FIAT Dobló Panorama 2,0 JTD 135
Svojimi vonkajšími rozmermi patrí Fiat Dobló určite medzi najväčšie vozidlá vo svojej kategórii. Na obdĺžnikovitom pôdoryse je posadená vysoká karoséria, pričom všetky jej dvere sú mimoriadne veľké a ich zatváranie si vyžaduje dlhé ruky a poriadnu silu. Na otvorené veľké piate dvere dosiahne útla ženská rúčka len s ťažkosťami a ťažkopádne otváranie, či zatváranie bočných posuvných dverí si už vyžaduje poriadnu silu.
Toto auto však prioritne nie je učené nežnej polovici ľudstva, ale skôr chlapom, ktorí podnikajú pri rozvoze tovaru alebo tým, ktorí majú početnú rodinu a chcú vziať na výlety všetkých jej členov. Fiat Dobló Panorama so siedmimi sedadlami je všestranný automobil „do každého počasia". Jeho hlavným tromfom sú nové štvorvalcové motory 1,6 Multijet, čerešničkou na šľahačke je silný dieselový dvojliter s turbom, ktorý sme testovali.
Jednotka je síce pri rozjazde „krátka", ale potom je už záber dostatočne silný a plynulý, takže zrýchlenie auta jeho šoféra príjemne prekvapí. Čo možno prekvapí nepríjemne, je systém stop&start. Po zastavení auta sa motor vypne, no keď sme sa potrebovali rýchlo rozbehnúť a stlačili pedál spojky, neraz sa nám stalo, že po naskočení motora tento vzápätí zhasol. Proces naštartovania sa dá spoľahlivo uskutočniť, len ak je celý postup nenáhlivý, skôr pomalý.
Ešte že sme mohli celý systém tlačidlom (vedľa páky ručnej brzdy) vypnúť. Rovnakým tlačidlom sa dá motor aj samostatne naštartovať, skôr než vypnete spojku. Teda možností na aplikáciu systému stop&start je v konečnom dôsledku niekoľko.
Samozrejme, s Fiatom Dobló je ideálne jazdiť plynulo a rozvážne. Potom dosiahnete reálny dojazd 800 km na jednu nádrž a priemernú spotrebu pod sedem litrov. Pri razantnej jazde, ktorú dvojlitrový diesel umožňuje bez problémov, spotreba o niečo stúpne. Dobló sa pri rýchlom prejazde zákruty mierne nakláňa, ale zvolenú stopu spoľahlivo udrží. Aj brzdy reagujú ostro. Výborným pomocníkom sú cúvacie senzory. Vzhľadom na tvar a výšku karosérie je však Fiat Dobló veľmi citlivý na bočný nárazový vietor a už pri rýchlosti nad 100 km/h sa hluk v kabíne rapídne zvyšuje.
Na rovine sme tradične zapli tempomat a pri rýchlosti 130 km/h nám displej ukázal momentálnu spotrebu 8,4 litra. Pri ustálenej stovke a zaradenej šestke to bolo 6,8 l a na päťku pri rýchlosti 80 km/h len šesť litrov. K hodnote uvádzanej výrobcom sme sa však v reálnej premávke nedostali.
Obdĺžnikový pôdorys karosérie je maximálne využitý, predná časť je pomerne vysoká a dominuje tu veľká maska chladiča, čo vytvára charakteristický vzhľad tohto vozidla z kategórie úžitkových. Nadmieru nevšedne je tvarovaná zadná hranatá časť auta: zásluhou optického predĺženia skla pôsobí efektne, jeho súčasťou je plastový pás s hlbokým leskom, veľkým logom značky a centrálnym označením modelu.
S masívnym a ťažkým zadným vekom však môžu mať pri jeho zatváraní problémy slabší jedinci a útle žienky. Nečakane ťažkopádna je manipulácia s bočnými posuvnými dvermi (po oboch stranách), keďže uvoľnenie aretácie si vyžaduje trošku cviku a trpezlivosti. Otváranie posuvných dverí zvnútra pomocou červeného tlačidla je neraz hotovým rébusom.
Anatomicky tvarované a vyhrievané predné sedadlá sú jednoznačným bonusom. Na dlhej trase v nich nepocítite únavu, avšak pasažierom na šiestom a siedmom sedadle v treťom rade zostane na kolená len malý priestor. Tieto sedadlá sú vyslovene núdzové, viac určené deťom, nehovoriac o tom, že osoby sediace na nich podstupujú neúmerné riziko vážneho zranenia pri náraze zozadu. V každom prípade však kvitujeme dobrý prístup k nim; do tretieho radu sa dá pohodlne nastúpiť cez medzeru po jednoduchom odklopení krajného sedadla pri posuvných dverách. V prípade potreby môžete šieste a siedme sedadlo z auta vybrať.
Príťažlivý interiér v kombinácii čiernej a červenej pôsobí elegantne, na šírku je prekvapujúco veľký (1,5 m), avšak vodiča určite sklamú vonkajšie zrkadlá (s integrovanými smerovkami), ktoré sú síce na výšku veľké, ale na šírku úzke. Takže často sa nám stalo, že sme prehliadli vozidlo v tzv. mŕtvom uhle. Úzka a krátka lakťová opierka medzi prednými sedadlami nie je veľmi praktická a čiastočne prekáža napríklad aj pri manipulácii s pákou ručnej brzdy.
Menej pohodlné je sedenie v druhom rade, kde sú operadlá takmer kolmo k sedáku. A hlavové opierky v druhom rade sedadiel sa vysúvajú málo, takže vyšším osobám aj po maximálnom vysunutí siahajú len k zátylku. Radenie rýchlostných stupňov sa nám v priebehu testu javilo ako tvrdé. Ocenili sme však ovládanie rádia a mobilu tlačidlami na volante i veľmi praktickú odkladaciu poličku pod stropom po celej šírke karosérie. V zimných mesiacoch je prínosom vyhrievanie predných sedadiel. Ani možnosť elektrického sťahovania okien v bočných posuvných dverách určite nepatrí k samozrejmostiam.
Základné technické údaje testovaného vozidla
FIAT Dobló Panorama 2,0 JTD
Objem motora (cm3) 1 956
Výkon (kW/k) 99/135
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 179
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,7
Cena testovanej verzie 17 600 €
Základná verzia 11 200 €
+ Plusy
Luxusný priestor vo výške ramien
Dynamický dieselový dvojliter
Dojazd okolo 800 km
- Mínusy
Zbytočne úzke vonkajšie zrkadlá
Manipulácia s masívnym zadným vekom
Vnútorný hluk pri rýchlosti nad 100 km/h