Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

FIAT 500 C 1,4

Thursday, 17. 06. 2010 - 15:58, Ivan Václavík   

FIAT 500 C 1,4

Čarodejníci z talianskej dizajnérskej školy majstrovsky nadviazali na líniu historického Fiatu 500, ktorý po druhej svetovej vojne postavil celé Taliansko na štyri kolesá. Novodobá päťstovka sa takmer verne pridŕža línie svojej predchodkyne, ponúka nostalgiu na „staré dobré časy", no zároveň znamená zásah do čierneho z hľadiska moderného imidžového auta pre mladých i starších.

fiat500cn2819g.jpg

Je to taká roztopašná lienka. Počas siedmich testovacích dní v horúčavách nad 30° Celzia sme si užívali najmä jazdu so stiahnutou strechou. Pred náporom vetra nás chránil deflektor so sieťkou po celej šírke auta. Šiltovky na hlavách boli dobrou ochranou pred slnečnými lúčmi. Zároveň sme si však užili prachu i výparov z okolitých áut. No taká je daň za jazdu v kabriolete.

fiat500cn2784g.jpg

Originalita Fiatu 500 určite nechýba. To sa týka aj prístrojového panelu. V združenom kruhovom prístroji je v troch vrstvách otáčkomer, rýchlomer a displej palubného počítača. Vyzerá to efektne - avšak len v noci. Cez deň sa sklo leskne a navyše sa v množstve drobných údajov počas jazdy vodič ťažko orientuje.

fiat500cn2787g.jpg

V nami testovanom Fiate 500 sme mali biely volant i páku radenia rýchlostných stupňov, čo je síce efektné, ale nepraktické. Na výškovo nastaviteľnom volante s príjemne tlstým vencom sú tlačidlá na ovládanie rádia a telefónu. Predné sedadlá sú však umiestnené príliš vysoko, šofér a toto považujeme na hravom aute za mínus. Najmä šofér sedí vo Fiate 500 zbytočne vysoko a na bezpečnostný pás dosiahne len s problémami. Kto meria nad 185 cm, ten sa bude hlavou takmer dotýkať stropu. Okrem toho bude pravým kolenom narážať na stredovú konzolu. Dozadu si môžu sadnúť aj dvaja dospelí, ak sa uspokoja i s menším priestorom, no všetci pasažieri pocítia na nekvalitných vozovkách otrasy. Podvozok je totiž naladený na tvrdo.

fiat500cn2817g.jpg

Len slabou náplasťou je možnosť odsunutia plátenej strechy až po zadné okno. Ovláda sa elektricky, dvoma tlačidlami v strope. Celkovo je kvalita spracovania interiéru určite na vyššej úrovni, než sme boli dosiaľ zvyknutí.
Zaujímavým detailom je držiak navigačného prístroja, ktorý je zapustený do prístrojového panelu. Dá sa vybrať a odniesť so sebou, lenže manipuláciu a nastavenie navigácie odporúčame robiť výlučne pri stojacom aute. Diskutabilné je tiež umiestnenie tohto displeja vo výhľade vodiča. Ešte že poslanci skorigovali pôvodný - hoci nelogický - zákon o tom, že vo výhľade nesmie byť nič.

fiat500cn2792g.jpg

Keďže Fiat 500 má hmotnosť len 1 000 kg, pri výkone 100 koní vás v prvej chvíli napadne, že to bude malý rýchlik. V skutočnosti je svižný, v mestskej premávke rýchlo dosiahne päťdesiatku (i 60-ku). Po zastavení na križovatke sa vypne motor a len čo vodič zošliapne pedál spojky, opäť naštartuje. Systém sa dá vypnúť, to odporúčame napríklad pri jazde v kolóne, ak sa každú chvíľu posúvate po metroch. Kto chce jazdiť športovo (avšak s vyššou spotrebou), pre toho je k dispozícii tlačidlo Sport.

fiat500cn2794g.jpg

Prevodovka má šesť rýchlostí, ktoré sa dajú využiť aj v mestskej premávke, najmä na úsekoch, kde je povolená rýchlosť 70 alebo 80 km/h. Brzdy reagujú dostatočne ostro a Fiat 500 bez problémov udrží zvolenú stopu aj v ostrejšej zákrute. Netreba sa obávať mierneho nakláňania, ktoré je dané vyššou stavbou karosérie, podvozok si dobre poradí aj v „utiahnutej" zákrute alebo pri takzvanom losom teste - teda náhlom vybočení z priameho smeru. Ak v športovom režime motor vytočíte do vyšších otáčok, Fiat 500 vystrelí vpred a keď včas podradíte, má dostatok výkonu aj na zdolanie prudšieho stúpania alebo pri predbiehaní v kolóne pomalých áut. Jednoznačne je zdolávanie kľukatých cestičiek príjemným zážitkom i napriek vyššiemu hluku motora.

fiat500cn2791g.jpg

Stokoňový Fiat 500 neradno podceňovať (aj keď je to miniauto), čo sa nám zo strany vodičov Octavii alebo Passatov neraz stávalo. No potom ten výraz prekvapenia na ich tvárach...
Reálna spotreba sa pohybuje okolo siedmich litrov, dojazd je iba 500 km. Nám ukázal displej po skončení testu priemernú spotrebu 7 litrov na 100 km, avšak pri jazde stovkou na šiesty prevodový stupeň sme mali na rovine spotrebu len 5 litrov. Pri športovom štýle sa však priemer môže zvýšiť až na 8,5 l/100 km. Aj tu platí: niečo za niečo.

fiat500cn2793g.jpg

Základné technické údaje testovaného vozidla

FIAT 500 C 1,4
Objem motora (cm3) 1 368
Výkon (kW/k) 74/100
Krútiaci moment (Nm) 131
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,0

Cena testovanej verzie 17 800 €
Základná verzia 13 800 €

+ Plusy
Retro dizajn karosérie, originálny interiér
Systém manipulácie s plátenou strechou
Režim Sport, 6° prevodovka, ostré brzdy

- Mínusy
Široká stredová konzola prekáža kolenu vodiča
Neprehľadný kruhový prístroj (malé písmená)
Vyšší hluk v kabíne

 

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri