Aygo je novou alternatívou do mesta
Toyota predstavuje nový model Aygo, ktorý vyrábajú v českom závode TPCA v Kolíne. Vyznačuje sa sviežim štýlom a úspornejšou prevádzkou. Prvýkrát uviedla model Aygo na trh v roku 2005 ako súčasť rozrastajúcej sa triedy miniautomobilov (segment A). Pre Európanov je od svojho uvedenia úplne novou alternatívou pre jazdu v meste.
Revolučný dizajn tohto miniauta od začiatku dokazuje, že kompaktnosť nie je len synonymom účelnosti a úspornosti. V segmente A si Toyota Aygo rýchlo získala dobrú povesť vďaka úspornému využitiu priestoru, spoľahlivosti a kvalite, ktorú ponúka za prijateľnú cenu. Na konci roka 2008 podstúpila rozsiahle úpravy a doposiaľ sa predalo 580 000 kusov.
Nastupujúcu generáciu modelu Aygo navrhli v Európe, kde ho aj vyrábajú. Zákazníkom v Nemecku a Veľkej Británii ponúka výnimočne nízke náklady na prevádzku a údržbu, keďže tento model je zaradený do najvýhodnejších poistných kategórií. Okrem toho je vozidlo z časového hľadiska pozoruhodne nenáročné na údržbu, ktorá vyžaduje celkový čas iba 5,1 hodiny na 100 000 najazdených kilometrov.
Pre spokojnosť majiteľa ponúka Toyota každé nové Aygo s celoeurópskou 3-ročnou zárukou (alebo do 100 000 najazdených kilometrov - podľa toho, čo nastane skôr). Samozrejmosťou je 12-ročná záruka na neprehrdzavenie karosérie.
V roku 2011 Toyota predala vyše 85 000 kusov modelu Aygo; nástupca súčasnej generácie sa na európskom trhu objaví začiatkom jari 2012. S dĺžkou 3 430 mm je nové Aygo o 15 mm dlhšie ako jeho predchodca. Vďaka krátkemu prednému a zadnému previsu, 2 340 mm dlhému rázvoru náprav a veľkorysej celkovej šírke (1 615 mm) vznikol prekvapivo priestranný, praktický interiér. Aygo si zachovalo stabilitu, svižné ovládanie a polomer otáčania iba 4,73 metra.
Keďže zákazníci kladú dôraz na cenu modelu a s vozidlom nenajazdia veľmi vysoký počet kilometrov, v segmente A dominujú modely so zážihovým motorom, ktoré predstavujú 85 % zo všetkých predaných vozidiel. Nové Aygo je vybavené trojvalcovým zážihovým motorom VVT-i s objemom jeden liter. Ten vyhovuje požiadavkám emisnej normy Euro V a spája sa v ňom nízka hmotnosť a kompaktný dizajn s dostatočným výkonom a krútiacim momentom, ktoré sú v mestskej premávke nevyhnutné.
Zmenšený celohliníkový zážihový trojvalcový motor VVT-i má hmotnosť iba 67 kg, takže je jednou z najľahších jednotiek vo svojej triede a niekoľkokrát za sebou získal ocenenie Motor roka v kategórii do jedného litra.
Konštruktéri automobilky Toyota sústavne pracujú na zlepšení výkonu motora a znížení spotreby paliva. Posledná verzia so zdvihovým objemom 998 cm3 využíva výhody prepracovaného tvaru spaľovacej komory, ktorý zvýšil kompresný pomer z 10,5 na 11,0 : 1, a tým aj účinnosť spaľovania. Kvôli dlhšej životnosti sa používajú sviečky s irídiovými elektródami.
Trojvalcový motor VVT-i spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje maximálny výkon 50 kW (68 k) pri 6 000 ot./min. a maximálny krútiaci moment 93 Nm pri 3 600 ot./min. Spotreba paliva sa znížila na 4,4 l/100 km a množstvo vyprodukovaných emisií CO2 je len 102 g/km.
Po prvýkrát sa na trhu objavuje aj nová, ekologická verzia Toyoty Aygo. Disponuje dlhším tretím prevodovým stupňom a používa pneumatiky s nižším koeficientom valivého odporu, ktoré znižujú valivý odpor o 14 %. Vďaka tomu nemá nižšia spotreba negatívny vplyv na pohodlie pri jazde, ovládanie vozidla alebo účinnosť bŕzd. Spotreba paliva dosahuje hodnotu 4,3 l/100 km a emisie CO2 sú pri tomto modeli znížené na 99 g/km.
Ďalšou výhodou, ktorú zákazníkom ponúka nové Aygo, je automatizovaná viacrežimová manuálna prevodovka bez spojkového pedála, s režimom plne automatického radenia. Motor, spojku a rozvodové ústrojenstvo riadi počítač, a tak zaisťuje presné a rýchle radenie prevodových stupňov.
V režimoch E (Economy - úsporná jazda), M (Manual - manuálne radenie) alebo R (Reverse - spätný chod) je radenie podobné ako v prípade bežného automatického radenia. Po zvolení režimu E sa automaticky zaradí rýchlostný stupeň, v ktorom bude mať vozidlo čo najnižšiu spotrebu paliva. Režim M umožňuje vodičovi manuálne radiť rýchlostné stupne pomocou samotnej radiacej páky alebo - po prvýkrát aj v modeli Aygo - pomocou páčok radenia umiestnených pod volantom.
Motor VVT-i s objemom jeden liter dosahuje v modeloch vybavených viacrežimovou prevodovkou spotrebu paliva 4,5 l/km a produkuje emisie CO2 iba na úrovni 104 g/km.