Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux
Na prvý pohľad pôsobí Toyota Land Cruiser impozantne, čo zdôrazňujú pevné „schody" pod prahmi po oboch bokoch karosérie. K mohutnosti auta prispievajú aj bacuľaté blatníky a celková stavba vozidla. Zadná náprava je klasická, pevná. Objem kufra 621 litrov sa po sklopení zadných sedadiel zväčší na 1 934 litrov. Avšak pre našinca je nepochopiteľné otváranie piatych dverí smerom ku chodníku, čo vyhovuje len Angličanom a Japoncom. Ktovie, prečo je pre výrobcu také problematické prehodenie pántov a kľučky na druhú stranu...
Interiér pôsobí na prvý pohľad sympaticky, očakávaný komfort vás obklopí na každom centimetri. Predné sedadlá sú anatomicky tvarované, pohodlné, vyhrievané, elektricky nastaviteľné. Zadné sedadlá v druhom rade sú posuvné, pred nimi je samostatne ovládané temperovanie vzduchu a pasažieri majú veľkorysý dostatok miesta. Šieste a siedme sedadlo v treťom rade sa vyklápa elektricky a obe sú súčasťou podlahy, ktorá je úplne rovná, takže aj prevážanie väčších predmetov je bez komplikácií.
Elektricky nastaviteľný volant sa po vypnutí motora vráti do hornej polohy, aby bolo vystupovanie z auta čo najpohodlnejšie. Po naštartovaní sa okamžite vráti do pôvodnej polohy. K celkovému komfortu patrí dotykové odomykanie a zamykanie dverí, ako aj štartovanie tlačidlom, takže diaľkový ovládač môžete po celý čas nechať vo vrecku. Tempomat má jednoduché ovládanie pomocou páčky vpravo pod volantom.
Pod lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami sa nachádza objemný chladiaci box. Dostatočne veľká je tiež priehradka pred spolujazdcom. Pod stropom je výklopné spätné zrkadlo, aby vodič priamo videl na zadné sedadlá. Informácie na displeji sa menia tlačidlom na prístrojovej doske. No šofér čoskoro zistí, že na prístrojovom paneli pod volantom sú umiestnené ešte ďalšie ovládače, ku ktorým má ťažkopádny prístup. Musí ich nahmatávať naslepo, zo sedadla sú prakticky neviditeľné, takže ich identifikuje len s obtiažami.
Samotnú jazdu - či už na diaľnici alebo v teréne - vnímajú pasažieri doslova ako lahôdku. Šofér má výborný výhľad a navyše niekoľkých užitočných pomocníkov. Predovšetkým sú to obrovské vonkajšie zrkadlá, elektricky ovládané a sklopné, ktoré spĺňajú najvyššie nároky. Zadný stierač je rafinovane ukrytý pod spojlerom nad samostatne výklopným sklom piatych dverí. Parkovacie senzory vpredu i vzadu so zvukovou signalizáciou sú doplnené grafickým spracovaním.
A napokon toto všetko korunuje trojica kamier: okrem tradičnej parkovacej vzadu, ktorá sprostredkuje na farebnom monitore verný obraz za vozidlom počas cúvania, sú ďalšie dve umiestnené v krytoch bočných zrkadiel (tie sledujú predné kolesá) a novinkou je širokouhlá čelná kamera na maske chladiča.
Tú sme si vyskúšali v prudkom stúpaní, keď šofér vidí pred sebou len oblohu, ale nevie, čo bude nasledovať za vrcholom stúpania. Práve táto kamera mu to presne ukáže prostredníctvom obrazovky. V prudkom stúpaní v teréne totiž sníma pod uhlom 190° priestor pred autom, kam šofér nevidí. Navyše, cez bočnú kameru vidí, kam smeruje pri natočení pravé alebo ľavé koleso. Tieto možnosti sme si odskúšali v náročnom teréne a môžeme potvrdiť, že jazda v teréne je jednoznačne potešením.
Toyota Land Cruiser nepozná prekážky ani v prudkých stúpaniach, či klesaniach, bez ťažkostí zdolá aj extrémne náklony a hlboké brody. K dispozícii je nielen stály pohon všetkých kolies, ale aj zadný a medzinápravový diferenciál s uzáverom - oba ovláda šofér tlačidlami na stredovom paneli. Nájazdový uhol v teréne je 32 stupňov, vzadu 25° a bočný náklon i uhol stúpavosti 42°. Landcruiser prejde brodom až do výšky hladiny 70 cm.
Na prudších svahoch uľahčuje situáciu asistent pre rozjazd do kopca a jazdu z kopca. V každej chvíli teda majú všetci pasažieri dokonalý pocit istoty. Až sme mali pokušenie skúsiť hranice možností... No, samozrejme, to sme si nemohli s autom za vyše 50 000 eur dovoliť. Vyjadrené stručne - v teréne je bezvýhradne rešpektovaným vládcom.
V úvode spomínané schodíky po bokoch karosérie sú osvetlené, ale majú nevýhodu v tom, že pri vystupovaní si znenazdajky zašpiníte o ich okraj napríklad nohavice.
Pri rýchlom prejazde zákruty na ceste udržiavajú stabilizátory bočný náklon vozidla na rozumnej úrovni. Výborne zaberajú brzdy a užitočnou pomôckou pre tých, ktorí chcú jazdiť úsporne, je ukazovateľ ekonomickej jazdy pred vodičom. Ustálená stokilometrová rýchlosť znamená spotrebu okolo 9 litrov, pri využití rýchlostného limitu na diaľnici je to na rovine asi o 1,5 litra viac. Objem palivovej nádrže 87 litrov umožňuje dojazd 800 km - ak berieme do úvahy reálnu spotrebu 9,8 litra na 100 km, ktorú nám po skončení testu v teréne i na cestách ukázal displej.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux
Objem motora (cm3) 2 982
Výkon (kW/k) 127/173
Krútiaci moment (Nm) 410
Max. rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,1
Cena testovanej verzie 53 000 €
Základná verzia 39 000 €
+ Plusy
Komfortná, tichá jazda na ceste
Perfektná obratnosť a suverenita v teréne
Veľkorysý priestor v interiéri, jeho variabilita
- Mínusy
Doslova neviditeľné ovládače pod volantom
Prečnievajúce stúpadlá pod prahom (ľahko sa ušpiníte)