Zafira Tourer atakuje špičku v segmente vanov
Na stretnutie pred servisom Opel v Petržalke sme prišli práve včas, aby sme si vychutnali pohľad na pätnásť kompaktných vanov Opel Zafira Tourer, zoradených ako na vojenský povel. Otvorila sa ďalšia kapitola v segmente sedemmiestnych vanov, ktorého vznik sa datuje na rok 1999, pričom zakladateľom dnes veľmi vyhľadávaného segmentu bol práve Opel.
Ako celok znamená nový model Zafira Tourer veľký krok vpred, vyjadrujúc nové ambície. Je to ideálny, flexibilný automobil, nielen pre rodiny, ale aj športovcov, či malých podnikateľov. Originálnu prednú časť karosérie definuje výrazná grafika dvojitých „bumerangov" - od predných reflektorov po hmlovky. Spolu s výraznou lichobežníkovou maskou chladiča vytvárajú dynamický vzhľad - nezvyčajný v kategórii vanov. Rovnako ako pri ostatných modeloch značky Opel, aj tu predné reflektory obsahujú denné svetlá v typickom profile krídla.
Výrazne rekonštruovaným systémom sedadiel Flex7 vytvára Zafira Tourer nové štandardy vo flexibilite a dotvára príjemnú atmosfére na palube. Priestranný interiér, vylepšený podvozok a nové technológie umožňujú komfortnú jazdu, ako sme sa o tom presvedčili počas prvých kilometrov v okolí Bratislavy a v Maďarsku.
Organizátor akcie nás zaviedol do známej dedinky Dunakiliti (za Rajkou), pričom do trasy zakomponoval i prevoz konvoja vozidiel kompou pri Vojke. Na určenej trase sme si mohli vyskúšať všetky systémy, ktoré Zafira Tourer ponúka - okrem výsuvného nosiča bicyklov, ktorý príde na rad, až sa trošku oteplí.
Výhľad vodiča z kabíny sa oproti modelu Zafira druhej generácie výrazne zlepšil vďaka tenším predným stĺpikom karosérie, väčším bočným oknám a vonkajším spätným zrkadlám namontovaným na dverách. Príjemnú atmosféru v kabíne Zafiry Tourer môže na želanie umocniť panoramatické predné okno, plynulo prechádzajúce do veľkoplošného strešného okna, siahajúceho až po zadnú časť vozidla. Táto výhoda (napríklad pre prvého vodiča na červenej) sa môže zmeniť v letných horúčavách s pražiacim slnkom. No toto nám v mrazivom februárovom dni nehrozilo a tak sme si vychutnávali belasú oblohu.
Adaptívny podvozok FlexRide (za príplatok) zvyšuje komfort jazdy i bezpečnosť. Adaptívny podvozok automaticky prispôsobuje charakteristiku tlmičov pruženia povrchu cesty, rýchlosti prejazdu zákrut, pohybom vozidla a individuálnemu štýlu jazdy konkrétneho vodiča. FlexRide umožňuje nastaviť tri základné charakteristiky: Vyvážený režim Standard, komfortne orientovaný režim Tour alebo aktívny režim Sport.
Vďaka inteligentným asistenčným systémom sa dostáva Zafira Tourer na špičku v segmente vanov. Ich základom je druhá generácia kamerového systému Opel Eye. Za príplatok je k dispozícii radarový tempomat. Oba systémy sme si vyskúšali a jednoznačne môžeme potvrdiť, že výrazne zvyšujú bezpečnosť i komfort jazdy s novým modelom Zafira Tourer. Čo všetko teda má vodič k dispozícii, ak sa rozhodne aj pre technológie za príplatok? Je toho skutočne dosť.
Funkcia Following Distance Indication pomáha predchádzať kolíziám s vozidlom idúcim vpredu v tom istom jazdnom pruhu, a to monitorovaním odstupu. Centrálny displej vizuálne informuje vodiča, aký má odstup v sekundách od vozidla idúceho vpredu. Ak sa Zafira Tourer dostane do kritickej vzdialenosti, keď už hrozí kolízia s vozidlom vpredu, funkcia Forward Collision Alert varuje šoféra hlasným akustickým výstražným signálom a vizuálnou výstrahou. Vodič si môže nastaviť citlivosť systému ovládacím tlačidlom na volante.
Ak nezareaguje na vizuálne a zvukové výstražné signály, funkcia Collision Imminent Braking začne automaticky pribrzďovať vozidlo so spomalením do 0,3 G, aby sa znížili následky kolízie. Treba povedať, že tento systém nedokáže vaše auto úplne zastaviť a nereaguje ani na pevnú prekážku. Dokáže však znížiť rýchlosť a zmenšiť tak následky kolízie.
