Toyota Yaris 1,3 Dual VVT-i Style
Rozdáva karty vo veľkom štýle: Muži, ktorí považujú malé autá za vhodné akurát pre ženy, by sa mali zamyslieť, či pre nich nie je do mesta vhodné aj také vozidlo. Táto myšlienka nám prišla na um pri testovaní Toyoty Yaris tretej generácie, ktorej jazdné vlastnosti i ponúkané vybavenie nás zaujali. Nečudo, že je medzi siedmimi finalistami ankety Auto roka 2012.
Yaris so 4-valcovým benzínovým motorom je svižný - najmä ak využijete vyššie otáčky - výborne drží zvolenú stopu v zákrute bez zbytočného nakláňania, motor je pri nižších otáčkach dobre utlmený, aj keď na diaľnici pri rýchlosti nad 120 km/h sa už hlasitosť prejavuje výraznejšie. Na počúvanie hudby zabudnite...
Podvozok zvláda aj väčšie nerovnosti vozovky, účinok brzdovej sústavy je dostatočný. V náročnejších stúpaniach je však nevyhnutné podraďovať, aby si Yaris udržal tempo. Jazdili sme v meste i mimo neho a v kombinovanom režime sme dosiahli priemernú rýchlosť 6,5 litra na 100 km. Pri rýchlosti 100 km/h po rovine to vychádzalo na 4,6 litra, pri 120 km/h 5,5 litra. Celkový dojazd na jednu nádrž bol 500 km a priemerná spotreba 6,5 litra na 100 km.
Výhodou nového Yarisa je 6° prevodovka, ktorá má dobre odstupňované jednotlivé stupne. Niekto však môže mať výhradu voči vysokej radiacej páke, no toto je individuálne. Na kratšiu by bolo potrebné hlbšie siahnuť medzi sedadlá, dlhšia je lepšie poruke. V každom prípade je radenie rýchlostí príjemné, dráha páky je krátka.
Indikátor radenia je dobrá vec, v tomto prípade však odporúča preraďovať oveľa skôr, než je to podľa zvuku motora vhodné. Najmä v kopcovitom teréne by to znamenalo zbytočné trýznenie motora v nevhodne nízkych otáčkach.
Netradičná je v aute segmentu B cúvacia kamera, ktorá prenáša krásny farebný obraz na dostatočne veľký 6" monitor. Nechýbajú ani vodiace čiary a signalizácia prekážky za vozidlom. Yaris spĺňa v kabíne i tie najsmelšie očakávania.
Príjemne nás prekvapil priestor v kabíne - vpredu i na zadných sedadlách. Všetci pasažieri majú dostatok miesta, vzadu aj na kolená a nad hlavou. Ergonómia je výborná, výhľad z auta všetkými smermi dostatočný, ovládanie klimatizácie intuitívne. V najdrahšej verzii Style s balíkom VIP (čalúnenie sedadiel v kombinácii koža - látka, tmavé okná, štýlové osvetlenie priestoru na nohy), ktorú sme testovali, splní i tie najvyššie očakávania.
Len škoda, že Toyota sa nevzdala svojho tradičného kolíku na ovládanie informačného displeja. Aj Yaris by si zaslúžil iné ovládanie, napríklad kolískovým tlačidlom alebo prstencom na páčke pod volantom. Nehovoriac o absencii trojbliku smeroviek, ktorý sa dnes v hustej premávke považuje za samozrejmosť. Užívateľský komfort znižujú i neosvetlené tlačidlá na výborne tvarovanom volante a kľúč, ktorý sa nedá sklopiť.
Objem batožinového priestoru sa oproti predchádzajúcej generácii mierne zväčšil (z 272 na 286 litrov), veko kufra sa otvára dostatočne vysoko a dobre chráni pred dažďom. Škoda, že po sklopení operadiel zostane na podlahe schod, ktorý sťažuje prevážanie dlhších predmetov.
Samostatný odsek si zaslúži dômyselné riešenie stieračov - v skutočnosti jedného stierača uchyteného klasicky na jednej oske. Aby 70 cm dlhá stieracia lišta dosiahla všade, kam je to žiaduce, tvoria mechanizmus dve ramená, spojené pantografom.
Pri záverečnom hodnotení musím konštatovať, že Yaris tretej generácie môže zamiešať karty vo svojom segmente. Veď je, okrem iného, vybavený parkovacou kamerou, siedmimi airbagmi vrátane kolenného, šesťstupňovou prevodovkou, veľkým farebným dotykovým displejom, stabilizačným systémom, či klimatizáciou - a to je pri cene testovaného modelu rozhodne zaujímavé. Nehovoriac o výbornom motore Dual VVT-i s premenlivým časovaním ventilov, veľmi dobrých jazdných vlastnostiach a vysokom hodnotení kvality ojazdených vozidiel značky Toyota uznávanou agentúrou J. D. Power.
Toyota Yaris je najvýznamnejší produkt japonskej značky na automobilovom trhu v Európe, ročne sa predá okolo 4 miliónov áut. V segmente B patrí už niekoľko rokov k favoritom a na starom kontinente sa predpokladá ďalšie úspešné ťaženie.
Základné údaje testovaného auta
Toyota Yaris 1,3 Dual VVT-i
Objem motora (cm3) 1 329
Výkon (kW/k) 73/99
Krútiaci moment (Nm) 125
Max. rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,5
Cena testovanej verzie 12 990 €
Najlacnejšia verzia 8 990 €
+ Plusy
Priestor v kabíne aj na zadných sedadlách
Utlmenie a dynamika motora, podvozok
Šesťstupňová prevodovka v základe
Cúvacia kamera s farebným monitorom
- Mínusy
Absentuje trojblik smeroviek
Ovládanie info systému kolíkom
Schod po sklopení zadných sedadiel