Honda Jazz hybrid 1,3 IMA
Jazzová variácia na hybridnú tému. Charakteristická zelená farba (pastelová metalíza) demonštruje na prvý pohľad vzťah hybridného modelu Jazz k životnému prostrediu. V duchu environmentálnej filozofie je koncipovaný aj prístrojový panel, ktorého rýchlomer mení farbu z modrej na zelenú podľa toho, ako citlivo stláčate plynový pedál.
Pri jazde máte dve možnosti. Buď sa rozhodnete pre štýl jazdy, pri ktorom nebudete hľadieť na spotrebu - v tom prípade sa núka využitie sekvenčného radenia páčkami pod volantom - alebo stlačíte veľké zelené tlačidlo ECON a necháte sa unášať hrou farieb.
Okrem spomínaného plynulého premieňania farieb na kruhovom prístroji z modrej na zelenú a opačne je tu displej s piatimi stromčekmi. Ak sa postupne strácajú, znamená to, že jazdíte neekonomicky. Naopak, päť stromčekov na konci jazdy je symbolickým potleskom pre vás.
Na displeji si môžete prepnúť údaj o spotrebe za uplynulých niekoľko minút, ako aj momentálny režim motora - teda či využíva kapacitu batérie alebo ju dobíja. Pri zapnutom tlačidle ECON je aktivovaný systém Stop&Start - motor je vypnutý po celý čas, kým stláčate brzdový pedál. Len čo uvoľníte tlak, automaticky sa motor naštartuje a vy jednoducho pridávate plyn.
Systém je prepracovaný do najmenších detailov, takže ak pri jazde vypnete ECON a na križovatke zastavíte na červenú, systém vypne motor len na chvíľku; vzápätí ho opäť naštartuje - teda nie je vypnutý po celý čas ako máte stlačený brzdový pedál. To však nie je až taký problém. Väčším neduhom je vypínanie osvetlenia: v našich končinách je povinnosť svietiť po celý deň, a to aj keď je jednoznačne slnečné počasie.
Lenže háčikom je, že po vypnutí motora (a zamknutí auta) zostanú svetlá naďalej rozsvietené. Nedajboh, keby ste ich na noc zabudli vypnúť; ráno môžete mať vybitú batériu a nenaštartujete.
Na druhej strane, ak ich potom počas slnečného dňa zabudnete po naštartovaní zapnúť - neuniknete bystrému policajnému oku a zaplatíte pokutu za jazdu bez rozsvietených svetiel... Ukážkový príklad, ako polícia v duchu svojho hesla pomáha (sama sebe) a chráni (vašu peňaženku od „zbytočných" peňazí).
Jazda s režimom ECON je vyslovene ekonomická, zrýchlenie je zdĺhavé a motor vďaka automatickej prevodovke sa dostáva do zbytočne vysokých otáčok. Inak (s vypnutým tlačidlom ECON) Jazz citeľne ožije, zrýchľuje primerane výkonu 65 kW a paradoxne i spotreba sa dá udržať aj na priaznivej výške.
Konkrétne pri stovke s aktivovaným tempomatom nám displej ukázal okamžitú spotrebu necelých päť litrov, na diaľnici sedem. Reálny dojazd je približne 700 km, naša priemerná spotreba bola len 5,5 litra na sto kilometrov. Výrobca sľubuje ešte o liter menej.
Veľkou prednosťou malej Hondy je príjemný podvozok a tichý motor. V zákrute má Jazz výbornú stabilitu, akurát s tempomatom je zrýchlenie pri obnove pôvodne nastavenej rýchlosti pozvoľné. Ale s páčkami pod volantom situáciu rýchlo vyriešite - prevodovka vtedy doslova ožije.
K príjemnej jazde prispievajú i dobre tvarované, pohodlné sedadlá, dostatok miesta vpredu i vzadu, solídny batožinový priestor a šofér istotne ocení veľké vonkajšie zrkadlá, v ktorých má náležitý prehľad o situácii v premávke.
Vynikajúci je systém sklápania zadných sedadiel, vzniknutý priestor umožní i prevážanie netypických predmetov (napríklad kvetináča s malou palmou). Nad sedadlami je presklená strecha s výhľadom na oblohu, pod ňou elektricky ovládaná roleta.
Zaujímavý je dizajn prehľadného prístrojového panelu, pred spolujazdcom sú dve odkladacie priehradky nad sebou, pričom horná využíva chladenie z klimatizácie. Volant je nastaviteľný výškovo i pozdĺžne. K celkovému komfortu prispievajú tiež vyhrievané zrkadlá, ktoré sa dajú elektricky sklopiť, ako aj intenzívne odhmlievanie predného skla.
Na malé auto je toho dosť. Nečudo, že Jazz si už získal množstvo priaznivcov po celom svete. Jednoznačne je to mimoriadne praktické a pritom komfortné malé auto, ktorého kúpu môžeme vrelo odporúčať.
Základné údaje testovaného auta
Honda Jazz hybrid 1,4 IMA
Objem motora (cm3) 1 339
Výkon (kW/k) 65/88
Hybrid (kW/k) 10/14
Krútiaci moment (Nm) 121 (h: 78)
Max. rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
Cena testovanej verzie 18 990 €
Najlacnejšia verzia 16 990 €
+ Plusy
Nízka spotreba, výborné brzdy
Ticho v kabíne, pohodlné sedadlá
Variabilita zadných sedadiel
- Mínusy
Zdĺhavé zrýchľovanie pri režime ECON
Nutnosť znova zapínať/vypínať svetlá
Automatická prevodovka drží vysoké otáčky