BMW 118d xDrive
Nezbedník obdarený výbušnosťou: Široká ponuka výkonnostne i výbavou odlišných verzií ponecháva záujemcom o kúpu najmenšieho modelu značky BMW mimoriadne veľa možností výberu. Dynamika patrí u tohto modelu k samozrejmému faktu. Avšak tí, ktorí hľadajú ešte viac dynamiky, by sa rozhodne mali zaujímať o športový balík označený písmenom M s množstvom extra športových prvkov. Práve takú verziu nám poskytol na test importér nemeckej značky.
Štvorvalcový dieselový motor pod prednou kapotou sľuboval dojazd takmer 1 000 kilometrov, vysoký krútiaci moment avizoval dobré dynamické vlastnosti. Doplnkové adaptívne zavesenie kolies s písmenom M dokáže znížením podvozku o 10 mm zvýšiť agilitu bez straty komfortu jazdy. Pomocou kolískového prepínača si vodič môže meniť jazdný režim: môže sa rozhodnúť medzi nastavením so športovým charakterom alebo konfiguráciou zdôrazňujúcou komfort. Taktiež je k dispozícii program ECO PRO a na opačnom konci Sport+ s vypnutím kontroly trakcie. Režim Comfort využíva pohon 4x4 (xDrive).
Počas jazdy senzory systematicky sledujú údaje a riadia ventily nastaviteľných tlmičov adaptívneho zavesenia kolies M v závislosti od jazdnej situácie a profilu vozovky. Toto sa deje pri každom kolese samostatne, takže za každých okolností je zaručená optimálna stabilita vozidla na ceste. Kto dáva prednosť úspornej jazde, môže sa orientovať podľa indikátora radenia a využiť systém stop&start, ktorý je v prípade potreby vypínateľný. Navyše má k dispozícii tempomat s ovládaním na volante.
Sympatickou vizitkou BMW 118d je spotreba v reálnej premávke - mimo mesto nám ukázal displej pri rýchlosti 100 km/h veľmi lichotivú priebežnú spotrebu 4,4 litra, v meste sme jazdili za 5 až 5,5 l, na diaľnici (130 km/h) sa nám podarilo podliezť hranicu 6 litrov (5,9). To všetky pri dynamickom štýle jazdy. Celkový priemer 6,1 litra v kombinovanom režime je skvelou vizitkou tohto príťažlivého päťdverového hatchbacku. A dojazd 800 kilometrov v reálnych podmienkach patrí taktiež k veľmi dobrým hodnotám.
Manuálna prevodovka so 6 rýchlostnými stupňami nám vyhovovala, rovnakú spokojnosť môžeme vysloviť s účinnými brzdami. V premávke sme bez problémov vyťažili maximum zo širokého spektra schopností kultivovaného štvorvalcového dieselového motora. Veľmi rýchlo sme si zvykli aj na to, že motor ochotne reaguje na šestke už pri 60-ke a nízkych otáčkach (1 250); pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sa uspokojí s 2 200 otáčkami za minútu. Ale v prípade potreby sa nechá ochotne vytočiť až k 6 000 otáčkam. Výborné zrýchlenie však poskytne už v okolí 4 000 otáčok, čo pre svižnú, športovú jazdu plne postačuje.
Stoosemnástka s dvojlitrovým dieselovým motorom sa prejavila ako dostatočne ostrá, zároveň aj úsporná a vďaka manuálnej prevodovke príťažlivá najmä pre nadšených šoférov. V športovo tvarovaných sedadlách sa sedí pohodlne, pričom oba sedáky sa dajú vysúvať a bočné oporné časti sú nastaviteľné na šírku. Obe anatomické predné sedadlá pevne obopnú telo, sú vyhrievané a v zákrutách výborne fixujú pozíciu vodiča i spolujazdca.
Na zadných sedadlách majú pasažieri dostatok miesta nad hlavami, na kolená (priehlbiny v predných operadlách), ba krajní cestujúci si majú kam dať aj chodidlá (pod prednými sedadlami). Osobitne chválime vhodné umiestnenie zadných bezpečnostných pásov, po ktorých netreba šmátrať - sú vždy poruke. Zadné dvere sa otvárajú takmer do pravého uhla.
Nízkoprofilové pneumatiky (runflat) 225/40 R18 pomerne dobre tlmia nerovnosti, avšak každé vpadnutie do jamy (výtlku) na slovenských cestách pocíti najmä šofér v rukách na volante. Ešte že mäkký veniec volantu čo-to stlmí. Všimli sme si aj malý, no užitočný detail: po zapnutí smerovky sa automaticky stlmí denné osvetlenie LED, takže blikanie smerovky je pre ostatných účastníkov premávky zreteľnejšie.
Na stredovej konzole je tradičný kruhový ovládač menu (rádio, telefón, navigácia), pričom ovládanie navigácie je maximálne jednoduché. Príslušné informácie sa ukazujú na pozdĺžnom monitore v strede prístrojového panelu; ten však vyčnieva nad úroveň palubovky bez možnosti sklopenia, čo môže niekomu prekážať.
Malý model s logom BMW a dispozíciou xDrive pripomína nezbedníka, ktorý svojou výbušnosťou a pohotovosťou dokáže v premávke poriadne popreháňať aj naoko silnejších borcov.
Údaje výrobcu o testovanom aute
BMW 118d xDrive
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 105/143
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 212
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,6
(Skutočná spotreba pri teste 6,1)
Cena testovanej verzie 21 700 €
Najlacnejšia verzia 28 200 €
+ Výrazné plusy
Výborné vyváženie komfortu a ovládateľnosti
Nízka spotreba paliva v reálnej premávke
Dynamické schopnosti motora, ostré brzdy
- Najväčšie mínusy
Vyčnievajúca obrazovka menu
Nízkoprofilové pneu na slovenských cestách