Mazda CX-5 2,2 SkyActiv-D AWD
Vyskúšali sme prvú Mazdu s logom SkyActiv: Niektorí výrobcovia automobilov sa snažia dosiahnuť nižšiu spotrebu svojich spaľovacích motorov zmenšovaním ich zdvihového objemu. Pre tento proces sa na medzinárodnej scéne vžil anglický výraz „downsizing". Strata objemu je pri týchto motoroch kompenzovaná preplňovaním, či už výfukovým turbodúchadlom alebo kompresorom.
Vedenie japonskej automobilky Mazda je však presvedčené, že cesta k ideálnemu spaľovaciemu motoru vedie iným smerom - cez zvýšenie kompresného pomeru. Mazda nadväzne na to predstavila projekt SkyActiv-G (na autosalóne v Tokiu) - jej zážihový agregát má priame vstrekovanie paliva a nezvyčajne vysoký kompresný pomer 14:1. Taká vysoká hodnota bola predtým vyhradená iba pohonným jednotkám pretekárskych automobilov.
Napriek vysokému kompresnému pomeru sa nový motor uspokojí s bežným benzínom s oktánovým číslom 95 a spotrebuje o 15 percent menej paliva, než súčasný zážihový agregát Mazda MZR 2,0 l. Zároveň poskytuje o 15 percent vyšší krútiaci moment v nízkom a strednom rozsahu otáčok.
Mazda súčasne ponúka aj dieselovú verziu, ktorú nám importér tejto značky - ako prvú s logom SkyActiv - poskytol v 36. týždni na test; benzínový motor budeme testovať neskôr. Rovnako ako zážihový náprotivok má aj vznetový motor SkyActiv-D kompresný pomer 14:1, čo je však medzi vznetovými agregátmi, naopak, nezvyčajne nízka hodnota. Avšak týmto činom sa podarilo zvýšiť účinnosť dieselového motora - Mazda SkyActiv-D spotrebuje o 20 percent menej paliva, než vznetový agregát MZR-CD 2,2 l a pritom už teraz plní emisnú normu Euro 6 (bude záväzná od roku 2015) aj bez drahých systémov dodatočného čistenia výfukových plynov. Nepotrebuje teda ani selektívnu katalytickú redukciu, ani katalyzátor so zachytávačom NOx.
Technológiu SkyActiv sme vám už podrobne predstavili v článku, ktorý nájdete po kliknutí na http://www.autoshow.sk/sk/Novinky/1607/mazda-vidi-rezervy-v-motoroch-a-podvozku/. V tomto teste vám ponúkame praktické skúsenosti s Mazdou CX-5 2,2 SkyActiv-D, ktorá je prvým automobilom tejto značky, kde uplatnili revolučnú technológiu.
Je sympatické, že namiesto postupných inovácií prichádza japonská automobilka na trh s kompletným balíkom - nové sú motory, prevodovky, podvozok, platformy a v neposlednom rade aj dizajn. V kabíne 4,5 metra dlhého SUV sme zaregistrovali dobrú ergonómiu, vyhrievané predné sedadlá, dobrý výhľad pred vozidlo, príjemný a spoľahlivý podvozok. Ten sa v zákrute spoľahlivo drží vo zvolenej stope - aj zásluhou pohonu všetkých kolies AWD. Podvozok sa správa na dobrej ceste komfortne, na nekvalitnej vozovke je však troška tvrdý. V kabíne sa však vnútorný hluk prejavuje minimálne.
Radiaca páka sa pohybuje v krátkych a presne vymedzených dráhach. Chvíľu sme si však museli zvykať na tvrdé radenie rýchlostných stupňov, na čo u Mazdy nie sme zvyknutí. Dúfajme, že tvrdšie zapadnutie do želanej pozície sa týkalo len testovaného modelu.
V nárazovom vetre sme si pochvaľovali výbornú aerodynamiku karosérie, ktorá sa vôbec nevychýlila z priameho smeru. Systém varovania pred nechceným opustením jazdného pruhu nie je veľmi pohotový a varuje šoféra až vo vyššej rýchlosti, keď je situácia už naozaj nebezpečná. Systém vypínania motora (i-stop) pomáha šetriť palivo, avšak - hoci je vypínateľný - spätne ho už tlačidlom nezapnete; je potrebné manuálne vypnúť a znova naštartovať motor. Pre tých, ktorí chcú ušetriť čo najviac paliva, odporúčame sledovať indikátor radenia prevodových stupňov. Ten pracuje zaujímavým spôsobom: najprv ukáže zaradený stupeň a potom k nemu pridá trojuholníček smerujúci hore alebo dolu. Odporúčame tiež využívať veľmi dobrú zotrvačnosť - napríklad jazdou na voľnobeh.
Po zaradení spiatočky sa v kabíne ozve pípnutie. Senzory v oboch nárazníkoch citeľne uľahčujú zaparkovanie medzi dvoma za sebou stojacimi autami. Objem batožinového priestoru 503 litrov istotne uspokojí aj náročnejších chatárov. Po sklopení zadných sedadiel sa objem zväčší dokonca až na 1 620 litrov.
Pri meraní momentálnej spotreby sa údaj na displeji menil v nečakane veľkom rozpätí - pri stovke od 4,4 po 6,5 litra. Pri rýchlosti 130 km/h bola priebežná spotreba sedem litrov. Napokon nám displej ukázal v kombinovanom režime celkovú priemernú spotrebu 7,5 litra na 100 km a dojazd na jednu palivovú nádrž 700 kilometrov. Neveľmi potešujúce údaje nás v prípade dieselového modelu zarmútili; čakali sme totiž priemernú konzumáciu pod 6 litrov. Výrobca dokonca uvádza lichotivý priemer tesne nad päť litrov. Na druhej strane nás príjemne prekvapila dynamika jazdy - zrýchlenie tohto SUV s hmotnosťou 1 600 kg bolo veľmi svižné a najmä plynulé. Pri rozjazde z križovatky, ani pri predbiehaní sme nemali najmenší problém.
Základné údaje testovaného auta
Mazda CX-5 2,2 SkyActiv-D
Objem motora (cm3) 2 191
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 380
Max. rýchlosť (km/h) 197
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
Cena testovanej verzie 30 300 €
Najlacnejšia verzia 21 900 €
+ Plusy
Mimoriadne dynamický motor
Výborná aerodynamika karosérie
Priaznivá spotreba pri pokojnej jazde
- Mínusy
Malý uhol otvárania piatych dverí
Tvrdé radenie rýchlostných stupňov