Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Peugeot 3008 2,0 HDI HYbrid4

Wednesday, 16. 05. 2012 - 14:29, Ivan Václavík   

Peugeot 3008 2,0 HDI HYbrid4

Prvé spojenectvo medzi naftou a elektrinou: Bohužiaľ, u nás vládni činitelia stále nedoceňujú význam elektromobilov, či hybridných pohonov, a tak kým klasický Peugeot 3008 kúpite od 16 990 eur, hybridný vás vyjde takmer na dvojnásobok - len preto, že chcete byť priateľský voči životnému prostrediu. Kým vo svete už pred rokmi pochopili zmysel ochrany životného prostredia, u nás o takom niečom na príslušnom ministerstve zrejme ani nechyrujú...

p3008h-6568g.jpg

Hybridnému modelu Peugeot 3008 patrí celosvetové prvenstvo - ide o prvé spojenie dieselového motora s elektrickým pohonom. Tento primát znamená veľa najmä pre vyznávačov dieselových agregátov, lebo očakávajú mimoriadne úsporný automobil. A nemýlia sa...

p3008h-6554g.jpg

Importér nám poskytol na test hračku, ktorú sme si plne vychutnávali celý testovací týždeň. Najmä štarty s elektrickým pohonom boli pôsobivé. Navôkol ticho, ak boli nablízku chodci, museli sme sa rozbiehať dvojnásobne opatrne. Lebo nič nebolo počuť.

p3008h-6556g.jpg

Prvý pohľad na mimoriadne krátku a pre niekoho sympatickú radiacu páku medzi prednými sedadlami - na mohutnej stredovej konzole - vyvolal otáznik. Prečo je v prvej polohe spiatočka (označená tradičným písmenom R)? Prečo nad ňou chýba pozícia P (parking)? Síce nižšie už je (ako v iných autách s automatickou prevodovkou) neutrál (N) a pod ním režim na jazdu vpred (A). Chvíľku sme si teda museli na netradičné usporiadanie zvykať, najmä na absenciu písmena P v hornej pozícii. V tomto aute sa totiž parkovacia brzda aktivuje okamžite po vypnutí motora, keď je páka v pozícii N. Dôležité je pritom skontrolovať, či sa prerušil kontakt, teda či je všetko vypnuté ako má byť.

p3008h-6564g.jpg

Keď sme si na všetky odlišnosti zvykli, sústredili sme sa na jazdu. Po otočení kľúča (páka v polohe N, brzdový pedál musí byť stlačený) je hybridný systém pripravený na jazdu. Zvyčajne sa vozidlo rozbehne nečujne, len čo vodič zloží nohu z brzdového pedálu. Po vypnutí motora sa zapne elektronická parkovacia brzda; tá sa pri rozjazde automaticky uvoľní. V stúpaní uľahčí rozjazd funkcia Hill Assist, ktorá pribrzdí vozidlo na mieste.

p3008h-6570g.jpg

Približne po kilometri jazdy na elektrinu sa veľmi nenápadne zapojí dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva. Len čo elektronika vyhodnotí, že spaľovanie nafty je zbytočné, režim sa automaticky prepne na elektrický pohon. Takéto vzájomné prepínanie trvalo najmä pri jazde v meste, kde sme vďaka tomu ušetrili pomerne dosť paliva. Pri páčke je pod písmenami R (spiatočka), N (neutrál), A (automatika) ešte M - čiže manuálny režim so sekvenčným radením rýchlosti, na ktoré slúžia páčky pod volantom.

p3008h-6566g.jpg

Šofér má k dispozícii voľbu zo štyroch režimov prenosu hnacej sily. Na kruhovom ovládači medzi prednými sedadlami mu červená kontrolka signalizuje aktuálnu pozíciu. Najčastejšie využívaný štandardný režim AUTO sa aktivuje automaticky po „naštartovaní" hybridného systému. Striedavo sa zapne dieselový motor alebo elektromotor.

Aktivovanie pozície ZEV znamená, že ak je batéria dostatočne nabitá, auto poháňa elektromotor. Rýchlosťou do 60 km/h sa tak dajú súvisle absolvovať aj tri kilometre. Trakčná batéria sa automaticky dobíja počas jazdy a nie je nutné ju dobíjať cez elektrickú zásuvku. Ak to podmienky neumožňujú, prepne sa režim do pozície AUTO.

p3008h-6557g.jpg

Na zasneženej ceste a v ťažkom teréne (blato, piesok) zvýši hnaciu silu prepnutie na 4WD (pohon všetkých kolies). Dieselový motor HDI (vpredu) i elektromotor uložený pod batožinovým priestorom (zadný pohon) fungujú súčasne a nepretržite. Inteligentné zlúčenie dvoch zdrojov energií riadi elektronika, ktorá ich prepojí a optimalizuje prenos hnacej sily pri nízkej adhézii.

p3008h-6558g.jpg

Napokon je tu SPORT - teda voľba dynamického štýlu jazdy. Akcelerácia a prechod z nízkych otáčok sú na maximálnej úrovni, pričom elektromotor súbežne podporuje dieselový agregát. Dovedna disponujú výkonom 200 koní. V prípade športovej jazdy však musíte počítať s tým, že spotreba ide prudko nahor.

