Toyota Auris HSD 1,8 Luna
Ak sa povie Toyota a hybridný automobil, veľká časť respondentov k tomu dopovie Prius. Avšak všetko je inak – japonská automobilka vkročila s plne hybridným pohonom aj do nižšej strednej triedy (segment C), čo je najpredávanejšia kategória vozidiel. S modelom Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) chce presvedčiť zákazníkov, že tadiaľto vedie cesta do budúcnosti všeobecnej motorizácie.
O čo ide? Elektromotor, generátor i rozdeľovač energie sú umiestnené spoločne v ľahkej kompaktnej skrini. Elektromotor poháňa batéria hybridného systému, pričom ten pracuje v tandeme so zážihovým motorom a zlepšuje akceleráciu. Pri spomaľovaní a brzdení pôsobí elektromotor ako výkonný generátor. Kinetická energia sa mení na elektrickú a využíva sa na dobíjanie batérie. Elektronická prevodovka má plynulú zmenu prevodového pomeru. Po zastavení vozidla sa motor automaticky zastaví, čím sa šetrí palivo. Batéria HSD je umiestnená pod podlahou batožinového priestoru, ktorého objem 279 litrov je postačujúci pri bežnej preprave.
Na testovanie sme prevzali úplne nové auto (stav tachometra 1 000 km) v nádhernej bielej metalíze. V porovnaní s bežným Aurisom identifikuje hybridný pohon len nenápadná nálepka HSD na zadnej kapote a nápis hybrid po bokoch. Inak nič. No keď hybridný Auris vystrelí z križovatky, nejeden motorista vôkol na nechápavo začuduje.
Prvotný rozjazd je totiž bleskurýchly a po šesťdesiatku má toto auto len málo konkurentov. Ani potom nepatrí medzi leňochodov, rozdiely v dynamike sú však menej nápadne. Rozjazd je tichý – až o chvíľku sa pridáva k elektrickému pohonu i zvuk motora. Z toho vyplýva, že ani v kabíne nič nepočuť, vnútorný hluk do rýchlosti 100 km/h je minimálny.
Takzvané štartovanie sa robí tlačidlom na prístrojovej doske. Nikto však nič nepočuje, len sa aktivuje elektrický okruh. Miniatúrnou páčkou na stredovej konzole zaradíte D, stlačíte pravý pedál a auto sa tichúčko rozbehne.
Na stredovej konzole sú tlačidlá na ekonomickú alebo športovú jazdu. Na čisto elektrický pohon (EV) je dojazd približne 2 km.
Zaujíma nás, aký je rozdiel medzi režimami pri samotnej jazde. Najprv stláčame ECO mód. Je predurčený na komótnu jazdu. Predbiehanie s týmto režimom je zdĺhavé a čo nás veľmi prekvapuje, rozdiel v spotrebe medzi ECO a PWR (športový režim) je nepatrný. Pravda, za predpokladu, že šofér jazdí s ľahkou nohou.
Markantnejšie sa rozdiely prejavujú pri predbiehaní alebo jazde do kopca. Tam režim ECO nestíha, je doslova ťarbavý a vlastne sa stáva nevýhodný. Jednoznačne sa oplatí využívať ho predovšetkým v meste. Naopak, PWR mód má podstatne lepšie parametre pri predbiehaní a športovej jazde – najmä v kopcoch. Na displeji vidí vodič aj prácu elektrickej sústavy a na naše prekvapenie pri športovom režime sa viac zapája do pohonu batéria, než pri tzv. ekonomickej jazde. Pri brzdení motorom (stačí ubrať plyn) nastáva rekuperácia, čiže obnova elektrickej energie.
Pri ustálenej jazde na diaľnici sme mohli pozorovať, ako sa zapája do pohonu súčasne motor i batéria (uložená pod batožinovým priestorom). S Aurisom HSD sa dá plynulo jazdiť za 3,5 – 4 litre na 100 km alebo na diaľnici za 5,5 – 7 litrov. Pravda, záleží na okolnostiach, či a kedy sa priebežne automaticky aktivuje elektrický pohon. Naša priemerná spotreba vyšla na 5,7 l, no keď sme dlhšie jazdili po diaľnici na hranici rýchlostného limitu, stúpla priemerná spotreba na 6,2 l/100 km. Optimistický predpoklad výrobcu (3,8 l) nám zostal na míle vzdialený. Dojazd 600 km na jednu nádrž paliva považujeme za dobrý priemer.
Brzdy majú ostrý nábeh a môžete sa na ne spoľahnúť. Rýchly prejazd zákrut nerobí Aurisu najmenšie problémy, vodič vlastne ani nevníma, že jazdí s hybridným pohonom. Auto sa síce veľmi mierne nakláňa, ale spoľahlivo drží zvolenú stopu. Nová verzia modelu Auris prináša koncepciu pohonu, ktorú Toyota zatiaľ ponúkala len v Priuse.
Systém Hybrid Synergy Drive kombinuje zážihový motor 1,8 VVT-i (výkon 73 kW) so synchrónnym elektromotorom (60 kW). Celkový výkon sústavy, prenášaný na predné kolesá bezstupňovou prevodovkou E-CVT, je 100 kW.
Testovaná verzia Luna je základná a teda bez tempomatu, systému inteligentného kľúča (auto treba odomykať a zamykať), zadnej parkovacej kamery a podobne. Avšak aj bez týchto vymožeností splní očakávania bežného motoristu. Čo sa týka interiéru, odporúčame prečítať si náš test klasického modelu Auris.
Hybridný Auris HSD si úspešne počínal aj v súťaži Enviro Auto roka 2010 na Slovensku, kde sa zaradil do hornej polovice medzi osmičkou finalistov.
Základné údaje testovaného auta
Toyota Auris HSD 1,8
Objem motora (cm3) 1 798
Výkon dovedna(kW/k) 100/136
Krútiaci moment (Nm) 207
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 11,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,8
Cena testovanej verzie 20 950 €
Najlacnejšia verzia 20 950 €
+ Plusy
Hybridný systém šetrí životné prostredie
Minimálny hluk v kabíne i navonok
Dynamicky športový režim
- Mínusy
Ťažko udržíte spotrebu deklarovanú výrobcom
Pomerne vysoká cena