Volvo S80 D5 AWD Executive
Kto hľadá maximálne bezpečnú, luxusnú a technickými prvkami prešpikovanú limuzínu v segmente D (vyššia stredná trieda), určite by mal navštíviť aj showroom značky Volvo a tam si dôkladne prezrieť model S80. Napríklad len taká informácia priamo z Goteborgu: Prvý vlastný turbodieselový päťvalec Volvo sa vraj dostal do štádia, kedy už na ňom niet čo vylepšovať.
Tak sme sa bližšie pozreli pod kapotu. Súčasná druhá generácia má oproti prvej (ktorá nahradila dovtedy používaný agregát Audi) rad nových konštrukčných prvkov. Predovšetkým sú tu dve turbodúchadlá zoradené za sebou, pričom pri pokojnej jazde na nižšie otáčky pracuje len jedno. To pri akcelerácii pomáha rozbehnúť druhé, ktoré je väčšie. V konečnom efekte sa aj ťažší sedan svižne rozbehne. Zimné štartovanie je bez problémov, najmä bez dlhého žhavenia, typického pre staršie dieselové motory. A čo sa týka spotreby, Volvo S80 dokáže pozitívne prekvapiť. Pri rýchlosti 100 km/h sa motor uspokojí s konzumáciou 5,8 litra nafty na 100 km, na diaľnici pri dynamickom štýle jazdy je to okolo ôsmich litrov.
Priam balzamom na sluch je ticho v kabíne. Ani na diaľnici nás pri rozhovore, respektíve pri počúvaní hudby, neobťažoval nejaký hluk. Príjemnú jazdu umocňovali účinné brzdy a výborne nastavený podvozok, ktorý aj pri ostrejšom prejazde zákruty bezpečne držal zvolenú stopu. Istotne tiež zásluhou pohonu na všetky kolesá.
Zrýchlenie s automatickou prevodovkou je plynulé a pri akcelerácii vám sila citeľne zatlačí telo do operadla. Po najazdení 800 km na jednu palivovú nádrž - čo je v prípade luxusného sedanu s hmotnosťou takmer dve tony príjemné zistenie - sme mali tie najlepšie a veľmi príjemné pocity z komfortnej jazdy. Či už za volantom alebo v pozícii cestujúceho. BMW 5 i Mercedes Benz E majú vo Volve S80 naozaj zdatného konkurenta.
Nielen pre menej skúsených šoférov je prínosom adaptívny tempomat, ktorý jemne pribrzdí vozidlo, ak sa nebezpečne priblíži k predchádzajúcemu. Automatická prevodovka so sekvenčným radením mení rýchlostné stupne bez toho, aby si to cestujúci v aute uvedomili.
Vynikajúca je ergonómia, nočnú jazdu podfarbuje diskrétne osvetlenie kľučiek. Ak parkovacie senzory upozorňujú na prekážku pred alebo za vozidlom, rádio sa automaticky stíši. Na elegantne tvarovanom volante sú tlačidlá na ovládanie tempomatu a audiosústavy. Veľmi dobre tvarované predné sedadlá sú vyhrievané (v lete chladené), poskytujú príjemnú masáž chrbta počas jazdy a pozíciu sedadla si môžu nastaviť do pamäte traja vodiči.
Na zadných sedadlách (takisto sú vyhrievané) majú cestujúci dostatok miesta, dokonca pasažier vpravo môže posunúť predné sedadlo tlačidlom na jeho operadle. Ak nie sú zadné sedadlá obsadené, tlačidlom na stredovej konzole si môže vodič sklopiť ich hlavové opierky.
V strede prístrojového panelu je výsuvný monitor s ovládaním pod pravým ramenom volantu, pred spolujazdcom sa nachádzajú elegantne podsvietené hodinky štvorcového tvaru. V kabíne je viacero praktických odkladacích priestorov a chválime veľké vonkajšie zrkadlá.i natáčenie svetelných lúčov do zákruty. Keď Volvo S80 prejde do vedľajšieho pruhu alebo za krajnicu a vodič nezapne smerovku, ozve sa akustický signál. Takáto signalizácia by určite osožila najmä tým, ktorí sa neunúvajú zapínaním smeroviek a jazdia ako na divokom Západe.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Volvo S80 D5 AWD
Objem motora (cm3) 2 400
Výkon (kW/k) 151/205
Krútiaci moment (Nm) 420
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,3
Cena testovanej verzie 37 840 €
Základná verzia 30 440 €
+ Plusy
Komfortné anatomické sedadlá
Ticho v kabíne, úsporný motor
Množstvo bezpečnostných prvkov
- Mínusy
Zásadné výhrady sme nezistili