Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

FIAT Punto 1,4T 135 MultiAir Evo Sport

Thursday, 03. 06. 2010 - 16:02, Ivan Václavík   

FIAT Punto 1,4T 135 MultiAir Evo Sport

Najnovšiu tendenciu svetových automobiliek - umiestniť pod kapotu motor s malým objemom a vysokým výkonom - dodržiava i FIAT a ponúka Punto so stádom 135 koníkov. Túto verziu označuje výstižne Sport, čo zdôrazňujú aj farebné dekorácie na karosérii. Príjemné je belasé osvetlenie kľučiek a interiéru pri nočnej jazde.

fiat-punto2678g.jpg

Hneď po nastúpení do auta nás ovanul športový nádych. Sedadlá majú netradičné bodkované čalúnenie, ktoré bráni zošmyknutiu tela pri prudkom brzdení. Sú navrhnuté tak, aby efektívne tlmili vibrácie a poskytovali lepšiu oporu pre chrbát. Predné sú anatomicky tvarované, vyhrievané, sedadlo spolujazdca je však zbytočne vysoko, takže dlháni sa takmer dotýkajú stropu.

fiat-punto2681g.jpg

Volant je navrhnutý v športovom duchu (v štýle modelu Abarth), je vhodne tvarovaný, jeho spodná časť je skosená, takže sa s ním šikovne pracuje, ale po čase odierajú prsty veľké stehy na jeho venci. Toto platí aj o radiacej páke. Na volante sú tlačidlá na ovládanie rádia a telefónu. Sklená strecha je rozdelená na dve časti a clonená dvoma roletkami. Navyše je na streche malý spojler.

fiat-punto2671g.jpg

Ojedinelé je päťnásobné zablikanie smeroviek na jeden dotyk páčky - zvyčajne to majú autá nastavené len na tri bliknutia, čo považujeme za dostačujúce. V priebehu testovania sme zistili, že stredová lakťová opierka (s malým odkladacím priestorom) nie je vhodne umiestnená a prekáža, ak súrne potrebujete zatiahnuť parkovaciu brzdu alebo aj zaradiť spiatočku. Chvíľku tiež trvalo, kým sme si zvykli, že otáčkomer je vpravo, kde sme hľadali rýchlomer. Na ich vzájomnú zámenu si treba zvyknúť.

fiat-punto2675g.jpg

Vhodnú teplotu v kabíne si ľahko nastavíte vďaka 11 ventilátorom, ktoré sú rozmiestnené po interiéri, ako aj zásluhou systému klimatizácie. Čo sa týka bezpečnosti, Punto Evo je vo svojej kategórii silným súperom pre ostatných konkurentov. Vďaka 7 airbagom, medzi ktorými je aj kolenný pred vodičom, poskytne v prípade dopravnej nehody maximálnu ochranu. V hodnotení Euro NCAP získal FIAT Punto Evo päť hviezdičiek. Dokonca má aj funkciu Hill-Holder, ktorá uľahčí rozjazd do kopca. Vítané je tiež prídavné osvetlenie zákruty po natočení volantu.

fiat-punto2676g.jpg

Malý motor MultiAir v sebe skrýva veľký potenciál. Výborne akceleruje, pri ustálenej rýchlosti 100 km/h s aktívnym tempomatom nám displej ukázal priemernú spotrebu 5,4 litra, avšak pri 130 km/h to už bolo 7,5 litra. Podľa štýlu jazdy je dojazd 550 - 600 km na jednu palivovú nádrž. Použitie polyuretanovej peny tlmiacej hluk a najnovších technológií tesnenia a montáže viedlo k výraznému zlepšeniu čo sa týka hlukovej izolácie kabíny. Na prístrojovom paneli vám šípky znázornia, kedy je vhodný moment na preradenie rýchlostného stupňa.

fiat-punto2674g.jpg

Plný názov motora (podľa slovenského importéra) znie 1.4 16v MultiAir Turbo 135 k Start&Stop. Tento motor spája nový hydraulický systém MultiAir s kontrolou sacích ventilov. Systém MultiAir dynamicky a priamo kontroluje prívod vzduchu a vznietenia paliva tým, že optimalizuje otváranie sacích ventilov, a to pre každý valec zvlášť. Tým, že odhadne ideálny moment pre zatvorenie sacích ventilov, zlepšuje efektívnosť využitia objemu a zvyšuje maximálny krútiaci moment - a to predovšetkým pri nízkych rýchlostiach. Tým sa dosiahne nižšia spotreba paliva, a to aj napriek tomu, že motor rýchlejšie reaguje pri zrýchlení.

fiat-punto2672g.jpg

Podvozok je naladený na strednú tvrdosť a v zákrute bezpečne drží zvolenú stopu. Brzdy zaberajú pomerne ostro, stačí sa len ľahko dotknúť stredného pedálu. V testovanom Punte sme mali aj systém Stop&Start, ale niekedy nás nemilo prekvapil, keď sme museli pri jazde v kolóne v krátkom slede niekoľkokrát zastaviť a zasa sa rozbehnúť. Občas sa totiž nechal pomýliť, pričom po vypnutí motora a nutnosti okamžitého rozjazdu motor hneď nenaskočil. Takto nám niekoľkokrát pripravil nečakané vypnutie motora, keď sme to nečakali. Až po niekoľkých hodinách sme prišli na to, že je lepšie po vypnutí motora stlačiť pedál spojky, aby znova naštartoval a radšej ho nechať chvíľu súvisle naštartovaný. Usúdili sme však, že všetko je vec zvyku a tréningu.

fiat-punto2686g.jpg

Základné technické údaje testovaného vozidla

FIAT Punto 1,4T MultiAir
Objem motora (cm3) 1 368
Výkon (kW/k) 99/135
Krútiaci moment (Nm) 206
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,6

Cena testovanej verzie 14 890 €
Základná verzia 9 490 €

+ Plusy
Revolučný motor 1,4T MultiAir
Anatomické a vyhrievané predné sedadlá
Razantné brzdy, zrýchlenie malého motora

- Mínusy
Nevhodne riešená lakťová opierka
Nevyspytateľný systém Stop&Start
Netradičná zámena pozície otáčkomera a rýchlomera



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri