Mazda3 zmenila úsmev a nestráca imidž
Ak to vieme urobiť na prvýkrát, netreba dizajn stále meniť. S touto filozofiou prichádza japonská značka Mazda, ktorá motoristickým novinárom predstavila facelift svojho hatchbacku a sedanu Mazda3. Vychádzala pritom z ankety medzi potenciálnymi zákazníkmi, ktorí kladú pri výbere nového auta dôraz predovšetkým na jazdné vlastnosti.
Podľa ankety sú pre klientov prvoradé jazdné vlastnosti, na druhom mieste je dizajn, nasledujú kvalita výrobku, jeho cena a vybavenie auta. Na modeli pre rok 2012 sú zmenené svetlomety, nárazníky, zlepšená aerodynamika, ale zásadnejšie zmeny vraj neboli potrebné. Prístrojový panel je výlučne v čiernej farbe, ergonómia zostala zachovaná. Nová je grafika prístrojov s modrým podsvietením.
Pod kapotou má zákazník na výber tri benzínové a tri dieselové motory, pre športovo založených fajnšmekrov zostáva v ponuke verzia MPS s mimoriadne výkonným motorom (260 k). Podľa novej filozofie je cena sedanu a hatchbacku rovnaká, pričom je zhodné aj základné vybavenie. Najlacnejší model je v predaji za zvýhodnenú cenu 12 990 €, s klimatizáciou vyjde o 500 € viac. Mazda predpokladá ročný predaj okolo 250 áut.
Po prvýkrát sa v Európe predstavuje model so zážihovým motorom s objemom 1,6 litra, ktorý má výkon 105 k pri 6 000 otáčkach a výrobca deklaruje spotrebu 7,4 litra. Súčiniteľ odporu vzduchu sa pri sedane i hatchbacku zlepšil a je 0,27, resp. 0,29. Palivo pomáha šetriť aj nový indikátor radenia, ktorý nabáda vodiča skutočne v pravý čas (teda realisticky) meniť zaradený prevodový stupeň. Overili sme si to počas krátkej jazdy, pričom ani dynamika jazdy nie je obmedzená.
Keď sa v roku 2003 dostalo na trh prvé vozidlo rodiny Mazda3, nebol to len ďalší nástupca v dlhej histórii kompaktných vozidiel tejto japonskej značky, ale bol to doslova revolučný model. Nový kompakt vyzeral športovejšie ako väčšina kompaktov v tých časoch a jazda s ním bola veľmi vzrušujúca.
Ľudia si toto vozidlo všimli a Mazda3 už čoskoro stála na čele obrodenia značky Mazda na celom svete. Predaj tohto vozidla prekročil hranicu 1 milióna kusov oveľa skôr, než predaj ktoréhokoľvek iného modelu značky Mazda.
Aktuálny model druhej generácie prišiel na trh v roku 2008 a priniesol nový, agresívny dizajn prednej časti. Tento model zostal najpopulárnejším v rodine Mazdy; na celom svete ho predali vyše 2,7 milióna kusov.
Európa predstavuje pre tento model druhý najväčší trh na svete. Celkovo tu predali 613 000 kusov, pričom takmer 100 000 kusov aktuálneho modelu sa predalo za menej než dva roky. V súčasnosti je Mazda3 najpredávanejším vozidlom značky Mazda v Európe.