Citroën C4 Aircross 1,8 HDI Exclusive 4x4
Pohodlný a rozšafný do terénu i na cesty: Spojenie terénneho automobilu, vhodného aj do mesta, s možnosťou prevážania športového náčinia (napríklad bicykla) je pre určitú skupinu potenciálnych zákazníkov prioritnou podmienkou. Presvedčili sme sa o tom, keď sme sa rozhodli absolvovať 90-minútové cyklistické preteky na autodróme Slovakia Ring. V ústrety nám vyšiel slovenský importér tejto francúzskej značky.
Ale tento Citroën je vhodný aj pre 4-člennú rodinu, bez toho, aby sa jej členovia vzdali náležitého pohodlia. Športovo úžitkové vozidlo C4 Aircross je skutočne univerzálne, pričom spĺňa celú paletu náročných požiadaviek - a to konštatujeme s maximálnym dôrazom na objektivitu nášho pohľadu.
Citroën C4 Aircross, ktorý mal svetovú premiéru na jarnom autosalóne v Ženeve 2012, nám ponúkol pri svojej dĺžke 4,34 m dostatočne veľký vnútorný priestor, pričom základný objem kufra 442 litrov sme sklopením sedadiel podstatne zväčšili až na 1 952 l. Zároveň sme získali rovnú podlahu, na ktorú sme mohli bez problémov uložiť bicykel bez toho, aby sme demontovali koleso.
Bezkľúčový vstup do vozidla je veľkou výhodou, rovnako aj štartovanie motora tlačidlom. Komfortne naladený podvozok citeľne vylepšuje jazdné vlastnosti; pasažieri nepociťujú nerovnosti vozovky, majú dobrý výhľad z vozidla, šofér po prvých kilometroch vníma výbornú ergonómiu. Príjemnú atmosféru v kabíne dotvára ticho a taktiež podsvietenie interiéru.
Rovnako patrí k príjemným prekvapeniam, že C4 Aircross spoľahlivo drží zvolenú stopu v zákrute. Brzdy reagujú účinne a pri cúvaní vypomôže parkovacia kamera v 5. dverách, respektíve senzory, ktoré sú aj vpredu. Na dostatočne veľkom monitore sa po zaradení spiatočky premietne verný (farebný) obraz za vozidlom, ako aj vodiace línie.
Keď spomíname monitor, načim zdôrazniť, že ovládanie navigácie je veľmi jednoduché, skrátka perfektné. Navigačný systém s dotykovou obrazovkou nemá chybu. Pred vodičom je navyše malý monitor, na ktorom sa ukazuje (súbežne s väčšou obrazovkou) priemerná spotreba, dojazd a ďalšie dôležité údaje.
Zároveň má šofér k dispozícii indikátor odporúčaného radenia prevodových stupňov, ako aj ukazovateľ momentálnej spotreby. Posuvný pásik je zelený, až kým nepríde k trojuholníčku, od ktorého sa sfarbí na bielo. Spomínaný trojuholníček označuje aktuálnu priemernú spotrebu. Systém Stop&Start taktiež napomáha zníženiu spotreby.
Tú sme v celkovom priemere udržali na hranici 6,5 litra - pravda, za cenu vyslovene úspornej jazdy po rovine s tempomatom (mimochodom, ovládanie na volante by mohlo byť prehľadnejšie). Len čo sme zhrešili razantnou jazdou, lebo akcelerácia pohladí dušu športovo založeného motoristu, spotreba sa pri rýchlosti 130 km/h vyšvihla na 7,5 litra. Pri rekreačnej stovke bola len 5,5 litra. Na aute, ktoré malo najazdených tesne nad 10 000 km sme mali dojazd tesne nad 700 km.
Skúsili sme si aj prejazd v ľahšom teréne a elektronický uzáver medzinápravového diferenciálu nám pomohol vytvoriť optimálne podmienky na jazdu. Podľa stavu terénu a rýchlosti auta sa krútiaci moment systematicky rozdeľuje medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. Navyše vodič si môže pomocou otočného ovládača v susedstve radiacej páky ľubovoľne meniť nastavenie jedného z troch jazdných režimov. Pri nastavení 4WD sa dá využívať pohon všetkých kolies, pričom až 98 % krútiaceho momentu sa môže prenášať na kolesá prednej nápravy. Ak sa zhoršia adhézne podmienky, uplatní sa rovnaký podiel newtonmetrov na oboch nápravách.
Režim s označením LOCK zabezpečuje pohyb vozidla v náročných podmienkach presunom krútiaceho momentu v pomere 50:50. Kto chce ušetriť palivo, ten si prepne na pozíciu 2WD s pohonom výlučne prednej nápravy. Tento režim sme využívali takmer stále - nebolo potrebné ho meniť ani v ľahšom teréne.
Pochvaľovali sme si tiež priemer otáčania iba 10,6 metra, čo nám uľahčilo najmä manévrovanie na parkovisku, respektíve v úzkych mestských uličkách. SUV C4 Aircross sa v sťažených podmienkach preplieta s ľahkosťou tanečnice na javisku.
Aby sme neobišli interiér: v ňom nás upútalo viacero odkladacích - aj vyslovene malých - priestorov. Ale v tomto aute sú aj veľké, napríklad vo dverách a medzi prednými sedadlami na nápoje; odkladacia priehradka pred spolujazdcom je takisto dostatočne veľká. Na rádiu si môžete uložiť do pamäte 3 x 6 staníc FM. Predné sedadlá (vyhrievané, elektricky nastaviteľné) poskytujú telu dostatočnú oporu v zákrutách. Niekomu sa môže zdať, že radiaca páka sa zbytočne týči do priestoru, no ak má vodič ruku opretú na lakťovej opierke v strede, páka mu takpovediac sama padne do ruky.
Základné údaje testovaného auta
Citroën C4 Aircross 2,0
Objem motora (cm3) 1 798
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 300
Max. rýchlosť (km/h) 198
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,6
Cena testovanej verzie 29 490 €
Najlacnejšia verzia 18 000 €
+ Plusy
Ticho v kabíne, podvozok výborne tlmí nerovnosti
Priaznivá spotreba, výborná akcelerácia, pohon 4x4
Výborná navigácia s komfortným ovládaním
- Mínusy
Vyslovené nedostatky sme nenašli