Renault Mégane R.S. 2.0 Chassis Cup
Poznatky a skúsenosti z pretekov F1 výdatne využíva francúzska automobilka Renault pri stavbe civilných, športovo ladených modelov. Jednou z ozdôb jej portfólia je Mégane Renault Sport (R.S.), ktorého aerodynamický tvar je inšpirovaný formulou 1. Testovali sme verziu Chassis Cup v neprehliadnuteľnej žltej farbe.
Aj keď prístrojový panel pôsobí stroho, obsahuje všetko potrebné, aby mal vodič poruke nielen ovládacie prvky, ale aj dôležité informácie. Otáčkomer má žltý podklad a je na prvý pohľad nápadný. Prísne anatomicky tvarované predné sedadlá Recaro sú vynikajúce a výborne držia telo aj pri ostrejšom prejazde zákruty. Žlté bezpečnostné pásy ladia s lakom karosérie a patria k tým detailom, ktoré Francúzi vedia umne zakomponovať do celku. Aj na zadných sedadlách sa dobre sedí, avšak len ak sú predné posunuté dopredu.
Na volante je jednoduché ovládanie tempomatu, duálna klimatizácia vytvára príjemné prostredie v kabíne. Vonkajšie zrkadlá sa dajú elektricky sklápať k bočným oknám. Typický zvýšený hluk v kabíne zostáva na prijateľnej úrovni, zároveň však podčiarkuje športový imidž Mégane R.S. V duchu nepochopiteľnej tradície Renaultu však ani v tomto aute nenájdete systém trojnásobného zablikania smeroviek po dotyku páčky. Ako relikviu minulého storočia ju treba pri predbiehaní na diaľnici pridržiavať vo vychýlenej polohe...
Bezproblémový je výhľad šoféra dozadu (na rozdiel napríklad od Hondy CR-Z), na testovanom aute sme mali aj senzory na oboch nárazníkoch. Bixenónové reflektory sa natáčajú do zákruty a sú doplnené denným svietením diódami LED. V zadnom nárazníku je integrovaný difúzor a celkový dojem zvýrazňuje príťažlivo formovaná koncovka výfuku…
Auto sa štartuje tlačidlom, k dispozícii je 6° prevodovka. Podľa očakávania Mégane R.S. vynikajúco sedí v zákrute, tvrdý podvozok je správne vyladený a s ním korešpondujú aj ostré brzdy. Akcelerácia je plynulá, ovládanie auta príjemné.
Dvojlitrový motor pradie ako poslušná mačička, no pritom disponuje výkonom 184 kW (250 k) a dosiahne maximálnu rýchlosť 245 km/h. Pochopiteľne, s takto vybaveným autom len ťažko udržíte športové chúťky na uzde a tak o spotrebe, ako ju uvádza výrobca, nemôže byť ani reči. Pri vyslovené razantnom štýle sa priemer ná spotreba blíži k 12 litrom, my sme po skončení testu (dojazd 600 km na jednu nádrž) registrovali priemernú spotrebu 10 litrov. Skúšali sme aj plynulú jazdu po rovine a so zapnutým tempomatom bola naša priebežná spotreba pri rýchlosti 100 km/h 6,2 litra a na diaľnici pri 130-ke 7,7 l.
Verzia R.S. Luxe je spojením výkonu a komfortu, kým Mégane R.S. Chassis Cup ponúka vďaka špecifickým nastaveniam najvýkonnejší podvozok vo svojej triede, vhodný i na pretekársky okruh, pričom zásluhou samosvorného diferenciálu poskytujúce maximálnu trakciu. Značkové brzdové strmene Brembo sú vo verzii Chassis Cup červené, kým &Luxe ich má sivé. Cena oboch verzií je rovnaká, záleží na zákazníkovi, pre ktorú sa rozhodne.
Nevdojak sme okruhový Mégane R.S. Chassis Cup porovnávali s Mazdou3 MPS a obe autá sa podľa nášho názoru zaraďujú vo svojej kategórii medzi špičku. Kým Mazda3 MPS doslova trhá asfalt a pri akcelerácii je trošku nervózna, Mégane R.S. reaguje oveľa pokojnejšie, ale takisto dravo. Pri výjazde zo zákruty získava cenné desatinky a dá sa s ním aj neskôr brzdiť, keďže ABS i ESP reagujú razantne a presne. Brzdy na nedávno testovanej Mazde sa nám zdali byť zbytočne tvrdé; Mégane R.S je jednoznačne príjemné auto na kvalitné športové vyžitie.
Základné údaje testovaného auta
Renault Mégane R.S.
Objem motora (cm3) 1 998
Výkon (kW/k) 184/250
Krútiaci moment (Nm) 340
Max. rýchlosť (km/h) 245
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 6,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,4
Cena testovanej verzie 28 900 €
Najlacnejšia verzia 28 900 €
+ Plusy
Razantné zrýchlenie, ostré brzdy
Príjemné pocity pri športovej jazde
Bezproblémový výhľad za vozidlo
- Mínusy
Chýba zopár koníkov vo výkone motora
Páčka smeroviek z minulého storočia