Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Land Rover Discovery4 3,0 TDV6 SE

Monday, 09. 08. 2010 - 15:58, Ivan Václavík   

Land Rover Discovery4 3,0 TDV6 SE

Poznáte ten pocit, keď si uveličene sadáte do pohodlného kresla a oddávate sa pôžitku z príjemného trávenia voľných chvíľ? Tak nejako sme si pripadali, keď sme sa vydali po kvalitných okresných cestách v kabíne najnovšieho modelu Discovery4. Ale rovnako sme sa cítili aj pri jazde v teréne. Importér nám poskytol na test najluxusnejšiu verziu Discovery4 - a ten týždeň stál za to.

discovery4n2987g.jpg

Pripomeňme, že prvá generácia Discovery mala debut v septembri 1989 na salóne vo Frankfurte nad Mohanom. Discovery2 sa predstavil verejnosti na jeseň v roku 1998, tretia generácia už so samonosnou karosériou nastúpila na jar 2004 po premiére v New Yorku.

Štvrté pokračovanie príbehu Discovery začnime pri odhaľovaní progresívnejšieho a modernejšieho exteriéru. Na prvý pohľad upúta nová mrežovitá maska chladiča a elegantný dizajn hlavných reflektorov s obrysovými svetlami z diód LED (s bi-xenónovými a adaptívnymi bi-xenónovými reflektormi). Adaptívne predné reflektory sa natáčajú pri jazde v zákrute tak, že ich svetelný lúč lepšie osvetľuje cestu. Aj zadné skupinové svetlá využívajú svietiace diódy LED, ktoré majú kratší reakčný čas ako klasické žiarovky. Zmenený profil predného nárazníka s väčšími otvormi pre vstup vzduchu do motorového priestoru zlepšuje aerodynamické vlastnosti karosérie.

discovery4n2990g.jpg

Dvojdielne asymetrické dvere batožinového priestoru sa vyklápajú nahor (sklená časť) a nadol, čo uľahčuje nakladanie a prevážanie batožiny. Obe časti dverí sú vyrobené z ľahkého hliníka, pričom na spodnú časť si môžu bez obáv sadnúť dve dospelé osoby. Vyklopená horná časť dobre poslúži ako strieška. Do batožinového priestoru Discovery 4 je optimálny prístup a nakladanie dlhých, veľkých alebo ťažkých predmetov je bez problémov. Objem sa pohybuje v rozpätí 280 až 2 558 dm3 - podľa toho, či sú všetky sedadlá funkčné alebo sklopené.

V interiéri sa odvezie až sedem dospelých osôb, pričom sedadlá číslo 6 a 7 nie sú len núdzové. Absolvovali sme na nich niekoľko kilometrov a čakalo nás príjemne prekvapenie - vonkoncom neboli nepohodlné. Karoséria Discovery 4 so stupňovitou strechou kabíny a rovnými bočnými stenami zabezpečuje veľkorysý priestor nad hlavou, aj veľkú vnútornú šírku kabíny v oblasti ramien. Stupňovité usporiadanie jednotlivých radov sedadiel zaručuje všetkým cestujúcim dobrý výhľad z kabíny.

discovery4n3000g.jpg

Automatická dvojzónová klimatizácia, vybavená novými ovládačmi, je súčasťou štandardného vybavenia všetkých verzií. Na želanie montovaný systém odomykania bez kľúča Keyless Entry, využívajúci elektronický kľúč Smart Key, ešte viac zvyšuje komfort. Ak ste v blízkosti vozidla s ovládačom Smart Key vo vrecku, stačí potiahnuť kľučku a vozidlo sa automaticky odomkne. Po nasadnutí sa motor naštartuje stlačením tlačidla. To majú všetky verzie a funguje bez toho, aby ste museli použiť elektronický kľúč.

Útulný interiér Discovery 4 je veľmi variabilný. Všetci pasažieri majú k dispozícii veľkorysý priestor na nohy. Rozmerné bočné dvere s veľkým uhlom otvorenia uľahčujú nastupovanie do kabíny. Variabilné usporiadanie sedadiel umožňuje veľa možností sedenia, navyše si napríklad môžete sklopiť prostredné sedadlo v druhom rade a máte k dispozícii praktický stolík. Po sklopení sedadiel v treťom rade do podlahy a sklopení sedadiel v druhom rade vznikne takmer úplne rovná plocha, ak potrebujete previezť objemnejší náklad.

discovery4n2993g.jpg

Všetky ovládacie prvky má vodič v bezprostrednom dosahu, čo spríjemňuje ovládanie vozidla. Priemer volantu s novým dizajnom nám však pripadá zbytočne veľký. Ovládače na jeho ramenách jednoznačne uľahčujú obsluhu tempomatu i audiosystému. Súčasťou štandardného vybavenia je systém Bluetooth na integráciu mobilného telefónu. Testovaný model mal aj tempomat, ktorý je však na želanie. Príjemné pre pasažierov vpredu i v druhom rade je vyhrievanie sedadiel.

