Využili sme úžasnú príležitosť a skrotili Juke-R
Existujú len dva exempláre na celom svete - jeden s volantom na pravej strane a druhý na ľavej. Nissan Juke R vytvorili, aby jeho tvorcovia dokumentovali silu vývojových možností známej automobilky. Za základ zvolili klasický crossover Nissan Juke, no s výdatným využitím parametrov super športového kupé GT-R.
Medzi pozvanými na Juke-R Street Driving Show 2012 v areáli bratislavskej Incheby (6. 6. 2012) bola aj redakcia portálu www.autoshow.sk. V rámci show sme si zajazdili najskôr so sériovým Nissanom Juke (190 k) a potom sme už presadli za volant unikátneho crossoveru Juke-R s 3,8-litrovým motorom (výkon 550 k), ktorý mal premiéru v januári 2012 v Dubaji. Maximálny krútiaci moment by mal byť 632 Nm.
Unikátny automobil s matne čiernou karosériou dosahuje maximálnu rýchlosť 260 km/h a z pokoja na stovku zrýchľuje za necelé štyri sekundy. Pri testovaní vo Veľkej Británii zrýchlil z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. Nečudo, že hneď po zverejnení prvých údajov a fotografií prilákala šelma na štyroch kolesách obrovskú pozornosť divákov. Aj nás nadchla rovnako, ako ďalších nadšencov rýchlych áut po celom svete.
Na opísanie zážitku z jazdy netreba veľa slov. Veď stačí len zľahka sa dotknúť plynového pedálu a obrovské stádo koní katapultuje super rýchly crossover razantne vpred. Pred šikanou stačí malé ťuknutie na brzdový pedál a vzápätí opäť plný plyn. Pohon štyroch kolies reaguje okamžite. Hoci každý z pozvaných motoristických novinárov mal len jednu jazdu, viacerí sa zhodli, že to bol zážitok na celý život. Krotiť auto v cene takmer pol milióna € s pocitom, že je jediné na svete - to aj najväčším kaskadérom prikazuje konať rozvážne. Tak aj bolo a štafetu sme bez škrabancov poslali ďalej, aby sa potešili aj ľudia po nás...
Vývoj modelu Juke-R, ktorý vznikol vo Veľkej Británii, je dielom automobilky Nissan. O výrobu sa postaral popredný špecialista na úpravy pre motoristický šport, spoločnosť RML, v spolupráci s európskym technologickým centrom Nissan Technical Centre for Europe (NTC-E). Za 22 týždňov vznikli dva modely - ako sme už v úvode spomenuli jeden s riadením vpravo a druhý s riadením vľavo.
Pôvodne koncipovali Nissan Juke-R ako výsostne exhibičný automobil. Mal slúžiť len ako jednorazový koncept, ktorý prepojí dva modely značky Nissan - nezameniteľný dizajn malého crossoveru Juke so superšportovými vlastnosťami kupé GT-R. Avšak reakcia verejnosti, s akou sa Juke-R stretol na celom svete, je úžasná. Automobilka Nissan dostala už tri záväzné objednávky od súkromných zákazníkov v Dubaji a záujem ďalej pokračuje.
Japoncom teraz vŕta hlavou myšlienka, že by mohli vyrobiť Juke R v malej sérii aj pre potenciálnych zákazníkov. Najmä dopyt zo Stredného východu bol rozhodujúci. Takže s najväčšou pravdepodobnosťou sa začne výroba Juke-R, avšak výlučne len na základe konkrétnej objednávky. Koľko takýchto modelov sa napokon objaví v premávke, to Nissan neuvádza. Je však známe, že prvé vozidlá budú exportované už v lete. Cena Nissanu Juke-R sa bude pohybovať okolo 450 000 eur.
V tomto aute sa spája výkon a ovládateľnosť legendárneho superšportového modelu GT-R s odvážnym dizajnom crossoveru Juke. Testovanie dokázalo, že Juke-R v podobe kompaktného crossoveru ponúka ovládateľnosť typickú pre supervozidlo, a to vďaka použitiu overeného zavesenia náprav a zásluhou pohonnej sústavy z Nissanu GT-R. Ochranný rám v modeli Juke-R vyhovuje bezpečnostným štandardom organizácie FIA a pozornosť si zaslúži tiež unikátne rozdelené zadné krídlo.
V priamom porovnaní má GT-R vyššiu maximálnu rýchlosť vďaka aerodynamickejšiemu tvaru, hoci pohonná jednotka s objemom 3,8 litra je rovnaká. Okrem toho je Nissan GT-R ľahší, než Juke-R, a to kvôli ochrannému rámu a doplnkovému zosilneniu podvozku, ktoré bolo potrebné vzhľadom na zabudovanie komponentov supervozidla do crossoveru Juke.
Samotné rozmery Juke-R viac pripomínajú pôvodný Nissan Juke, než GT-R. Vozidlo má rovnakú dĺžku (4 135 mm), výšku (1 575 mm) a rázvor (2 530 mm), len šírka narástla z 1 765 mm na 1 910 mm a klenuté podbehy kolies skrývajú 20-palcové kované zliatinové disky.
V kabíne sú pretekárske sedadlá OMP, ovládacie prvky má vodič na dosah, prístroje pochádzajú z modelu GT-R. V strede prístrojového panelu je 7" dotyková obrazovka, takisto z GT-R. Verzia s písmenom R podčiarkuje nevšedný zážitok z jazdy, pritom však má aj homologáciu pre bežnú cestnú premávku. V každom prípade je Nissan Juke-R už dnes historicky prvý superšportový crossover.
Pod podlahou batožinového priestoru sa ukrýva šesťstupňová integrovaná prevodovka GT-R. Modifikovaný systém pohonu všetkých kolies a kardanový hriadeľ, ktoré takisto pochádzajú z modelu GT-R, spájajú integrovanú prevodovku s prednou a zadnou nápravou.
Juke svoju podobnosť so športovými autami nezaprie a model Juke-R zachádza v tomto smere ešte oveľa ďalej. Je rovnako doma na ceste, ako aj na pretekárskom okruhu; predstavuje spojenie dvoch najvzrušujúcejších automobilov portfólia značky Nissan.