Land Rover Range Rover Evoque 2,2 SD4 Dynamic
Láska na prvý pohľad: Má jedinečný vzhľad, elegantný dizajn v štýle kupé, disponuje dômyselnou technikou a rôznymi detailmi dokáže zaujať každého v okolí. V ponuke je s 3, ale aj 5 dvermi. Dynamické, športové jazdné vlastnosti, umocnené novým podvozkom, z neho robia šťuku v cestnej premávke.
Testovali sme najatraktívnejšiu verziu v nádhernej červenej metalíze s názvom Firenze. Primárna otázka znie: zostane Range Rover Evoque len módnou hračkou pre bohatých alebo sa stane športovo úžitkovým automobilom v pravom zmysle slova aj pre širší okruh motoristov? Obrovský záujem v prvých dňoch predaja svedčí o druhej alternatíve. Vysoké očakávanie naplnili nielen naše prvé dojmy, ale aj tie, ktoré nasledovali v priebehu testovania .
Svojím zjavom si Evoque priam vynúti pozornosť okolia: obzrú sa za ním chodci, bežní motoristi i posádky v luxusných limuzínach na diaľnici. Niektorí dokonca neváhali spomaliť, aby si Evoque (na dĺžku meria 4,35 metra) dôkladne obzreli zo všetkých strán. Enormne širokou karosériou (1 965 mm) prekonáva dokonca aj všetky súčasné päťmetrové limuzíny. A s hmotnosťou 1 600 kg patrí k najľahším modelom Range Rover v celej histórii.
O markantné oživenie tvarov sa starajú rozšírené blatníky, robustné boky karosérie a minimalistické svetlá na oboch koncoch karosérie. Nie je bez zaujímavosti, že moderná diódová technika zabezpečuje nielen funkciu denných svetiel, ale aj koncových, brzdových svetiel a taktiež predných hmloviek. Osvetlenie LEDkami nájdete všade...
V tejto chvíli cítime nutnosť a povinnosť požiadať cteného čitateľa o prepáčenie, že nasleduje priveľa textu. No nedá nám nevymenovať všetky úžasné elektronické prvky v modeli Evoque. Začnime drobnosťami: vyhrievaný volant, stíšenie zvuku rádia a sklápanie vonkajších zrkadiel k vozovke pri cúvaní, signalizácia vozidla v mŕtvom uhle, 8" dotykový farebný displej, sledovanie televízneho programu pri stojacom vozidle, tri pamäte nastavenia sedadla vodiča...
Land Rover s názvom Range Rover Evoque môže byť vylepšený efektným osvetlením interiéru diódami LED, pričom nastavenie si môžete prispôsobiť vlastnému vkusu voľbou jednej z piatich farieb až po vyzývavú červenú a rôznou úrovňou jasu. Prahové lišty s nápisom Range Rover sú zvýraznené tlmeným modrým svetlom a bonbónikom pri niektorých verziách je osvetlenie priestoru pod vonkajšími zrkadlami; lúč svetla vykreslí na zemi siluetu Evoque. Tri varianty vybavenia sa nazývajú Pure, Prestige a Dynamic.
Dvere sa otvárajú dotykom niektorej kľučky, štartuje sa tlačidlom. Po usadnutí za volant a naštartovaní motora sa efektne vysunie zo svojho úkrytu medzi prednými sedadlami kruhový ovládač, ktorý nahradil klasickú radiacu páku. Ručičky oboch kruhových prístrojov obehnú stupnice po ich obvode.
Interiér stavia na špičkovú kvalitu spracovania, pestrý výber farebných vyhotovení a luxusné materiály. V kabíne sa dbalo na každý detail - vrátane vpichov prešívania sedadiel a čalúnenia. Na prístrojovom paneli upúta pozornosť najmä príjemne pôsobiaci zmäkčený materiál. Hliníkové dielce sú skutočne z hliníka, tlačidlá i niektoré ďalšie časti sú prevzaté z Jaguaru XJ alebo veľkého Range Roveru.
Batožinový priestor je riešený elegantne, nechýba v ňom praktický posuvný systém na zabezpečenie nákladu proti pohybu. Objem kufra 575 litrov splní aj požiadavky náročnejších zákazníkov; po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 445 litrov.
Na prianie môžete mať na aute pevnú panoramatickú sklenú strechu s tmavým tónovaním, ktorou sa dostane do kabíny viac svetla. Romantické je sledovanie hviezdnej oblohy počas jasnej noci alebo hoci pristávanie lietadla. Posuvnú vnútornú clonu môžete elektricky zatiahnuť a vytvoriť tak intímnejšie prostredie.
Na absolútne najvyššiu úroveň posúva testovaný Evoque špeciálny interiérový balík Dynamic Plus (za príplatok), ktorý obsahuje excelentné športové sedadlá, čalúnenie kožou najvyššej kvality a špeciálne ozdobné prvky. Cena najluxusnejšej verzie sa však už šplhá do astronomických výšok nad 60 000 €.
