Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  WRC

Veľké interview s Krisom Meekom (prvá časť)

Friday, 02. 01. 2015 - 06:14, Katarína Ďurecová   

Veľké interview s Krisom Meekom (prvá časť)

Prečítajte si preklad zaujímavého interview, ktoré poskytol Kris Meeke redaktorovi britskej verzie magazínu Evo, Henrymu Catchpolovi, ešte počas media dňa pred Wales Rally GB 2014. Interview je veľmi zaujímavé a stále aktuálne, pretože v ňom Meeke odpovedal poväčšine na otázky odlišného typu, ako sa kladú na tlačových konferenciách pred, po a počas súťažného víkendu. V dnešnej, prvej časti sa tento jazdec zo Severného Írska rozhovoril o možnosti boja s Volkswagenmi, o potrebe získavania skúseností, radosti z jazdy, Colinovi McRae a taktiež i porovnal súčasné WRC špeciály z autami napríklad legendárnej skupiny B.

Momentálne ste (Citroen Racing) dosť blízkom Polam, myslíš si, že ich dokážeš poraziť v priamom súboji?
Kris Meeke:
„Je to moja prvá celá sezóna, takže si nemyslím, že som už ukázal celý svoj potenciál. Určite mám ešte čo ukázať a keď sa pozriete napríklad na Austráliu... tam sme dostali minútovú penalizáciu, stratili pár sekúnd v superšpeciálke, ale bez toho sme po 300 kilometroch strácali 30 sekúnd. To je 0,1 sekundy na kilometer, takže rozhodne nie sme nejako neskutočne ďaleko. A pokiaľ takto budem pokračovať budúci rok, budem sa učiť cítiť sa v aute čoraz lepšie, tak nevidím dôvod, prečo by sme s nimi nemohli bojovať."

Citroen Racing;086-meeke-wrcfrance.jpg

Povedal si, že pokiaľ chce človek skutočne bojovať o víťazstvo na rally, musí ju predtým absolvovať najmenej trikrát. Ide v tom prípade o perfektný rozpis?
Kris Meeke:
„Ide o kombináciu všetkého. Samozrejme, obvykle sa každý rok používajú podobné trasy, takže ich potrebujete naozaj poznať, to isté platí pre povrch, počasie, nastavenie pre to, ako sa trať zhorší po prvom prejazde... Všetko sa proste ukladá a každý ďalší rok, keď prídete, tak je to ako keby ste si dopĺňali truhlicu s náradím. Poviete si, „ok, máme toto, toto, toto" a taktiež tam máte ďalšie nástroje, s ktorými sa učíte pracovať a čím viac vám to ide, tým viac ste schopní absolvovať podujatie bez zbytočných stresov. Pokiaľ ste na rally po prvýkrát, je možné ísť rovnako rýchlo ako ostatní, ale existuje väčšia šanca, že havarujete, pretože idete na hrane a nedokážete predvídať. A predvídanie toho, čo sa môže stať je to, čo vám dovoľuje jazdiť skutočne intenzívne a byť pritom v aute oveľa viac v pohode."

Pokiaľ to ale zaberie tri roky, tak je skutočne veľmi ťažké pre nových jazdcov dostať sa do WRC. Nemôže tu nastať situácia podobná tej s Maxom Verstappenom teraz v F1.
Kris Meeke:
„Presne tak, v F1 sa môžete učiť i na simulátoroch, v rally to nejde. Najmladším šampiónom WRC je Colin McRae, ktorý mal vtedy 27 rokov, takže sa jedná o šport, kde všetko potrebuje roky a to je i dôvod, prečo vidíme na vrchole ľudí niekedy i celú jednu generáciu. Pre jazdcov je veľmi ťažké presadiť sa, lebo skúsenosti sú tu jednoducho neoceniteľné. Neviem, či je na svete veľa športov, kde zúročíte svoje skúsenosti, až keď máte okolo tridsiatky."

