XXXV. Dobšinský kopec 2018 sa mimoriadne vydaril
Fanúšikovia pretekov automobilov do vrchu, ktorí každoročne navštevujú Dobšinský kopec asi ešte aj v tomto momente premýšľajú, či sa im to všetko iba nesnívalo. XXXV. Dobšinský kopec 2018 sa totiž mimoriadne vydaril.
V minulosti a to aj napriek všemožnej snahe organizátorov v rámci pretekov vždy niečo zaškrípalo. Buď to bola kopa technických problémov, havárie, počasie, ktoré o sebe dalo vedieť v ten najnevhodnejší čas, či dokonca horiaci neďaleký les. Toto všetko znepríjemňovalo život nielen organizátorom Dobšinského kopca, ale aj samotným pretekárom, či divákom krčiacim sa v daždi popri trati. V tomto roku akoby sa všetko zmenilo, preteky zaradené do dvojice najvyšších európskych seriálov, ale aj domácich, či českých majstrovstiev v pretekoch automobilov do vrchu, prebehli akoby to ani preteky neboli. Organizátor síce riešil niekoľko vozidiel, ktoré ostali stáť na trati z dôvodu technickej poruchy, trať však ostala čistá, bez jedinej kvapky oleja. Rovnako to bolo aj s haváriami. Nebolo ich veľa a aj tie sa jazdcom prihodili, boli iba drobné „ťukance", po ktorých väčšinou jazdci pokračovali ďalej, smerom k vytúženému cieľu. Navyše sa podarilo presne po roku opäť vylepšiť hodnotu traťového rekordu.
„Boli to naozaj mimoriadne preteky. Všetko vyšlo ako sa na jubilejný ročník patrí. Podarilo sa nám predstaviť vozidlo, ktoré vyhralo prvý Dobšinský kopec, privítať množstvo vzácnych hostí, ale aj pripraviť kvalitný kultúrny program. Navyše aj počasie bolo nadmieru dobré a nepršalo a to aj napriek faktu, že meteorológovia vydali na nedeľu výstrahy pred búrkami. Rovnako to bolo aj s jazdcami, ktorí boli v príchode na štart dochvíľny a aj v depe všetko fungovalo ako malo. Prežili sme preteky absolútne bez jediného vytečenia oleja a môžem povedať, že sme neminuli ani deko Sorbentu, čo sa nám ešte nikdy nestalo. Všetky štyri jazdy sme stihli absolútne perfektne, dokonca v rekordnom čase. To sa v Dobšinej ešte nikdy nestalo a nepamätajú si to ani najstarší pamätníci. Asi aj hore na nebesiach už pochopili, že nás treba podporiť a urobili to, za čo im ďakujem. Rovnako som vďačný aj partnerom podujatia, ale aj všetkým ľuďom, ktorí akokoľvek pomohli s prípravami. Máme za sebou nielen jubilejný ročník, ale aj siedmy rok v európskom šampionáte a ja som naozaj rád, že všetko dobre dopadlo," zhodnotil Marcel Kollárik, riaditeľ podujatia.
XXXV. Dobšinský kopec 2018 naozaj dopadol nadmieru dobre. Všetci jazdci, ktorých do „ostrých" jázd nastúpilo celkovo stotridsať, predviedli divákom pozoruhodné výkony. Poďme si pripomenúť ako dopadli súboje v jednotlivých šampionátoch. Snáď jediným čiernym bodom víkendu bola v rámci nedeľných súťažných jázd neprítomnosť doterajšieho rekordéra Dobšinského kopca, Simone Faggioliho, ktorého zradil motor.
Trať o dĺžke 6810 metrov zdolal v Dobšinej najrýchlejšie Talian Christian Merli, ktorý s monopostom Osella FA30 Zytek LRM jednoznačne dominoval súťažnému víkendu. V druhej súťažnej jazde navyše „vylepšil" dobšinský traťový rekord. Ten držal od minuloročného Dobšinského kopca jeho krajan Simone Faggioli, pričom Christian Merli jeho hodnotu vylepšil na aktuálnych 2:15,425 minúty. Druhé miesto absolútneho poradia, ale aj v hodnotení v rámci seriálu FIA European Hill Climb Championship patrilo Luxemburčanovi Guyovi Demuth a tretí dojazdil Čech, Dušan Nevěřil, pričom obaja jazdci sa predstavili v spolupráci s Normou M20FC.
Medzi historikmi v rámci seriálu FIA Historik Hill Climb Championship si víťazstvo odviezol Talian Uberto Bonucci pred svojim krajanom Pierom Lottinim, pričom obaja jazdili na zhodných monopostoch Osella PA9/90. Z tretieho miesta sa na XXXV. Dobšinskom kopci 2018 tešil Poliak Marian Czapka jazdiaci na Porsche 928.
V rámci hodnotenia Majstrovstiev Slovenska pretekov automobilov do vrchu si z Dobšinej odviezol víťazstvo Věroslav Cvrček jazdiaci na Škode Fabia S2000 pred Igorom Drotárom a jeho Škodou Fabia R5 a trojicu najrýchlejších uzatváral v tomto prípade český jazdec Vladimír Vitver na Audi TT - R DTM.
Seriál Autoklub Majstrovstvá Českej republiky bral víťazstvo Dušan Nevěřil na Norme M20FC. Na druhej priečke dojazdil Petr Vítek na Oselle PA30 a na treťom Petr Trnka na Ligier JS53 EVO3 LRM.
V prípade slovenských majstrovstiev historických vozidiel bol najrýchlejší Marian Czapka na Porsche 928. Druhé miesto patrilo Milošovi Zmeškalovi na formule Ralt a tretie Banskobystričanovi Ferovi Kmeťovi na Metalexe.
Medzi českými historikmi bol najrýchlejší Jiří Kubíček na Škode 130 RS pred Petrom Tykalom na Metalexe a tretia priečka patrila už spomínanému Milošovi Zmeškalovi.
Jubilejný XXXV. Dobšinský kopec je za nami, ako už vieme, preteky sa mimoriadne vydarili zo všetkých pohľadov. Európsky kopcový šampionát však ide ďalej, pričom pokračuje už o týždeň v poľskej Limanovej. Domácich jazdcov čakajú zase o dva týždne preteky na Jankovom vŕšku.
Miro Majláth
tlačový tajomník DK 2018