Volvo S60 R-design 2,0 T5
Ako stvorené pre fanúšikov športovej jazdy. Ostrá červená farba korešponduje so športovým duchom modelu S60 s dizajnom R, ktorý práve v tejto farbe obohacuje portfólio dynamických automobilov chýrnej švédskej značky. Nová generácia modelu S60 debutovala na ženevskom autosalóne 2. marca 2010.
Do veľmi silne obsadeného segmentu strednej triedy prináša elegantný dizajn, pripomínajúci kupé, dynamické jazdné vlastnosti a tiež (za príplatok) revolučný asistenčný bezpečnostný systém na detekciu chodcov - s automatickým zastavením do maximálnej rýchlosti 35 km/h.
Nedajte sa pomýliť označením T5 na zadnej kapote - pod prednou kapotou nenájdete päťvalcový, ale iba štvorvalcový benzínový agregát. Má objem presne dva litre a sľubný výkon 177 kW. O to väčšie bolo naše očakávanie.
Začnime však od začiatku. Otváranie auta i štartovanie je bezkľúčové, štartuje sa tlačidlom. Športový dizajn interiéru korešponduje s dynamickými vlastnosťami verzie R-design. Na kruhových prístrojoch dominuje modrá farba, lemovaná striebornými okrajmi. Stredový panel je mierne natočený k šoférovi a dosť široký; ovládače na ňom teda mohli byť trošku väčšie. Samozrejmosťou je dotykové ovládanie všetkých štyroch okien a trojnásobné blikanie smeroviek po dotyku páčky.
Dôležitými prvkami komfortu v kabíne sú ľahko prístupné odkladacie priestory. Volvo S60 má odkladací priestor za stredovou konzolou a ďalší v stredovej lakťovej opierke. Vo dverách sú priehradky na knihy, mapy a fľaše alebo plechovky s nápojmi.
Tím dizajnérov firmy Volvo nazýva svoj výtvor Racetrack design (R-design) - čo možno preložiť ako tvar pretekovej trate. Znamená to, že jednotlivé línie karosérie sa nekončia odrazu, ale organicky pokračujú, pripomínajúc zákruty pretekovej trate.
Inžinieri použili technológiu svietiacich diód LED (Light Emitting Diode) na vytvorenie elegantných charakteristických predných a zadných svetiel, umožňujúcich jednoznačnú identifikáciu S60 aj v tme.
Štíhle predné stĺpiky šoférovi vôbec neprekážajú vo výhľade a predné sklo zasahuje vysoko do stropu, čo je taktiež chvályhodné. Oproti základnej verzii má Volvo S60 R-design znížený podvozok, systém varovania pri neželanom opustení jazdného pruhu, signalizáciu vozidla v tzv. mŕtvom uhle, čo je vynález automobilky Volvo, ako aj systém na udržiavanie bezpečnej vzdialenosti od vozidla pred vami s automatickým pribrzďovaním. Za motorom je medzi tlmičmi decentne umiestnená subtílna rozperná tyč.
Anatomické sedadlá sú výborne tvarované, nastaviteľné v dostatočnom rozsahu, príjemne sa v nich sedí, ale prístup k ružici na ovládanie sklonu operadla je nepochopiteľne sťažený. Objem batožinového priestoru 380 litrov považujeme za dostačujúci.
Výborne reagujú brzdy. Funkcia Fading Brake Support využíva hydraulický systém na postupné zvyšovanie tlaku pri dlhom, intenzívnom brzdení. Tým sa znižuje riziko slabnutia bŕzd v dôsledku ich prehriatia (fading). Motor v kabíne počuť len minimálne, takže niekomu môže chýbať charakteristická odozva.
Automatická prevodovka tomuto autu nesvedčí, chvíľami zareaguje miernym trhnutím, zdá sa nám, že sekvenčné radenie je vhodnejšie. No najvýhodnejším riešením by určite bola manuálna prevodovka.
Keď sme jazdili so zapnutým tempomatom rýchlosťou 100 km/h, na rovine nám displej ukázal aktuálnu spotrebu 6,6 litra, na diaľnici (130 km/h) to bolo vyše osem litrov. Reálny dojazd je 650 km. Naša priemerná spotreba 9,6 litra na 100 km citeľne presiahla údaj výrobcu. Nuž ale kto by auto s výraznými športovými génmi držal na uzde?
Prvá generácia modelu Volvo S60 debutovala v roku 2000. Už onedlho sa stala najpopulárnejším modelom spoločnosti Volvo Cars s celosvetovou obľubou. Najlepší predaj dosiahla v roku 2002 s počtom 110 000 kusov. Dodnes sa predalo na celom svete približne jeden milión kusov S60.
Počiatočný celosvetový ročný plán novej generácie modelu Volvo S60 je 90 000 kusov a zákaznícka báza je rozložená nezvyčajne pravidelne po celom svete. Na Európu (vrátane Ruska), Severnú Ameriku a na zvyšok sveta má pripadnúť podiel približne po jednej tretine. Päť najväčších jednotlivých trhov majú predstavovať Veľká Británia, USA, Čína, Rusko a Švédsko. Nové Volvo S60 sa vyrába v závode Volvo Cars v belgickom Ghente.
Dnešná limuzína S60 pripomína zaoblením štíhlej strechy štvordverové kupé - je športovejšia a elegantnejšia, než akékoľvek Volvo doteraz. Verzia S60 R-design je mimoriadne príjemné auto s výraznou dynamikou, ktorého športové gény sú badateľné od prvej chvíle. Pre fanúšikov dynamickej, športovej jazdy ako stvorené...
Základné údaje testovaného auta
Volvo S60 R-design 2,0 T5
Objem motora (cm3) 1 999
Výkon (kW/k) 177/240
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 230
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,9
Cena testovanej verzie 39 440 €
Najlacnejšia verzia 28 500 €
+ Plusy
Jazdné vlastnosti, podvozok, brzdy
Výborne tvarované anatomické sedadlá
Celkový imidž
- Mínusy
Sťažený prístup k ružici predných sedadiel
Trhnutie automatickej prevodovky pri zrýchlení