Opel Astra GTC Sport 1,6 T
Vhodné náradie pre začínajúcich športovcov: Na prvý pohľad vás osloví premyslený a v kontexte s červenou farbou laku až dráždivý dizajn karosérie. Po nastúpení do auta zistíte, že šofér i spolujazdec majú na anatomicky tvarovaných sedadlách dostatok miesta. Aj objem batožinového priestoru je dostatočný. Ku komfortnej jazde patrí minimálny hluk v kabíne.
Dynamické vlastnosti a stabilita pri prejazde zákrut podčiarkujú naplnenie prvých pozitívnych dojmov. Musíte sa však zmieriť so sťaženým výhľadom za vozidlo (napríklad pri parkovaní) a taktiež šikmo vpred, čo môže spôsobiť prehliadnutie chodca na priechode alebo auta vychádzajúceho z vedľajšej ulice. Aj vystupovanie z auta cez široké dvere je niekedy problematické - napríklad, ak vodič iného auta nenechá vedľa vás dostatočný odstup a zaparkuje tak povediac na doraz. To sú však chronicky známe neduhy trojdverových športových automobilov.
Prvým zásadným nedostatkom, ktorý by mal Opel čo najskôr vyriešiť, je páka ručnej brzdy. Jej koniec totiž naráža na stredovú konzolu pri radiacej páke, takže vari niet šoféra, ktorý by si bolestivo neprivrel ukazovák pravej ruky, keď uvoľňuje zatiahnutú ručnú brzdu.
A teraz k prednostiam tohto bezo sporu nevšedného auta na 18" kolesách. Sedadlá predných (vyhrievaných) sedadiel sa dajú nastavovať výškovo a pri prejazde zákrut poskytujú dostatočnú oporu; navyše sú sedáky výsuvné, takže sa dajú predĺžiť. Volant je nastaviteľný výškovo i pozdĺžne.
Indikátor radenia rýchlosti vás nabáda na ekonomický štýl jazdy. Brzdy reagujú nekompromisne, komfortný podvozok dobre drží zvolenú stopu v zákrute - i keď budete dobiedzať hranice fyzikálnych zákonov. Zotrvačnosť trojdverovej Astry je ukážková. Šofér si môže zapnúť tlačidlom režim Sport alebo úsporný Tour - podľa toho, či má chuť na športovú jazdu alebo chce ušetriť palivo.
V kabíne prevláda počas jazdy ticho, a to aj pri vyšších otáčkach motora, respektíve rýchlej jazde po diaľnici. Aerodynamika karosérie je premyslená. V interiéri vytvára príjemnú atmosféru efektné nočné podsvietenie. Dvojzónová automatická klimatizácia nám urobila dobrú službu najmä v čase horúčav, keď v Bratislave atakovala vonkajšia teplota 40 °C. Pochvalu si zasluhuje aj ovládanie rádia so zjednodušenou voľbou staníc, nastavovanie navigácie a ovládanie informačného displeja otočným prstencom na páčke smeroviek.
Na testovanom aute bolo najazdených 22 000 kilometrov, takže údaje o spotrebe sú relevantné. Pri stovke s aktivovaným tempomatom bola priebežná spotreba 6,5 litra, na diaľnici (130 km/h) stúpla na 7,5 litra. V kombinovanom režime sme dosiahli priemernú spotrebu 7,7 litra na 100 km, čo je v porovnaní s údajom výrobcu priaznivé. Dojazd 600 kilometrov je pri tomto type auta dostatočný.
Veľké očakávania priaznivca ostrej športovej jazdy však verzia GTC zrejme nenaplní, lebo na poriadne zrýchlenie je potrebné nekompromisné stlačenie plynového pedálu. Až potom, s malým oneskorením, zareaguje turbo. Takú skúsenosť sme získali pri testovaní vozidla, ktoré má pod kapotou 180 koní. V porovnaní s verziou OPC však zostáva len slabým čajovým odvarom.
No pre vodičov, ktorí ešte nemajú dostatok skúseností a správne zásady športovej jazdy sa iba učia, je benzínová verzia GTC Sport vhodným náradím. Môžu sa rozhodnúť pre model so základným vybavením, alebo si môžu priplatiť za byalíkm Sport (1 550 €), prípadne za vyhrievané predné sedadlá (+ 300 €), či diódové koncové svetlá (290 €).
Základné údaje testovaného auta
Opel Astra GTC Sport 1,6 T
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 132/180
Krútiaci moment (Nm) 230
Max. rýchlosť (km/h) 220
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,2
Cena testovanej verzie 21 720 €
Najlacnejšia verzia 13 940 €
+ Plusy
Komfortný podvozok, stabilita v zákrutách
Výkon adaptívnych svetiel AFL+
Palubný informačný systém
- Mínusy
Nenaplní očakávanie vyznávačov ostrej športovej jazdy
Páka ručnej brzdy je v tesnej blízkosti stredovej konzoly
Sťažený výhľad dozadu pri parkovaní a šikmo vpred