Volvo V40 Crosscountry 2,5 T5 AWD Summum
Dva póly jedného skvelého auta: Švédska automobilka Volvo ponúka zákazníkom na výber medzi dvoma pólmi: na jednom je dieselová verzia V40 s úsporným motorom, ale bez pohonu všetkých kolies alebo pažravá benzínová s pohonom 4x4 a výkonom 255 koní. Teda na svoje si prídu priaznivci, sledujúci spotrebu, ale aj športovo založení šoféri, ktorí na nejaké deci benzínu nehľadia.
Dieselové Volvo V40 sme testovali pred dvoma týždňami, teraz sme si vychutnali najdrahšiu a najlepšie vybavenú benzínovú verziu. V aute je - tak povediac - všetko. Nielen duálna klimatizácia, cúvacia kamera, veľký farebný monitor s vyznačeným smerom jazdy pri cúvaní a prehľadnou navigáciou (s množstvom najrôznejších možností nastavenia), či vyhrievané predné sedadlá, tempomat s ovládaním na volante, tri možnosti nastavenia sedadla vodiča do pamäte alebo elektrické nastavenie polôh šoférovho sedadla, ale aj tri dýzy ostrekovača predného skla na kapote motora, systém automatického brzdenia do rýchlosti 50 km/h, stop & start, pribrzdenie stojaceho auta v kopci, stabilizačný systém s kontrolou trakcie a športovým režimom (ten dokázal V40 doslova katapultovať do vyššej rýchlosti), otvorené hrdlo bez uzáveru na dopĺňanie paliva a ďalšie a ďalšie systémy, ktoré rapídne zvyšujú bezpečnosť jazdy.
Rôzne balíky sú za príplatok - napríklad za 1 980 € môžete mať balík s názvom Podpora vodiča 1, ktorý obsahuje systém kontroly pozornosti vodiča (na malom monitore v zornom poli sa náhle ukáže symbol rozvoniavajúcej kávy), ďalej je v balíku detekcia dopravného značenia (po prekročení rýchlosti sa dopravná značka rozbliká), varovanie pri vybočení z jazdného pruhu, ktoré pri nepozornosti vodiča udrží auto aj pri prejazde zákruty v jazdnom pruhu - podmienkou je, aby bolo vodorovné dopravné značenie čitateľné. Dokonca elektronika udrží auto v správnom smere aj pri vysokej rýchlosti na diaľnici. Overili sme si to a systém naozaj funguje bezchybne.
Nemenej významná je funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel, ak sa blíži vozidlo v protismere. A využívali sme si tiež systém upozorňujúci na nebezpečenstvo kolízie červenými štvorčekmi na prednom skle.
Tento systém je bez automatického brzdenia, no v modeli V40 Crosscountry T5 AWD sme mali Driver Alert System s adaptívnym tempomatom ACC, ktorý obsahuje aj upozornenie na nebezpečenstvo kolízie s funkciou automatického brzdenia a dokonca i s detekciou chodcov. Ten obsahuje taktiež systém upozornenia vodiča na dodržiavanie bezpečného odstupu a nechýba ani elektronický asistent pre jazdu v kolónach, ktorý auto v prípade potreby automaticky pribrzďuje.
V blízkosti vonkajších zrkadiel signalizujú prítomnosť iného vozidla vo vedľajšom pruhu oranžové svetielka (BLIS). Samozrejmosťou je otváranie, respektíve zatváranie auta bez kľúča - stačí sa len dotknúť kľučky.
So šesťstupňovou automatickou prevodovkou sme rýchlo našli spoločnú reč. Ak to bolo potrebné, bez váhania sme využili režim Sport, s ktorým Volvo zrýchľovalo naozaj razantne (z 0 na 100 km/h za necelých sedem sekúnd). Päťvalcový radový motor má dve tváre a dá sa s ním jazdiť rýchlosťou 100 km/h za 7,3 litra - potom dosiahnete priemernú spotrebu okolo 9 litrov. No ak si s týmto autom zašantíte, priemerná spotreba sa zdvihne až k 10 litrom. Ba v meste ešte viac. Na diaľnici (130 km/h) sme dosiahli priemernú spotrebu mierne nad 9 litrov.
Podvozok výborne tlmí nerovnosti a o výhodách pohonu 4x4 vari ani netreba písať. V zákrute sme aj pri rýchlom prejazde pocítili istotu, že podvozok je dostatočne odolný voči šmyku (pravda, fyzikálne zákony nestrácajú platnosť), spokojnosť vyjadrujeme aj s brzdovým systémom. Malú výhradu máme voči otvoru zadných dverí, ktorý je v spodnej časti zúžený a teda zo zadných sedadiel je vystupovanie sťažené.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Volvo V40 Crosscountry 2,5 T5
Objem motora (cm3) 2 497
Výkon (kW/k) 187/255
Krútiaci moment (Nm) 360
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 6,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,3
(Skutočná spotreba pri teste 8,9)
Cena testovanej verzie 38 250 €
Najlacnejšia verzia 24 200 €
+ Výrazné plusy
Množstvo elektronických systémov v záujme bezpečnosti
Podvozok výborne tlmí nerovnosti, účinnosť bŕzd
Automatické brzdenie v prípade hroziacej kolízie
- Najväčšie mínusy
Zmenšený otvor dverí sťažuje vystupovanie vzadu
Vyššia spotreba v režime Sport a v meste