Peugeot 208 e-HDI 1,6 Allure
Moderný a príjemný spoločník: Zatiaľ posledným v rade medzi modelmi série 200 je Peugeot 208, ktorý sme testovali tesne pred otvorením nového školského roka. Z celej série sa vyrobilo v priebehu 30 rokov už vyše 15 miliónov kusov, čo je úctyhodná bilancia. Zároveň svedčí o obľube týchto malých áut medzi bežnými zákazníkmi.
Prvá vec, ktorú si všimnete po nasadnutí do nového Peugeotu 208 (okrem Francúzska ho vyrábajú aj v závode pri Trnave) je zaujímavý dizajn interiéru. Takisto nás zaujala hlavica radiacej páky a netradične malý priemer volantu, s ktorým sa výborne manipuluje. Nad ním je kaplnka s tradičnými prístrojmi a pod volantom samostatný satelit na veľmi jednoduchú aktiváciu tempomatu. Na ramenách volantu sa nachádzajú valčeky, ktorými regulujete hlasitosť rádia, respektíve prepínanie frekvencií.
Prístrojový panel má moderné tvary, dôležité ovládače sú dobre prístupné, v strede dominuje veľký monitor s dotykovým ovládaním. Dotyková obrazovka si zaslúži pochvalu, je dobre čitateľná a grafika pôsobí sviežo. Pod ňou je dvojica vetracích otvorov, avšak tie sa nedajú zatvárať samostatne, ak chcete zabrániť prúdeniu vzduchu; takže spolujazdec sa musí prispôsobiť požiadavkám šoféra.
Údaje z veľkého monitora sa súbežne premietajú aj na malý displej pred vodičom. Ovládanie centrálneho monitora nám však pripadá ťarbavé a šoférovi vonkoncom neodporúčame „hrať sa s ním" počas jazdy.
Pri nočnej jazde sme si pri vychutnávali efektné belasé podsvietenie v kabíne, napríklad aj pozdĺž panoramatického strešného okna. Kto zatúži po diskrétnej atmosfére a nepotrebuje nad hlavou hviezdičky z jasnej nočnej oblohy, môže si zatiahnuť posuvnú clonu.
Úzka lakťová opierka medzi prednými sedadlami je výklopná; pod vekom sa skrýva šikovný odkladací priestor - napríklad na mobil. V kabíne je viacero praktických (veľkých i malých) odkladacích priestorov. Ale vhodný priestor na veľkú PET fľašu sme, žiaľ, nenašli.
Páčilo sa nám aj umiestnenie reproduktorov v predných dverách. Základný objem batožinového priestoru je 311 litrov, po sklopení sedadiel získate až 1 152 litrov.
Ale poďme na cesty. Ovládanie štvormetrového auta je veľmi príjemné. Najmä na predných sedadlách je dostatok miesta, no primerané pohodlie nájdu aj pasažieri vzadu. Radenie rýchlosti netradične tvarovanou pákou je príjemné a presné; kto chce jazdiť úsporne, využije systém Stop&Start, ktorý funguje v režime ECO.
Ten účinkuje perfektne, na križovatke stačí šliapnuť na pedál spojky a motor priam nečujne naskočí skôr, než zaradíte rýchlostný stupeň. Vydarená je šesťstupňová prevodovka s dobre vymedzenými, dlhými dráhami radiacej páky.
Dobrou pomôckou je indikátor radenia rýchlosti.
Prevodovka má 6 stupňov a v kombinácii s tempomatom sa dá jazdiť veľmi hospodárne: na šestku rýchlosťou 100 km/h za 4,8 litra i menej. Na diaľnici (130 km/h) ukázal displej príjemnú spotrebu len 5,5 litra a celkový priemer sme mali 5,4 litra. Na jednu nádrž paliva prejdete približne 800 km.
Celkovo pôsobí jazda v Peugeote 208 s dieselovým motorom 1,6 HDI príjemne, ani na dlhej trase sa na cestujúcich neprejaví únava. Nový Peugeot 208 je príjemne tichý, má dostatok sily a nízku spotrebu. Pri využívaní systému Stop&Start naštartuje rýchlo a bez problémov, okrem toho sa Francúzom podarilo dostatočne ho odhlučniť, takže pasažierov neobťažuje svojím prejavom ani vo vyšších otáčkach. Podvozok výborne filtruje nerovnosti vozovky a vari jedinú výhradu (okrem ťažkopádneho ovládania veľkého monitoru) máme k zatváraniu dverí z hľadiska zvuku. Ten akosi nepasuje k uhladeným tvarom karosérie.
Základné údaje testovaného auta
Peugeot 208 e-HDI 1,6
Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 84/115
Krútiaci moment (Nm) 270
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,8
Cena testovanej verzie 17 920 €
Najlacnejšia verzia 9 700 €
+ Plusy
Ticho v kabíne, celková ergonómia
Účinné brzdy, zrýchlenie, radenie
Úsporný motor
- Mínusy
Ťažkopádne ovládanie veľkého monitoru
Nevyhovujúci zvuk pri zatváraní dverí