Mazda3 MPS 2,3
Výkonný motor na každodenné použitie sa zdá byť na prvý pohľad premršteným hazardom. Veď načo také zrýchlenie v bežnej premávke - namietajú tí, ktorí si netrúfajú krotiť stádo 262 koní. Ale motoristickí fajnšmekri jasajú už pri pohľade na Mazdu3 s dodatkovým označením MPS nadšením. Motor je síce starý známy z predošlej verzie, s priamym vstrekovaním a výkonom 260 k, ale inovovaný na dnešné pomery. Jeho plný názov znie MZR DISI Turbo.
Čitateľné jazdné vlastnosti aj na hranici priľnavosti sú veľkou prednosťou tejto naoko nenápadnej, no výsostne športovo naladenej Mazdy. Excelentné zrýchlenie ako z rozprávky (z pokoja na stovku za 6 sekúnd) sa zíde najmä pri predbiehaní, keď sa chcete rýchlo zaradiť do pravého jazdného pruhu. A príťažlivý interiér vari ani nepotrebuje komentár.
Využili sme ponúknutú príležitosť vyskúšať si jazdné vlastnosti špičkového modelu Mazda3 MPS v bezpečnom prostredí prvého slovenského okruhu Slovakia Ring, ktorého široká trať a dlhé rovinky umožňujú dôkladne overiť si rýchly prejazd zákrut i maximálnu rýchlosť. Na hranicu maximálnej rýchlosti auta 250 km/h sme sa síce nedostali - bolo potrebné brzdiť pred zákrutou - ale prejazd šikanou i ostrou pravotočivou v rýchlosti nad 100 km boli úplne bezpečné. Tvrdý podvozok i nízkoprofilové 18" pneumatiky držali vozidlo bezpečne v stope, akurát bolo potrebné silnejšie šliapnuť na brzdový pedál. Brzdový systém je totiž tvrdý, očakávali sme ostrejší nábeh brzdového účinku. Tak to bolo v testovanom vozidle.
Pri manévrovaní na trati sme ocenili presné riadenie, radiaca páka by však mohla mať kratšiu dráhu. V bežnej premávke sme využívali aj tempomat - pri zaradenej šestke sme mali na rovine v rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu len 6,1 litra, na diaľnici pri 130-ke nám ukázal displej o tri litre viac. Keď sme jazdili pokojným štýlom - čo je v prípade motora 2,3 MPS možné len s veľkým sebazaprením - dosiahli sme celkový priemer 9,3 l/100 km. No len čo sme popustili uzdu stádu 260 koní pohybovala sa priebežná spotreba okolo 10 litrov a pôvodný dojazd 600 km sa rýchlo zmenil na skromných 400 km. A pri vyslovene športovej jazde s brzdením na poslednú chvíľu spotreba stúpla ešte o niekoľko litrov navyše. Ale Mazda3 MPS je jednoznačne určená na športové vyžitie (napríklad aj na okruhu Slovakia Ring), takže v takom režime sa na spotrebu nehľadí...
V každom prípade potrebuje Mazda3 MPS pevnú ruku, aby jazdila s využitím všetkých svojich vlastností. Samozrejme, dá sa s ňou jazdiť aj pokojným štýlom. Šofér má k dispozícii všetky súčasné elektronické vymoženosti. Základom je tempomat, vo vonkajšom zrkadle vidí signalizáciu prítomnosti iného vozidla v tzv. mŕtvom uhle (oranžová ikona).
Interiér je doslova nádherný. Je v ňom síce pomerne veľa tlačidiel, ale rýchlo si zvyknete a ergonómia je naozaj bez problémov. Veniec trojramenného volantu s tlačidlami na ovládanie tempomatu, navigácie a rádia sa nám videl trošku tenký, ale dá sa zvyknúť. Pri prudkej akcelerácii ho treba držať pevne, inak majú kolesá tendenciu vybočiť z priameho smeru.
Prístrojový panel je dobre čitateľný, na miniatúrny informačný displej sa však musíte sústrediť trošku viac. Anatomicky tvarované sedadlá dobre držia telo, v modeli MPS by však ich bočné vedenie mohlo byť lepšie. Vo vybavení nechýba duálna klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, otváranie auta bez kľúča, štartovanie tlačidlom a vonkajšie zrkadlá sú sklápateľné. Ak sa osoby na predných sedadlách uskromnia, dajú sa využiť aj zadné sedadlá.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Mazda3 MPS 2,3
Objem motora (cm3) 2 261
Výkon (kW/k) 191/260
Krútiaci moment (Nm) 380
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 6,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 9,6
Cena testovanej verzie 26 090 €
Najlacnejšia verzia 14 790 €
+ Plusy
Výkonný motor, výborný podvozok
Signalizácia auta v tzv. mŕtvom uhle
Príťažlivý a dobre vybavený interiér
- Mínusy
Trošku tenký veniec volantu
Tvrdé brzdy si vyžadovali tlak na pedál