vodiča a zároveň vynikajúcu a ľahkú ovládateľnosť. Cesty plné zákrut zvláda majstrovsky a s veľkou bezpečnostnou rezervou.
Rovnako športovo, ako sa s ním jazdí, aj vyzerá. Vyznačuje sa štýlovým profilom s krátkymi prevismi a mohutnými blatníkmi i zadnou časťou. Vďaka veľmi nízko uloženému a smerom dozadu posunutému motoru boxer sa predná hrana kapoty takmer dotýka zeme. Výrazný otvor na prívod vzduchu má formu šesťuholníka, typickú pre Subaru. Bi-xenónové reflektory pre stretávacie i diaľkové svetlá obklopujú denné svetlá z LED diód v tvare písmena C, ktoré ešte zostrujú športový vzhľad auta.
K malej čelnej ploche, ktorá je dôsledkom nízkej karosérie, pridáva nové kupé Subaru aj výnimočne nízky koeficient aerodynamického odporu cw 0,27, čo sa prejavuje priaznivo na jazdných výkonoch i spotrebe. K vynikajúcej aerodynamike prispieva aj krytmi uzatvorená a úplne rovná spodná časť karosérie, ktorá vzadu ústi do mohutného difúzora s integrovanými dvoma koncovkami výfukov.
S výnimočne nízkou pozíciou sedenia (bedrový bod len 40 cm nad vozovkou), malým športovým volantom s kompaktným priemerom 365 mm, vysokým stredovým tunelom, krátkou radiacou pákou a perforovanými hliníkovými pedálmi ponúka kokpit zreteľný športový feeling. Presne v zornom poli vodiča sa v strede kombinovaných prístrojov nachádza veľký, okrúhly analógový otáčkomer s integrovaným digitálnym rýchlomerom. Výrazne tvarované sedadlá zabezpečujú optimálne držanie tela aj pri rýchlej jazde zákrutami. Dobre prístupný batožinový priestor má objem 243, resp. 330 litrov.
Uvedenie Subaru BRZ na trh v Slovenskej republike sa predpokladá 1. augusta 2012. Cena vozidla s mechanickou prevodovkou je 31 990 € s DPH, s automatickou 33 990 €.
Znalcom netreba pripomínať, že Subaru je priekopníkom pohonu 4x4 v osobných automobiloch; v roku 1972 prinieslo na trh prvé sériové osobné auto s pohonom všetkých kolies. Odvtedy sa predalo vyše 10,5 milióna automobilov s pohonom 4x4. Značka patrí k špičke v motoristickom športe, kde získala šesť titulov majstra sveta v rely. Importérom Subaru v Slovenskej republike je od roku 2004 spoločnosť Mikona.
Dnes je Subaru je najväčším svetovým výrobcom osobných automobilov s pohonom všetkých kolies. Značka je automobilovou divíziou japonského koncernu Fuji Heavy Industries, vyrábajúceho produkty pre sféry dopravy, letectva, priemyslu, stavebníctva i poľnohospodárstva. Filozofiou koncernu, založeného v roku 1953, je vysoká kvalita produktov, používanie pokrokových technológií a zodpovednosť k životnému prostrediu. Automobily Subaru pre európsky trh sa vyrábajú v Japonsku.