FIAT Ducato 2,3 MultiJet 4x4
Veru sa to v prvej chvíli ani nezdá, no uplynuli už štyri roky od predstavenia novej generácie troch súrodencov - s francúzskou národnosťou sa prihlásili o slovo Citroën Jumper a Peugeot Boxer, s talianskymi koreňmi ich podporil FIAT Ducato. Trojlístok dodávkových automobilov poskytuje záujemcom o rýdzo úžitkové verzie nepreberné množstvo rôznych kombinácií z hľadiska dĺžky rázvoru, ako aj dĺžky a výšky karosérie. K dispozícii je tiež pestrá ponuka modelov Combi, ktoré umožňujú prepravu osôb i nákladu.
Importér talianskych automobilov nám poskytol na tradičný test dodávku FIAT Ducato 2,3 MultiJet 4x4 s výkonom 88 kW (120 k), vo verzii L3H2. Jeho karoséria stále pôsobí moderným dojmom. Aj dnes môžeme konštatovať, že je to výborný dopravný prostriedok na podnikanie v kuriérskych službách, stavebníctve, v obchodnej sfére a podobne. Keďže má pohon všetkých kolies, dokáže sa bezpečne pohybovať i v zhoršených poveternostných podmienkach.
V štandardnej výbave je ABS + EBD, kotúčové brzdy na všetkých kolesách, predné okná i vonkajšie zdvojené zrkadlá sú ovládané elektricky, vedľa šoféra je dvojmiestna lavica. Všetky sedadlá sú dobre tvarované, sedadlo spolujazdca má nastaviteľné operadlo a cestujúci sa neunavia ani pri dlhšej jazde. Šofér má k dispozícii palubný počítač a na prístrojovom paneli držiak na dokumenty. Po sklopení stredného operadla získa písací stolík s ďalším držiakom.
Na pravej strane 5,4 m dlhej karosérie (výška testovaného Ducata 2,5 m) sú posuvné bočné dvere, cez ktoré bez problémov naložíte aj europalety. Zadné dvere sú dvojkrídlové a nakladacia hrana je nad zemou vo výške iba 55 centimetrov. Zamykanie je centrálne, po rozjazde zostanú všetky dvere automaticky zaistené.
V priečnej kovovej stene je malé posuvné okienko, ovládateľné aj z nákladového priestoru. V strope je po celej šírke dostatočne veľká odkladacia polička, rozdelená na dve časti. V kabíne nájdete veľké množstvo rôzne tvarovaných odkladacích priestorov.
Výhodou na dlhej trase je 6° prevodovka. Takisto sme sa potešili automatickej aktivácii smeroviek po ľahkom dotyku páčky. Smerovky blikajú až päťkrát - zvyčajne to býva trikrát. Spolujazdcovi však pri nastupovaní chýbalo držadlo, keďže na rozdiel od šoféra sa nemohol pridržať volantu. Ten si môže šofér posunúť len výškovo, čo nemusí každému vyhovovať.
Spoza volantu je dobrý výhľad na všetky smery cez veľké predné sklo. Orientáciu po bokoch vozidla uľahčujú veľké dvojité vonkajšie zrkadlá (elektricky nastaviteľné), v ktorých sa dá sledovať, kadiaľ idú zadné kolesá. To sa nám osvedčilo najmä pri parkovaní v stiesnených podmienkach, ak sme nechceli zachytiť kolesom o obrubník alebo zaparkované autá. Prekvapila nás absencia cúvacích senzorov.
Pred vodičom je prehľadný informačný displej, kde sa dozvie dôležité údaje o dojazde, spotrebe, prejdenej vzdialenosti, atď. Usporiadanie a čitateľnosť všetkých ukazovateľov je na výbornej úrovni, v dobrom dosahu sú ovládače vrátane radiacej páky na stredovej konzole. O pohodlie šoféra sa stará aj odkladacia plocha na ľavú nohu.
S krátkym časovým odstupom sme si mohli vyskúšať v plnom nasadení druhé Ducato. Prvé (CNG s pohonom na zemný plyn) sme hodnotili ako alternatívu, s ktorou sa dá ušetriť nemalá suma na nákladoch. Druhý model s pohonom všetkých kolies poskytuje vynikajúce jazdné vlastnosti - a to aj v krajne nepriaznivom počasí.
Vďaka výbornej aerodynamike sme nemali problém s nárazovým vetrom, v daždi sme si mohli dovoliť aj rýchle prejazdy zákrut bez rizika šmyku. Samozrejme, pohon 4x4 sa prejavil v razancii rozjazdu. Potešil nás celkový dojazd 800 km, ako aj priaznivá spotreba pri rýchlosti 100 km/h - len 8,5 litra na 100 km. Celkový priemer sme udržali na 10 litroch, pri využití maximálnej rýchlosti na diaľnici bola priebežná spotreba len o máličko vyššia (10,5 l).
Základné technické údaje testovaného vozidla
FIAT Ducato 2,3 MultiJet
Objem motora (cm3) 2 287
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 155
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) neudáva sa
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,3
Cena testovanej verzie 18 200 €
Najlacnejšia verzia 14 300 €
+ Plusy
Pohodlie a mimoriadne ticho v kabíne
Výborná stabilita v zákrute, účinné brzdy
Orientácia vo vonkajších zrkadlách
- Mínusy
Chýba držadlo pri nastupovaní vpravo
Absencia cúvacích senzorov