Volvo V40 2,0 Crosscountry D3 Momentum
Príťažlivý na prvý pohľad a nesklame: O pevnosti švédskej ocele niet pochýb. Vysoká úroveň bezpečnosti a pohodlia v automobiloch švédskej značky Volvo je vo svete taktiež dostatočne známa. Plní očakávania sme teda prevzali na test Volvo V40 s prívlastkom Crosscountry, ktoré v súčasnosti patrí k osviežujúcim prírastkom na cestách.
Príťažlivý dizajn karosérie si všimnete na prvý pohľad. Verzia Momentum, ktorú sme testovali, je tretia v hierarchii vybavenia a nad ňou je už iba Summum, ktorá obsahuje navyše len elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, kožené čalúnenie a posuvnú lakťovú opierku na stredovej konzole.
Bezprostredne po usadnutí za volant a naštartovaní (tlačidlom na prístrojovom paneli) nás zaujala grafika okolo tachometra. Obláčik po jeho ľavej strane signalizoval ekonomickú, teda úspornú jazdu. Prstencom na ľavej páčke sme prepínali údaje na informačnom displeji, ktorý sa rozkladá po oboch stranách rýchlomeru.
Interiér ponúka primeraný komfort, ktorý podčiarkuje mäkké, matné obloženie prístrojového panelu. Predné sedadlá sú vyhrievané, na zadných však majú pasažieri miesta na nohy iba poskromne. Cez úzke zadné dvere sa navyše zle vystupuje, pričom medzi krajnými sedadlami je iba symbolická výplň, takže piaty pasažier si vlastne nemá kde sadnúť. Len slabou náplasťou sú dve sklopné opierky hlavy na krajných sedadlách a relatívny dostatok priestoru nad hlavami.
Všimli sme si tiež vtipne riešené držiaky na poháre, ktoré sa vynoria po vyklopení časti stredného „sedadla“.
Väčšinu majiteľov tohto auta zrejme nenadchne objem kufra (iba 335 litrov) s vysokou nakladacou hranou a malým otvorom. Malou útechou je dvojité dno, ktoré do objemu pridá nejaký liter.
Vypínateľný systém stop&štart sme radi využívali, lebo reagoval okamžite po uvoľnení brzdového pedálu. Šofér vôbec nevníma nejaké oneskorenie a teda vozidlo môže pohotovo rozbehnúť. Akcelerácia dieselového motora D3 je v prípade tohto modelu veľmi dobrá, zrýchlenie je prekvapujúco razantné - takže na svoje si prídu aj športovo založení šoféri. A najmä pri predbiehaní má auto dostatočnú rezervu na zrýchlenie. Šesťstupňová automatická prevodovka Geartronic pracuje nenápadne, neprejavuje sa žiadne trhnutie auta a jazda je veľmi príjemná.
Pri cúvaní pomáha kamera, pričom na farebnom monitore sa objavia pohyblivé vodiace čiary, na ktoré sa dá plne spoľahnúť. Ovládanie tempomatu na ľavom ramene volantu je intuitívne, jednoznačné, avšak po každom vypnutí motora musíte tempomat aktivovať odznova. A to môže byť občas otravné.
Zaujímavosťou, ktorú chválime, sú tri dýzy ostrekovača predného skla, takže vodič má zaručený dobrý výhľad aj v nepriaznivom počasí. Spod zadného nárazníka, na ktorom dominuje nápis crosscountry, vyčnievajú dve dobre viditeľné koncovky výfukovej sústavy. To dodáva Volvu 40 náležitý rešpekt pred inými účastníkmi premávky.
Na aute, ktorého motor s 5 valcami v rade mal v čase testu odjazdených 11 000 km, sme dosiahli dojazd 900 kilometrov, a to pri celkovej dlhodobej spotrebe v kombinovanom režime 6,6 litra. Po nastavení tempomatu na rýchlosť 100 km/h bola priebežná spotreba 4,7 litra, pri 130 km/h na rovine to bolo 5,8 litra. Na dlhej trase sme ocenili príjemný podvozok, výbornú stabilitu aj pri rýchlom prejazde zákruty i dostatočne účinné brzdy. Skrátka - Volvo V40 je osvedčená švédska kvalita.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Volvo V40 2,0 Crosscountry D3
Objem motora (cm3) 1 984
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 6,6)
Cena testovanej verzie 30 680 €
Najlacnejšia verzia 24 200 €
+ Výrazné plusy
Švédska kvalita, tichý motor, brzdy
Komfortný podvozok, zrýchlenie
Zaujímavá grafika prístrojov
- Najväčšie mínusy
Málo miesta na nohy zadných pasažierov
Aktivácia tempomatu po každom štartovaní