Kia Ceed 1,6 CRDi TX
Kórejčan zo Slovenska spĺňa vysoké nároky: Ponúka výborné jazdné vlastnosti, je veľmi dobre vybavený, má priestranný interiér s čitateľnými prístrojmi, pod prednou kapotou úsporný dieselový turbomotor a predovšetkým príťažlivý dizajn. Komplexne vzaté, nový Ceed - vytvorený v Európe pre Európanov - je nadpriemerne prepracovaný, moderný automobil s bezkonkurenčnou 7-ročnou zárukou pre jeho majiteľa.
Už prvá generácia nasadila výrazný štýl, súčasná ho ešte oveľa prevyšuje. V našich pomeroch je mimoriadne silnou konkurenciou pre škodovky. Okrem iného s ňou dokáže držať krok i čo sa týka priestoru. Aj pri posunutí predných sedadiel maximálne dozadu zostane pasažierom na zadných miestach dostatok miesta na nohy i nad hlavou.
Batožinový priestor Ceedu patrí v nižšej strednej triede k nadpriemeru. Jeho základný objem je 380 litrov, maximálny 1 318 - len škoda, že po sklopení zadných operadiel zostane na podlahe schod.
Vstup do auta je bezkľúčový, teda stačí mať diaľkové ovládanie vo vrecku. Výhodou je, že všetky dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla, takže do auta sa výborne nastupuje. Anatomické predné sedadlá sú vyhrievané, šofér si môže najvhodnejšiu pozíciu zvoliť elektricky, pričom má k dispozícii dve pamäťové nastavenia. Príslušné tlačidlá sú na ľavých dverách pri okne. Operadlá sedadiel majú inštalované elektrické masírovanie chrbtice, čo určite príde vhod na dlhšej trase.
V strope sa nachádza výklopné puzdro na okuliare a v kabíne sú rozmiestnené viaceré odkladacie priehradky. V priehradke pred spolujazdcom, kde si môžete nechať schladiť menšie plechovky je relatívne dosť miesta - aj na odloženie veľkej PET fľaše.
Čo sa týka prístrojového panelu, chválime výbornú ergonómiu. Všetky dôležité ovládače sú v dosahu šoférovej ruky, navyše prehľadne usporiadané. Samostatnú pochvalu smerujeme k rýchlomeru, do ktorého dizajnéri zakomponovali trvalo viditeľné údaje o dojazde, priemernej i momentálnej spotrebe, ako aj prejdenej vzdialenosti. Zmestila sa tam tiež zelená ikonka signalizujúca aktivovanie tempomatu. Navyše, na úzkom displeji v strede palubnej dosky sú informácie o vonkajšej teplote, dátume a čase. Takže na rozdiel od iných modelov, v Ceede netreba jednotlivé údaje prepínať - sú trvalo k dispozícii.
A s chválou ešte nekončíme. Dobrým riešením sú veľké číslice indikátora radenia rýchlostných stupňov, ktoré sa rozsvecujú priamo pred vodičom. Ten si ich určite ľahko všimne. No predsa len je tu jeden nedostatok: Nepáčil sa nám tvrdý okraj stredovej konzoly, do ktorého narážalo pravé koleno; zrejme by neškodilo pridať na okraje odkladacej priehradky mäkké čalúnenie. Ani veľký volant, s ktorým sa ťažkopádne manipuluje v zákrutách. Jeho veľký priemer je zrejme daňou za 14 tlačidiel, ktoré sú rozmiestnené na jeho ramenách.
Jazda s týmto automobilom uspokojí aj náročnejších motoristov. Podvozok dobre filtruje nerovnosti na vozovke, v zákrute podrží vozidlo vo zvolenej stope, brzdy sú perfektné, účinkujú razantne a dobré je tiež zrýchlenie. Taktiež z hľadiska spotreby patrí Ceed k skromným automobilom.
S aktivovaným tempomatom sme na šiesty prevodový stupeň dosiahli pri rýchlosti 100 km/h momentálnu spotrebu 4,7 litra, na diaľnici pri využití maximálneho povoleného limitu to bolo 5,5 litra. Odmenou tým, ktorí dokážu jazdiť s ľahkou nohou, je dojazd 1 000 kilometrov, pričom v prípade úsporného štýlu jazdy istotne udržia priemernú spotrebu na hranici 5 litrov. Náš priemer v kombinovanom režime bol 5,3 litra na 100 km.
Základné údaje testovaného auta
Kia Ceed 1,6 CRDi
Objem motora (cm3) 1 582
Výkon (kW/k) 94/128
Krútiaci moment (Nm) 260
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,5
Cena testovanej verzie 21 090 €
Najlacnejšia verzia 13 290 €
+ Plusy
Šesťstupňová prevodovka s mäkkým radením
Nízka spotreba pri defenzívnej jazde
Dobre premyslený dizajn interiéru
- Mínusy
Tvrdý okraj stredovej konzoly
Veľký priemer volantu