Radarový tempomat Adaptive Cruise Control - po prvý raz k dispozícii v kompaktnom vane - pomáha vodičovi udržiavať nastavenú rýchlosť pri zohľadnení odstupu od vozidla idúceho vpredu. Okrem rýchlosti sa dá nastaviť aj bezpečná vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu v troch stupňoch (dlhá, priemerná, krátka).
Adaptívne reflektory Advanced Forward Lighting system AFL+ môžu mať teraz až 10 funkcií. V kombinácii s novou kamerou Opel Eye majú navyše funkciu Intelligent Light Ranging (ILR), ktorá meria vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu alebo protiidúcich vozidiel a podľa toho nastavuje dosah tlmených svetiel. Tým sa optimalizuje osvetlenie cesty bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky. Automaticky tiež stlmí diaľkové svetlá.
Funkcia Traffic Sign Recognition identifikuje viac dopravných značiek používaných v EÚ. Okrem okrúhlych zákazových a obmedzujúcich značiek kamera teraz rozoznáva aj štvorhranné značky označujúce diaľnicu, cestu pre motorové vozidlá a zóny s obmedzenou premávkou. Vďaka technológii viacnásobnej expozície je kamera schopná rozoznávať aj dynamické dopravné značky z LED, používané na riadenie hustoty premávky.
Pred hroziacou kolíziou pri zmene jazdného pruhu varuje vodiča Side Blind Spot Alert. Ultrazvukové senzory (s dosahom 4 metre) na bokoch vpredu a na zadnej časti vozidla kontinuálne monitorujú oblasť ležiacu v mŕtvom uhle vonkajších spätných zrkadiel. Keď sa do dosahu senzorov priblíži iné vozidlo, rozsvieti sa výstražná LED na vonkajšom okraji príslušného spätného zrkadla. Ak vodič napriek tomu chce zmeniť jazdný pruh, LED začne blikať a ozve sa výstražný zvukový signál.
Systém Advanced Park Assist bezpečne zavedie vodiča na vhodné parkovacie miesto, čím poskytuje vyšší komfort ako klasické parkovacie senzory. Ultrazvukové senzory sú spojené s centrálnym procesorom, ktorý na základe ich údajov pri pomalom prejazde identifikuje dostatočne veľkú medzeru medzi vozidlami na okraji cesty. Procesor vypočíta optimálnu dráhu vozidla a na centrálnom displeji dá vodičovi grafické pokyny na manévrovanie. Príplatková cúvacia kamera s doplňujúcimi krivkami trajektórie pohybu vozidla výrazne uľahčuje zložité parkovacie manévre v priestore za ním. Vodič všetko vidí na farebnom monitore.
Nový Opel Zafira Tourer ponúka spočiatku prepĺňané naftové a benzínové motory s výkonovým rozpätím od 81 kW (110 k) do 121 kW (165 k). Onedlho k nim pribudne verzia ecoFLEX so zvlášť nízkou spotrebou paliva, poháňaná turbodieslom 2.0 CDTI so vstrekovaním paliva common-rail a systémom Štart/Stop. Opel po prvý raz predstavil Zafiru Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX vlani na frankfurtskom autosalóne IAA. V segmente kompaktných vanov má najnižšiu hodnotu emisií CO2 - 119 g/km. Pritom poskytne výkon až 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 300 Nm.
Ale to stále ešte nie je všetko. Tradičná nemecká značka s vyše storočnou históriou sa usiluje poskytnúť svojim zákazníkom aj alternatívy k tradičným palivám. Ako ekonomické alternatívne palivá, znižujúce zaťaženie životného prostredia, sú k dispozícii verzie na stlačený zemný plyn CNG (Compressed Natural Gas) a skvapalnený ropný plyn LPG (Liquefied Petroleum Gas). Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX s výkonom 110 kW (150 k), ktorý sa začne predávať v priebehu roka 2012, emituje iba 129 g/km CO2. Na jeseň budúceho roka bude nasledovať verzia LPG s výkonom 103 kW (140 k).
Všetky modely Opel poháňané motormi na CNG a LPG spĺňajú emisnú normu Euro 5. Pretože ich motory môžu spaľovať okrem plynu aj benzín, dojazd je výrazne väčší ako pri verziách modifikovaných výlučne na pohon plynom.
Motory sa štandardne kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pri agregátoch 1.4 Turbo s výkonom 103 kW (140 k) a 2.0 CDTI s výkonom 121 kW (165 k) sa dá za príplatok objednať 6-stupňová automatická prevodovka.