Pod kapotou Range Roveru Evoque sme mali vznetový turbodiesel s objemom 2,2 litra, ktorý je aj v sedane Jaguar XF. Tento agregát, označovaný TD4 alebo SD4, má výkon 110, respektíve 140 kW (190 k). Šofér si môže vyberať z ponuky piatich jazdných režimov, vo všetkých má motor dostatok síl na presvedčivú akceleráciu. Najmä v režime Sport (Dynamic) reagoval Evoque veľmi pohotovo. Nami testovaná dieselová verzia SD4 - v spojení s automatickou šesťstupňovou prevodovkou - zrýchľovala z pokoja na stovku za 10 sekúnd.
Pokiaľ si šofér prepne systém Terrain Response do režimu Dynamic, ktorý znamená tuhšie riadenie a tvrdší podvozok, zmení sa farba vnútorného osvetlenia prístrojov z bielej na ostrú červenú, čím sa vytvorí vhodnejšia atmosféra na športovú jazdu. Táto efektná iluminácia je k dispozícii len so systémom Adaptive Dynamics.
Pre jazdu v klasických poveternostných podmienkach je určený režim General Driving, ďalšie sú určené na jazdu po tráve, na štrku, snehu, blate alebo v piesku. Stačí si zvoliť príslušným tlačidlom na konzole medzi sedadlami vhodný režim...
Sledovali sme aj spotrebu - na rovine pri rýchlosti 100 km/h sme jazdili so zapnutým tempomatom priebežne za 6,8 litra, na diaľnici pri 130 km/h nám ukázal displej 7,5 litra a rovnaký bol aj celkový priemer(7,5 l). Výrobcom deklarovaných 5,7 litra však zostalo pre nás zakliatych, nech sme sa akokoľvek snažili.
Za zmienku stojí, že dieselové motory sú vybavené funkciou dobíjania akumulátora rekuperáciou kinetickej energie, čo napomáha znižovaniu spotreby paliva. Medzi ďalšie pokrokové technológie v tomto aute patrí asistent pri zjazde prudkých svahov HDC (Hill Descent Control), patentovaný spoločnosťou Range Rover. Udržiava extrémne nízku konštantnú rýchlosť a individuálne pribrzdí jednotlivé kolesá. Úlohou funkcie GRC (Gradient Release Control) je zabrániť, aby sa vozidlo nekontrolovane rozbehlo na prudkom svahu, keď šofér nechtiac uvoľní brzdový pedál. Samozrejme, nechýba ani asistent rozjazdu do svahu HSA (Hill Start Assist), ktorý zabráni, aby auto začalo samovoľne cúvať pri rozjazde do kopca.
Stabilizačný systém DSC (Dynamic Stability Control) koriguje pretáčavosť a nedotáčavosť pri prejazde zákrutou. Zasahuje do činnosti motora a brzdovej sústavy, čím udržiava stabilitu auta. Systém ETC (Electronic Traction Control) zabráni preklzávaniu kolesa jeho pribrzdením. Napokon systém proti prevráteniu vozidla RSC (Roll Stability Control) zisťuje úroveň bočného náklonu karosérie a zásahmi do brzdovej sústavy znižuje pravdepodobnosť prevrátenia vozidla. Svetlá výška auta je vpredu 21 cm a vzadu 24 cm, brodivosť vo vode do pol metra.
V kabíne prevláda ticho vďaka dobrému odhlučneniu, najmenší Range Rover má navigáciu s dotykovým ovládaním, ktoré pracuje rýchlo a ocenili sme aj prehľadnosť menu. Orientácia medzi množstvom údajov je pomerne logická a bohatý obsah priam nabáda pohrať sa s navigačným systémom. Celý interiér má strhujúci dizajn, veľmi kvalitné spracovanie, takže jazda s modelom Evoque jednoznačne patrí medzi nezabudnuteľné zážitky. Láska na prvý pohľad ľahko prerastie do hlbšieho vzťahu. Pre úplnosť však treba dodať: ak ňou neotrasie pohľad do cenníka... Známy reklamný slogan „ak ju miluješ, niet čo riešiť" má v tomto prípade reálne vyústenie. Evoque rozdelí verejnosť na tých, ktorý si toto SUV môžu dovoliť a na tých, ktorí ho budú len platonicky obdivovať.
Základné údaje testovaného auta
Land Rover Range Rover Evoque 2,2 SD4
Objem motora (cm3) 2 179
Výkon (kW/k) 140/190
Krútiaci moment (Nm) 420
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7
Cena testovanej verzie 62 750 €
Najlacnejšia verzia 48 150 €
+ Plusy
Príťažlivý dizajn, kvalita spracovania
Prepracovaná elektronika, navigácia
Ovládateľnosť, tlmenie nerovností
- Mínusy
Relatívne vyššia spotreba
Nad očakávanie vyššia cena
Fotogaléria Range Rover Evoque 12MY