Samostatnú zmienku si zasluhuje vylepšený systém Terrain Response® vybavený novým ovládačom, umiestneným medzi prednými sedadlami, ktorý umožňuje optimálne nastavenie vozidla pre akékoľvek jazdné podmienky. Discovery 4 dokáže vďaka vyspelým technológiám jazdiť takmer v každom teréne. Suverénne sa pohybuje nielen na asfaltovej ceste, ale poradí si aj so snehovým, štrkovým alebo pieskovým podkladom, až po preliezanie skál. Stačí si nastaviť optimálnu konfiguráciu jednoduchým pohybom otočného ovládača. Motor, prevodovka, podvozok a regulačné systémy vozidla potom vo vzájomnej spolupráci zabezpečia dosiahnutie maximálnej trakcie a optimálnej ovládateľnosti v špecifických podmienkach.

Systém Hill Descent Control (HDC) s novou funkciou Gradient Release Control zabezpečuje automaticky kontrolovaný zjazd zo strmého svahu. Pneumatické pruženie zlepšuje jazdné vlastnosti v teréne a pri jazde po ceste zabezpečuje vynikajúci komfort, porovnateľný s bežným osobným automobilom.

discovery4n2992g.jpg

Pravdaže, nijaký elektronický systém nemôže nahradiť bezpečný spôsob jazdy, no Discovery4 je vybavený niekoľkými stabilizačnými systémami, ktoré môžu výrazne pomôcť vodičovi udržať kontrolu nad vozidlom. Za zmienku stojí napríklad systém proti prevráteniu vozidla RSC (Roll Stability Control). Funkcia Sand Launch Control obmedzuje prešmykovanie kolies pri rozjazde na piesku, takže vodič sa môže bez obáv rozbiehať aj na plný plyn. Nová funkcia Rock Crawl Pre-charge automaticky vytvorí malý tlak na všetkých brzdových kotúčoch pri jazde veľmi nízkou rýchlosťou. Tým sa uľahčuje preliezanie skál skrátením reakčnej doby bŕzd a zrýchlením intervencie systému trakčnej kontroly. Patentovaný systém značky Land Rover nazvaný Hill Descent Control uľahčuje zjazd zo strmého svahu v sypkom a šmykľavom teréne automatickou reguláciou rýchlosti vozidla. Pridaná funkcia Gradient Release Control zabezpečuje jemnejšie (kontrolované) zrýchlenie vozidla.

Land Rover už v predchádzajúcej generácii modelu Discovery vypustil konvenčnú páku parkovacej brzdy a nahradil ju komfortnou elektrickou parkovacou brzdou. Tá sa aktivuje ovládačom medzi prednými sedadlami, pričom sa dá uvoľniť manuálne alebo automaticky pri rozjazde vozidla. Toto riešenie uľahčuje i rozjazd do svahu. Tuhá štruktúra karosérie celkovo zvyšuje komfort pri jazde na ceste a vytvára optimálne podmienky pre jazdu v teréne.

discovery4n2995g.jpg

Kamene a vyjazdené koľaje nepredstavujú problém, pretože svetlá výška sa dá pri prekonávaní prekážok zväčšiť až o 125 mm alebo znížiť o 50 mm, ak si chcete uľahčiť nastupovanie, či nakladanie batožiny. Napriek širokým možnostiam pre jazdu v teréne sa Discovery4 na ceste pohybuje ako bežný osobný automobil. Nastavená svetlá výška sa udržiava konštantná - bez ohľadu na zaťaženie vozidla, a to aj pri ťahaní prívesu. Ak hrozí, že sa ťahaný príves sa rozkmitá, selektívne pribrzdenie ho automaticky stabilizuje a eliminuje nebezpečnú situáciu.

Množstvo rôznych technických vymožeností testovaného offroadu nás prinútilo prekročiť zvyčajný rozsah testov. Land Rover Discovery4 si to však plne zaslúži. Jednoznačne patrí medzi elitu terénnych automobilov. Jeho spotreba, logicky, kolíše podľa toho, kadiaľ s ním jazdíte. V teréne je určite okolo 12 litrov, na diaľnici sme pri využití rýchlostného limitu mali spotrebu 10,4 l/100 km, ale keď sme tempomatom udržiavali na rovine rýchlosť 100 km/h, ukázal nám displej len 7,1 litra. Napokon sme s trojlitrovým šesťvalcom dosiahli celkový priemer 9 litrov a dojazd vyše 600 km.

discovery4n2991g.jpg

Nový motor LR-TDV6 3.0 je jedným z najmodernejších naftových motorov na svete. Je vybavený unikátnym systémom stupňovitého paralelného prepĺňania dvoma turbokompresormi rozličnej veľkosti. Táto technológia, použitá po prvý raz pri motore s usporiadaním valcov do V, optimalizuje reakciu motora na zmenu polohy pedála akcelerátora zvýšením krútiaceho momentu v oblasti nízkych otáčok.

Základné technické údaje testovaného vozidla

Land Rover Discovery4 3,0 TDV6 SE
Objem motora (cm3) 2 993
Výkon (kW/k) 180/245
Krútiaci moment (Nm) 600
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 9,3

Cena testovanej verzie 60 216 €
Najlacnejšia verzia 32 472 €

+ Plusy
Ticho v kabíne, plavná jazda
Množstvo elektronických systémov
Nový, moderný motor LR-TDV6 3.0

- Mínusy
Zbytočne veľký volant
Vyššia cena špičkovej verzie



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri