Hyundai i30 1,6 CRDi Dynamic
Športovec so skromným apetítom: K vlaňajšiemu testu modelu Hyundai i30 (začiatkom júla), navrhnutému v Nemecku a vyrábanému v Českej republike, pridávame test trojdverovej verzie s osvedčeným dieselovým motorom. Ako sme už zaznamenali v teste päťdverovej verzie tohto modelu, dizajn trojdverovej karosérie doslova pritiahne oko diváka. Dostatok originality má aj dizajn prístrojového panelu. Na štvorramennom volante, potiahnutom jemnou kožou, je niekoľko dôležitých tlačidiel: na ovládanie tempomatu, rádia, mobilu, ako aj informačného systému.
Hatchback zo segmentu C je nadštandardne vybavený a práve toto istotne priláka ku kórejskej značke nových zákazníkov. Veď počítajte s nami: vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory, elektrické sklopné zrkadlá (po vypnutí motora), tempomat s jednoduchým ovládaním na volante, trojblik, palubný počítač, regulácia osvetlenia prístrojov reostatom, dvojzónová automatická klimatizácia s funkciou odhmlievania čelného skla, chladená odkladacia priehradka pred spolujazdcom, automatické stmievanie vnútorného spätného zrkadla, asymetricky delené a sklopné zadné sedadlá...
Testovaná trojdverová verzia ponúka všetky moderné elektronické systémy: ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, brzdový asistent HBA, stabilizačný systém ESP, manažment stability VSM, regulácia prešmykovania kolies TCS, asistent pre rozjazd do kopca HAC, ako aj statické osvetľovanie zákrut po natočení volantu a denné svietenie. Skutočne sme si ju vychutnali.
Najmä na predných sedadlách majú vodič so spolujazdcom dostatok priestoru, pričom naozaj veľkorysý je rozsah posunu sedadiel. Osobitne chválime dva podávače bezpečnostných pásov, ktoré sa dajú sklopiť, aby neprekážali. Za pásmi sa však vodič ani spolujazdec nemusia vďaka nim naťahovať. Malou chybičkou krásy je zhoršený výhľad cez hrubé predné stĺpiky (a tiež dozadu), kriticky hodnotíme aj nevhodne umiestnený spínač ECO pod volantom; na prístrojovom paneli je na prvý pohľad neviditeľný a šofér má k nemu sťažený prístup. Zbytočne zložité je tiež obsluhovanie telefónu cez Blootooth - vyžaduje si totiž niekoľko postupných krokov.
Automatická 6° prevodovka sa montuje na želanie k motorom s objemom 1,6 litra. Mali sme ju aj v testovanom vozidle. Umožňuje pomerne dynamickú jazdu s priaznivou spotrebou paliva, k čomu prispieva i režim ECO pre úspornú jazdu.
Hyundai i30 meria na dĺžku 4,3 metra, polomer otáčania 4,3 m by však mohol byť menší. Objem batožinového priestoru pri plnom obsadení auta je 378 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 316 l. Nízkoprofilové 17" pneumatiky majú rozmer 225 - 45.
Príjemne nás prekvapilo dobré tlmenie nerovností na vozovke, i30 dobre drží stopu v zákrute a brzdy reagujú citlivo, s dostatočnou ostrosťou. Páčila sa nám tiež nízka hlučnosť v kabíne, presné riadenie, avšak zrýchlenie patrí iba medzi priemerné. Takmer 12 sekúnd z pokoja na stovku je v dnešnej premávke pomerne dosť dlho. Kto však využije plynulú akceleráciu, pre toho bude odmenou nízka spotreba.
Na rovine sme so zapnutým tempomatom dokázali jazdiť rýchlosťou 100 km/h len za 4,5 litra, na diaľnici pri 130 km/h to bolo iba o liter viac - teda 5,5 l. Priemerná spotreba v kombinovanom režime sa ustálila na 6,5 l a dosiahli sme na jednu nádrž métu 700 kilometrov.
Trojdverový hatchback Hyundai i30 je príjemné auto so športovým dizajnom, v ktorom vás na palube pohladí efektné modré podsvietenie interiéru. Pred naštartovaním vás privíta príjemný akord a rovnako sa s vami rozlúči zopár tónov aj po vypnutí motora. Na odomykanie a zamykanie dverí nepotrebujete kľúč - ak ho máte vo vrecku, stačí potlačiť malý gumový obdĺžnik na kľučke dverí. V cene auta je päťročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov, ako aj päťročná asistenčná služba.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Hyundai i30 1,6 CRDi
Objem motora (cm3) 1 582
Výkon (kW/k) 94/128
Krútiaci moment (Nm) 260
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,5
(Skutočná spotreba pri teste 6,5)
Cena testovanej verzie 19 840 €
Najlacnejšia verzia 11 990 €
+ Výrazné plusy
Dizajn karosérie aj interiéru, veľa priestoru
Bohaté vybavenie elektronickými systémami
Päťročná záruka bez obmedzenia kilometrov
- Najväčšie mínusy
Zhoršený výhľad cez hrubé predné stĺpiky
Nevhodne umiestnený spínač ECO
Zbytočne zložité obsluhovanie telefónu