Rovnako ako pri prvých dvoch generáciách Zafiry je aj v Toureri hlavným princípom usporiadania interiéru maximálna flexibilita bez nutnosti vyberania sedadiel. Inžinieri značky Opel zásadne vylepšili inteligentnú koncepciu sedadiel Flex7. Kým dve sedadlá v treťom rade sa dajú naďalej sklopiť do podlahy batožinového priestoru, sedadlá v druhom rade boli kompletne rekonštruované. Už ich netvorí spoločná lavica, ale sú tu tri individuálne sedadlá, ktoré sa dajú sklápať, a tým vytvoria úplne rovnú podlahu. Okrem toho sa dajú nezávisle pozdĺžne posúvať o 210 mm. Navyše tu je systém Easy Entry, takže pri nastupovaní sa sedadlá v druhom rade sklopia a posunú. Potom sa spätným posunutím dostanú do pôvodnej polohy.
Na želanie môžu byť sedadlá v druhom rade vybavené jedinečným systémom Lounge Seating, ktorý poskytuje veľkorysý komfort a priestorové pomery na úrovni priestrannej limuzíny. Vďaka inteligentnému mechanizmu sklápania sa dá operadlo prostredného sedadla v druhom rade sklopiť a otočiť, čím sa vytvorí komfortná stredová lakťová opierka pre pasažierov na vonkajších sedadlách.
V takomto prípade sa vonkajšie sedadlá dajú pozdĺžne posúvať až o 280 mm - čo je o 70 mm viac oproti štandardnej verzii a o 80 mm viac oproti aktuálnemu modelu Zafira druhej generácie. Navyše sa každé vonkajšie sedadlo dá posunúť o 50 mm smerom k stredu kabíny, čo predstavuje skutočnú novinku v tomto segmente.
Kombináciou pozdĺžneho a priečneho posunu sedadiel sa vytvorí pre dvoch pasažierov mimoriadne komfortné sedenie vo forme skutočnej „lóže na kolesách" - s maximálnym individuálnym priestorom a optimálnou ergonómiou. Tento významný príspevok k individuálnemu komfortu robí z modelu Zafira Tourer viac ako iba rodinné vozidlo. Konštruktéri značky Opel pretransformovali variabilný interiér na miesto, kde sa dá relaxovať a vychutnávať priestor - či už pri pracovných cestách alebo pri dlhých výletoch.
Vďaka veľkorysému priestoru v kabíne a variabilnému systému sedadiel má batožinový priestor v Zafire Tourer objem 710 litrov (pri päťsedadlovej konfigurácii), čo je o 65 litrov viac ako poskytuje aktuálna Zafira, premenovaná na Classic. A maximálne je k dispozícii objem 1 860 litrov (+ 40 litrov), keď sú sedadlá v druhom i treťom rade sklopené.
Zafira Tourer má v kabíne vyše 30 odkladacích priestorov, vrátane revolučnej multifunkčnej konzoly FlexConsole.
Nový systém je iba jedným z mnohých príkladov vysokej flexibility nového modelu. Stredová lakťová opierka obsahuje odkladaciu schránku a držiaky na nápoje, ktoré sa dajú posúvať na dvojitej hliníkovej koľajničke do želanej pozície, čím sa môže flexibilne využívať veľkorysý odkladací priestor medzi prednými sedadlami. Môžete ho mať presne tam, kde je najlepšie prístupný a najužitočnejší.
V novom modeli Zafira Tourer má premiéru aj druhá generácia exkluzívneho integrovaného nosiča na bicykle Opel FlexFix. Vylepšený systém má teraz zjednodušenú manipuláciu a rozšírenú funkčnosť, pričom sa teraz dajú prepravovať až štyri bicykle (pôvodne dva), upevnené pomocou špeciálneho adaptéra. Nový nosič na bicykle sa po novom dá sklopiť do šikmého uhla, čo umožňuje bezproblémový prístup do batožinového priestoru bez nutnosti demontáže bicyklov.
Napriek nástupu nového modelu Zafira Tourer sa bude aktuálny model Zafira Classic vyrábať naďalej a s výrazne rozšíreným štandardným vybavením. Stane sa tak cenovo dostupnou alternatívou flexibilného sedemmiestneho vanu. Obe Zafiry budú vyrábať výlučne v závode Bochum v Nemecku.
Uvádzacia cena Zafiry Tourer sa začína na 18 490 €, Zafira Classic stojí 15 890 € a najdrahšia verzia Tourer s výkonným dvojlitrovým motorom vyjde na 25 790 €.
Fotogaléria Opel Zafira Tourer