Citroen Racing;140508-12-meeke-2.jpg

Ty máš momentálne 35 rokov a absolvuješ svoju prvú plnú sezónu. Užívaš si to?
Kris Meeke:
„Je to úžasné. Keď som mal tak 18, 19, 20 rokov, nemal som ani potuchy o tom, že by som niekedy mohol šoférovať WRC špeciál, ale Colina McRea a WRC som priam až uctieval. To, že som teraz v továrenskom tíme WRC je preto až neskutočné. Musíte sa totálne sústrediť na svoju prácu - na tejto úrovni to inak nejde a ako v prípade ďalších vecí v živote, nedokážete to až tak oceniť počas toho, keď to robíte. Ale potom, keď ste doma a sedíte na gauči si pomyslíte na to, aké to je úžasné. Je to skutočne intenzívne, počítal som to toto ráno a dnes to bol pre 32-hý let za 29 dní, čo je trošku šialené. Ale rozhodne je úžasné byť súčasťou toho všetkého."

A užívaš si i samotné riadenie? Pretože sú jazdci, ktorí sa tešia skôr z výsledku, ktorý získajú.
Kris Meeke:
„Myslím si, že pokiaľ sa chcete presadiť na vrchole, musíte viac dbať na výsledky. Pre mňa je to o mojom výkone, radosť z jazdy je až druhoradá. Teším sa z toho, že som spravil veci správne a na základe toho zajazdil rýchly čas na rýchlostnej skúške, či získal dobrý výsledok v rally. Keď bojujete proti najrýchlejším jazdcom na svete a istota vašej práce je otázna, tak to už nie je o potešení z jazdy, nerobíme to preto. Počas exhibícií ako Goodwood Festival of Speed je to však zábava a môžeme si to skutočne užiť. Momentálne sú auta tak efektívne, že musíte ísť čo najčistejšie, pokiaľ robíte šmyky a podobne, tak strácate čas. Takže na tratiach sa s autom nehráme, vtedy ide o čo najčistejšie prejazdy."

Citroen Racing;140608-meeke-73-2.jpg

Panuje rozšírený názor, že súčasné WRC špeciály už nie sú tak atraktívne, ako boli kedysi - už tu nie je žiadny McRae - ako sa teda má s nimi jazdiť tak, aby ste z nich dostali čo najviac?
Kris Meeke:
„Technológia sa počas rokov posunula vpred, hlavne v oblasti diferenciálu a pneumatík. V 90-tych rokoch, keď Colin McRae išiel šmykom do zákruty, ktorú prechádzal na šiesty prevodový stupeň, tak dokázal zajazdiť najrýchlejší čas tým, že išiel s autom nad jeho možnosti. Momentálne je ale technológia na takej úrovni, že ak ideme nad možnosti auta, tak sme v skutočnosti pomalší, takže musíme ísť skutočne na hrane a ísť presne po nej, tesne na úrovni priľnavosti a vydržať tam. Nemôžeme si dovoliť luxus jazdy bokom tak veľmi, ako by sme chceli a popri vývoji technológie sme sa naučili využívať auta čo najefektívnejšie."

Takže teraz je to teda hlavne nedotáčavosť, ktorá sa následne mení v strede zákruty?
Kris Meeke:
„Áno, vy si v zákrute vyberiete miesto tejto zmeny, ale pre mňa je najdôležitejším miestom hociktorej zákruty jej výjazd, čo znamená, že do nej teda môžete vojsť v menšom šmyku, ale musí to byť tak, že keď zo zákruty vychádzate, tak auto je neutrále a všetky štyri kolesá idú smerom, ktorým ďalej chcete ísť. Momentálne nemôžete ísť do zákruty šmykom na všetkých štyroch kolesách, ktoré sú zablokované, pretože je to len mrhanie energiou a popri tom z auta nedostávate všetko."

Citroen Racing;026-meeke-wrcfrance.jpg

Druhú časť interview, v ktorom Meeke porovná atraktívnosť áut skupiny B s terajšími WRC špeciálmi pre divákov, rozhovorí sa o novovzniknutej kategórii R-GT, o svojom vysnenom rally aute, svojich záľubách a vytrvalostných endruro pretekoch, či prípadnom návrate Safari Rally, vám prinesieme zajtra.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri