Úžasné Audi R8 je ešte úžasnejšie
Audi prepracovalo svoj vysoko výkonný športový model R8, ktorý je teraz ešte atraktívnejší a dynamickejší. Novým špičkovým modelom radu je R8 V10 plus. Ako prevodové ústrojenstvo je k dispozícii úplne novo vyvinutá 7-stupňová prevodovka S tronic s dvoma spojkami. Predné reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED a nové zadné smerové svetlá s dynamickou indikáciou patria pri všetkých verziách k sériovému vybaveniu.
S dĺžkou 4,44 metra, šírkou 1,90 metra a výškou iba 1,25 metra (Spyder: 1,24 metra) je Audi R8 akoby pripravené na skok. Nové detaily teraz dodávajú jeho dizajnu ostrejšie kontúry. Jednodielna maska chladiča so zošikmenými hornými rohmi má mriežku lesklej čiernej farby, pri verziách s motorom V10 majú lamely masky chrómované horizontálne lišty. Aj predný nárazník má nový tvar, v otvoroch na vstup vzduchu sú tri priečne lišty. Na želanie Audi montuje predný spojler z karbónu.
Kryty vonkajších spätných zrkadiel a bočné lamely privádzajúce vzduch do motorového priestoru Coupé, sú pri špičkovej verzii R8 V10 plus vyrobené z karbónu. Pri motoroch V10 sú bočné lamely širšie ako pri motore V8 a opatrené špeciálnymi hranami; štylistické rozdiely sú aj na prahoch karosérie. Odvetrávacie mriežky vedľa zadného okna majú pri R8 V10 Coupé matné hliníkové vyhotovenie (pri R8 V8 Coupé a R8 V10 plus sú matne čierne). Na želanie môže byť motorový priestor osvetlený diódami LED; ktoré pri verzii R8 V10 plus patria k sériovému vybaveniu, rovnako ako čiastočné zakrytie agregátov karbónom.
Na zadnej časti karosérie Audi R8 dominujú zadné skupinové svetlá z LED. Inováciu Audi predstavujú smerové svetlá s dynamickou indikáciou na spodnej časti zadných svetiel - ich svetlo vždy prebieha smerom k vonkajšiemu obrysu vozidla v smere odbočenia. Veľký difúzor, na želanie z karbónu (sériovo pri R8 V10 plus) je pretiahnutý viac dohora. Výfuková sústava má pri všetkých motoroch dve kruhové chrómované koncovky. Pri verzii R8 V10 plus sú koncovky výfuku čierne.
Audi lakuje R8 v normálnych farbách Ibisweiß a Brillantrot, v štyroch metalizovaných lakoch a piatich odtieňoch s perleťovým/krištáľovým efektom. Pre špičkový model R8 V10 plus je exkluzívne v ponuke jeden matný odtieň laku karosérie. Bočné lamely sú pri kupé na výber v 8 farbách, plátená strecha verzie R8 Spyder môže byť čierna, červená alebo hnedá.
Karoséria Audi R8, vyrobená technológiou Audi Space Frame (ASF) z hliníka, má hmotnosť iba 210 kilogramov pri Coupé a 216 kilogramov pri otvorenej verzii Spyder. Audi R8 V8 Coupé s manuálnou prevodovkou má pohotovostnú hmotnosť iba 1 560 kilogramov, otvorená verzia 1 660 kilogramov.
Všetky motory sa montujú ručne. Motor V8 s objemom 4 163 cm3 a V10 s objemom 5 204 cm3 sú vysoko výkonné agregáty s atmosférickým nasávaním, ktoré ponúkajú vysoký výkon a fascinujúci charakter. Emisie CO2 sa v kombinácii s novou 7-stupňovou prevodovkou S znížili až o 22 gramov na kilometer a šprint z pokoja na tempo 100 km/h sa skrátil o 3 desatiny sekundy. Obidva motory sú kompaktné a relatívne ľahké. Priame vstrekovanie benzínu FSI umožňuje vysoký kompresný pomer 12,5 : 1. Nasávacie aj výfukové ventily majú variabilné časovanie. V obidvoch koncovkách výfuku sú klapky, ktoré sa pri intenzívnom stlačení pedála akcelerátora otvoria, čím zvuk motora získa na sýtosti.
Motor 4.2 FSI dosahuje výkon 316 kW (430 k) pri 7 900 otáčkach a v pásme otáčok od 4 500 do 6 000 poskytuje maximálny krútiaci moment 430 Nm. Osemvalec udeľuje kupé s prevodovkou S tronic zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 300 km/h (s manuálnou prevodovkou: 4,6 sekundy a 302 km/h). Audi R8 V8 Spyder dosahuje hodnoty 4,5, respektíve 4,8 sekundy a takisto 300 km/h. Priemerná normovaná spotreba Audi R8 V8 quattro ako kupé s prevodovkou S tronic je 12,4 litra benzínu na 100 km. Motor V10-Motor dosahuje pri 6 500 otáčkach maximálny krútiaci moment 530 Nm, pri 8 000 otáčkach dosahuje výkon 386 kW (525 k).
Audi R8 V10 Coupé s prevodovkou S tronic akceleruje za 3,6 sekundy z pokoja na 100 km/h, maximálna rýchlosť je 314 km/h. S manuálnou prevodovkou sú zodpovedajúce hodnoty 3,9 sekundy a 316 km/h. Otvorené Audi R8 V10 Spyder s prevodovkou S tronic absolvuje štandardný šprint 0 - 100 km/h za 3,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 311 km/h (s manuálnou prevodovkou: 4,1 sekundy a 313 km/h). Normovaná priemerná spotreba Audi R8 V10 Coupé s prevodovkou S tronic je 13,1 litra na 100 km.
Novým špičkovým modelom radu R8 je Audi R8 V10 plus. Dosahuje výkon 404 kW (550 k) a maximálny krútiaci moment 540 Nm, ktorý je k dispozícii pri 6 500 otáčkach za minútu. Audi R8 V10 plus, ktoré sa vyrába iba ako kupé, sa dokáže s prevodovkou S tronic katapultovať za 3,5 sekundy z pokoja na rýchlosť 100 km/h a dosahuje maximálnu rýchlosť 317 km/h; priemerná normovaná spotreba je 12,9 litra na 100 km. S manuálnou prevodovkou sú základné parametre 3,8 sekundy, 319 km/h a 14,9 l/100 km.
Pre prepracované Audi R8 sú na výber dve prevodovky. Manuálna 6-stupňová, ktorej radiaca páka sa pohybuje v otvorenej kulise, je pri motore V8 štandardom a pri V10 sa montuje na želanie. Nová 7-stupňová prevodovka S tronic s dvoma spojkami - na želanie pri V8 a sériovo pri V10 - má športovo tesné sprevodovanie, najvyšší prevodový stupeň je dlhý. Vodič môže manuálne ovládať prevodovku voliacou pákou alebo ovládačmi na volante, alternatívne je k dispozícii športový režim. Rozjazdová automatika Launch control po stlačení gombíka zabezpečuje rozjazd so zvýšenými otáčkami a optimálnym prešmykovaním kolies.
Dve lamelové spojky, ktoré sú - čo je novinka - umiestnené za sebou, ovládajú dve navzájom nezávislé čiastkové prevodovky v spoločnej skrini; preraďovanie prevodových stupňov sa uskutočňuje striedavým otváraním a spínaním spojok. Tento proces trvá iba niekoľko stotín sekundy a uskutočňuje sa takmer bez prerušenia prenosu krútiaceho momentu. Je taký dynamický, plynulý a komfortný, že ho vodič takmer nevníma.
Za normálnych podmienok sa prenáša približne 15 percent krútiaceho momentu na prednú nápravu; ak začnú zadné kolesá prešmykovať, prenáša sa maximálne ďalších 15 percent dopredu. Na zadnej náprave je mechanický samosvorný diferenciál. Asymetrické rozdelenie krútiaceho momentu s prevahou zadnej nápravy je optimálne prispôsobené koncepcii usporiadania pohonu s motorom uloženým pred zadnou nápravou. Podvozok vysokovýkonného športového automobilu využíva technológie z automobilového športu. Všetky štyri kolesá sú zavesené na dvojitých trojuholníkových ramenách kovaných z hliníka. Verzia R8 V10 plus má špeciálne vyladené pružiny a tlmiče pruženia a modifikovanú geometriu prednej nápravy. Adaptívne tlmiče pruženia Audi magnetic ride sa montujú sériovo pri R8 V10 a pri motore V8 na želanie. Tlmiče majú dva režimy činnosti - normálny a športový.
Prepracované Audi R8 jazdí na veľkých kolesách. Pri motoroch V8 majú sériové disky rozmery 8,5 J x 18 vpredu a 10,5 J x 18 vzadu, pneumatiky majú formáty 235/40 R 18 a 285/35 R 18. Verzie s motorom V10 majú 19-palcové kolesá so šírkou 8,5 palca vpredu a 11 palcov vzadu; pneumatiky majú rozmery 235/35 R 19, respektíve 295/30 R 19. V kombinácii s 19-palcovými kolesami Audi na želanie montuje brzdové kotúče z keramického materiálu spevneného uhlíkovými vláknami. (sériovo pri R8 V10 plus). Elektronický stabilizačný systém ESC má osobitný športový režim a dá sa aj úplne deaktivovať.
Audi R8 je športový automobil s výraznými úžitkovými vlastnosťami. Predný batožinový priestor má objem 100 litrov, Coupé má za sedadlami ďalší priestor na batožinu s objemom 90 litrov. Dlhý rázvor 2,65 metra zabezpečuje veľkorysý priestor v kabíne. Interiér prináša atmosféru pretekárskeho automobilu na luxusnej úrovní.
Športové sedadlá môžu byť pri motorizáciách V8 na želanie doplnené elektrickým nastavovaním (pri motoroch V10 sériovo). Na želanie Audi montuje škrupinové sedadlá s výrazne tvarovanými bočnými časťami, ktoré zlepšujú bočné vedenie tela (sériovo pri R8 V10 plus).
Prepracované Audi R8 sa v Európe začne predávať koncom tohto roka.