p3008h-6560g.jpg

V kruhovom otáčkomere je stupnica, ktorá odlišuje optimálnu spotrebu paliva (ECO) od hromadenia elektrickej energie (CHARGE - nabíjanie) pri brzdení alebo spomaľovaní vozidla. Aktuálna situácia sa zobrazuje na veľkom monitore v strede prístrojového panelu alebo na malom displeji pred vodičom. Ak jazdíte rovnomernou rýchlosťou, dokážete v režime AUTO udržať pomocou tempomatu (ovládanie na satelite vľavo pod volantom) priemernú spotrebu pri rýchlosti 100 km/h na úrovni 4,5 litra. Na diaľnici, kde pracuje spaľovací motor, pri 130 km/h je to o dva litre viac. Nám sa podarilo dosiahnuť celkový priemer šesť litrov a reálny dojazd pri defenzívnej jazde bol takmer 900 km.

p3008h-6562g.jpg

Dobrý pôžitok z jazdy znásobuje citlivý pedál plynu, ostrá reakcia bŕzd, ako aj príjemný podvozok, ktorý dobre tlmí nerovnosti na vozovke. Hybridný Peugeot 3008 dobre sedí v zákrute, avšak po prudkom zošliapnutí plynového pedálu vozidlom občas trhne. V každom prípade je však vozenie s hybridným dieselovým Peugeotom 3008 veľmi zaujímavé. Kto má trpezlivosť a keď to dovoľujú okolnosti v premávke, môže jemne dávkovať spomalenie ubratím plynu, čím sa batéria opätovne nabíja. Nahromadená energia sa potom dá využiť na jazdu bez emisií. Rovnomernú rýchlosť signalizuje ukazovateľ výkonu ECO.

p3008h-6561g.jpg

Na dĺžku meria hybridný Peugeot 3008 4,36 m, rázvor je 2,6 m. Polomer otáčania 5,5 m dovoľuje dobré manévrovanie na parkovisku. Základný objem batožinového priestoru je 420 litrov, pri sklopených sedadlách 1 501 litrov. Prevádzková hmotnosť 1,8 tony sa prejaví najmä v kopcovitom teréne, pri plnom zaťažení vozidla.

p3008h-6555g.jpg

Aby bol náš test úplný, venujme pár riadkov aj interiéru. Sklená strecha po celej ploche vylepšuje svetelné pomery v kabíne, môžete ju však zatieniť elektricky ovládanou posuvnou roletou. Pred vodičom je výklopný priehľadný štítok, na ktorý sa premietajú údaje o rýchlosti a nastavení tempomatu. Ten sa sklápa po vypnutí motora, rovnako ako monitor v strede panelu. Monitor však môžete sklopiť aj samostatne alebo nastaviť uhol sklonu. Mohutný stredový panel pôsobí moderne, v kontraste s ním je však odkladacia priehradka pod lakťovou opierkou úzka. Malými rozmermi nás nenadchla ani priehradka pred spolujazdcom.

p3008h-6565g.jpg

Naopak, prehľadné ovládanie ventilácie i rádia na stredovom paneli, ako aj veľké vonkajšie zrkadlá, chválime. Predné sedadlá majú dobré bočné vedenie, ale krátky sedák. Pasažieri na zadných sedadlách majú dostatok miesta - aj vďaka priehlbinám v operadlách pred nimi. Takisto objem batožinového priestoru je uspokojivý. Zadné sedadlá sa dajú sklápať ovládačom z batožinového priestoru do rovnej polohy.

p3008h-6571g.jpg

Zadný parkovací asistent so zvukovou a grafickou výstrahou je za príplatok 410 €, voliteľným vybavením je tiež presklená panoramatická strecha s elektricky nastaviteľnou clonou (600 €), za vyhrievané predné sedadlá (sedadlo
spolujazdca sklápateľné do polohy stolíka) si priplatíte 320 €, ak sú kožené, príplatok je 1 390 eur. Head up display (výklopný priehľadný panel) stojí 390 € a za disky s pneumatikami 235/45R18 si priplatíte 350 €. Navigačný systém WIP COM 3D s farebnou obrazovkou vás vyjde na 2 490 €. Všetky tieto vymoženosti sme mali na testovacom modeli.

p3008h-6559g.jpg

Základné údaje testovaného auta
Peugeot 3008 2,0 HDI HYbrid4

Objem motora (cm3) 1 997
Výkon (kW/k) + elektro 120+27/163+37
Krútiaci moment (Nm) 300+200 (elektro)
Max. rýchlosť (km/h) 191
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,1

Cena testovanej verzie 33 390 €
Najlacnejšia verzia 31 790 €

+ Plusy
Nízka spotreba aj v mestskej premávke
Štyri jazdné režimy, ostré brzdy
Moderný dizajn interiéru, ergonómia
- Mínusy
Trhnutie po prudkom zrýchlení otáčok motora
Krátky sedák predného sedadla
Malé rozmery priehradky spolujazdca

 

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri