Toyota Avensis 2,0 D-4D kombi 125 Sol
Veľkorysý priestor v kabíne i na prevážanie nákladu: Aktuálny model Toyoty Avensis patrí do tretej generácie, pričom Toyota zdôrazňuje najmä jeho priestrannosť, praktickú stránku a tiež hospodárnosť z hľadiska spotreby paliva. V interiéri je viditeľné kvalitné spracovanie, prehľadné usporiadanie (ergonómia), ako aj veľkorysý priestor, dostatok odkladacích priestorov a pomerne dobré je tiež odhlučnenie kabíny.
Mimoriadne veľká odkladacia priehradka sa nachádza pred spolujazdcom. Avšak do dverí môžete umiestniť len malé fľašky; väčšiu PET fľašu sme mohli odložiť iba v spomínanej odkladacej priehradke pred spolujazdcom. Veľké plus udeľujeme hlbokej odkladacej priehradke s posuvnou lakťovou opierkou medzi prednými (vyhrievanými) sedadlami.
Z hľadiska použitého motora je najpredávanejším Avensisom dieselový dvojliter, ktorý nám importér požičal na zvyčajný týždňový test. Karoséria kombi má za sebou pomerne výrazný facelift. Pôsobí elegantne, vpredu je zásadnou zmenou lichobežníkový otvor na mriežke chladiča a bi-xenónové reflektory s natáčaním do zákruty. Tie sú samozrejmosťou, rovnako patria k autu pekné 17-palcové kolesá, čalúnenie Alcantara/koža, sklápacie vonkajšie zrkadlá, či bezkľúčové odomykanie. Nechýbajú ani módne diódy na denné osvetlenie vozidla.
Celkovo sú k dispozícii štyri rôzne vybavenia: Terra, Luna, Sol a Premium. Výbava Sol, ktorú sme mali v testovanom aute, má nové sedadlá s lepším bočným vedením, namiesto látky sú čalúnené kombináciou kože (bočné opory) a Alcantary. Poteší možnosť výberu medzi svetlým a tmavým zafarbením, a to bez ohľadu na farbu karosérie.
Odhlučnenie motora považujeme celkovo len za priemerné. Najmä po štarte sa tento prejavuje hlučnejšie, než by ste čakali. Ešteže po zahriati motora na prevádzkovú teplotu hlučnosť ustúpi a na dlhej trase je v kabíne (i na diaľnici) intenzita vnútorného hluku nižšia. Takzvaný turboefekt je obmedzený na minimum, výkon sa prenáša na predné kolesá plynulo. Podvozok citlivo vníma nerovnosti vozovky, pri rýchlom prejazde zákruty sa nakláňa iba mierne, pričom ale vôbec nevybočí zo zvolenej stopy.
V aute nechýba nič podstatné (dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá, tempomat, bezkľúčový vstup), avšak hoci Avensis má parkovaciu kameru, prekvapujúco absentujú cúvacie senzory so zvukovou signalizáciou a na monitore nie sú vyznačené vodiace linky.
A čo nás naozaj nepríjemne prekvapilo a vrcholne roztrpčilo - Avensis nemá tzv. trojblik smeroviek. V tomto zostala Toyota úplne na chvoste progresu... Už aj Renault pochopil, že moderný automobil bez tohto systému je na diaľnici stratený a vodič zbytočne roztrpčený. Lebo donekonečna zapínať a vypínať smerovky pri vyradení i zaradení do pruhu naozaj nie je žiadna výhra.
Na druhej strane sme vysoko ocenili posuvné oká v dlhom batožinovom priestore, ako aj odkladacie priehradky po bokoch s ohrádkami a vekom. Takisto si pochvalu zaslúži priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách a rovná podlaha.
Dieselový dvojlitrový agregát zaberá už od nižších otáčok, pričom motor okamžite reaguje aj na citlivé stlačenie plynového pedálu. Avensis má vynikajúcu zotrvačnosť, takže sa s ním dá jazdiť veľmi úsporne. Keď sme na rovine udržiavali stabilnú rýchlosť 100 km/h, priebežná spotreba bola 4,3 litra, na diaľnici pri 130 km/h (na rovine a s aktívnym tempomatom) 5,7 litra. Rovnakú hodnotu nám ukázal displej pri kombinovanej spotrebe (mesto, vidiek, diaľnica) a celkový dojazd na jednu nádrž môže byť 850 km. Pravda, ak jazdíte vo dvojici a bez batožiny v kufri.
Čím je kombík viac zaťažený, tým častejšie vás núti preraďovať a súbežne s tým sa citeľne zvyšuje i priemerná spotreba, ktorá atakuje hranicu sedem litrov. Akceleráciu s priemerne zaťaženým vozidlom považujeme len za priemernú. Tým, ktorí chcú jazdiť úsporne, bez razantného zrýchľovania, odporúčame sledovať indikátor radenia. Odmenou im určite bude nízka spotreba...
Mimochodom, na dlhej trase odporúčame čo najviac využívať tempomat. Jeho ovládanie na samostatnej nenápadnej páčke pod volantom je veľmi jednoduché. A pri nastavení na limitovanú rýchlosť máte istotu, že vás nezaznamená radar. Jednoduché je tiež ovládanie rádia, keďže všetky stanice sú viditeľné na monitore a dotykom ich môžete meniť.
Základné údaje testovaného auta
Toyota Avensis 2,0 D-4D
Objem motora (cm3) 1 988
Výkon (kW/k) 91/125
Krútiaci moment (Nm) 310
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,6
Cena testovanej verzie 25 900 €
Najlacnejšia verzia 19 900 €
+ Plusy
Priestorný interiér, veľký kufor
Veľmi dobrá zotrvačnosť auta
Obrovská priehradka pred spolujazdcom
- Mínusy
Nemá systém trojitého blikania smeroviek
Spočiatku hlučnejší motor pri studenom štarte