Honda Civic Tourer 1,8 i-VTEC Lifestyle
Prispôsobí sa vášmu životnému štýlu: Kombi modelu Accord už nie je osamelým pútnikom, ale po rokoch absencie sa japonská značka Honda vracia k tejto verzii karosérie aj v nižšej strednej triede. A len čo uviedla na trh Civic Tourer, od prvých dní šokuje menšie kombi tejto japonskej značky výrazným spôsobom. Predovšetkým dizajnom. Najmä dávame do pozornosti nádherne spracované línie zadnej časti, ktoré pripomínajú kupé.
Ale Civic Tourer boduje i príkladnou aerodynamikou s koeficientom odporu vzduchu cx = 0,31. A tiež nevšedne veľkým batožinovým priestorom, ktorý prekonáva i dosiaľ dominujúcu Octaviu Combi. Batožinový priestor so základným objemom 624 litrov stavia Civic Tourer jednoznačne na prvú pozíciu v segmente kombi nižšej strednej triedy. Pritom z hľadiska veľkosti batožinového priestoru nekompromisne deklasuje ostatných konkurentov v tomto segmente.
Keďže inžinieri presunuli palivovú nádrž pod predné sedadlá, po sklopení zadných získa majiteľ tohto kombi celkový objem kufra 1 668 litrov. Navyše, podlaha je ideálne rovná, neprekáža tu žiadny schod. Úžasnou vlastnosťou je tiež možnosť vyklopenia sedákov zadných sedadiel (Magic Seats) - dajú sa totiž veľmi jednoducho vyklopiť nahor, čím vznikne ďalší priestor na prevážanie vysokých alebo širokých predmetov. Napríklad plazmovej obrazovky...
Všetky ovládacie prvky vrátane krátkej radiacej páky 6-stupňovej prevodovky má šofér na dosah ruky. Predné sedadlá sú vyhrievané, dobre tvarované a neunavia ani na dlhšej trase. Vpredu nájdu dostatok miesta aj vyšší jedinci. Cez predné dvere sa nastupuje pohodlne, niekomu však môže prekážať sklonený predný stĺpik. Zadné dvere sa otvárajú takmer v uhle 90° - takže ani najväčší frfloši nemajú dôvod sťažovať sa. Zostáva i dostatok miesta nad hlavami. Azda len na kolená ho bude troška menej.
Prední pasažieri majú k dispozícii duálnu klimatizáciu, v zime príde vhod intenzívne ofukovanie čelného skla. Na ramenách volantu je ovládanie rádia, telefónu i tempomatu. Toto konštatovanie znie sľubne, avšak nie je až také pozitívne, ako sa zdá. Nastavenie služby Bluetooth je totiž mierne krkolomné a v priebehu testovania sme sa s ním vôbec neskamarátili. Napríklad sme nemohli uložiť spojenie počas jazdy, lebo na križovatke vyradil nastavovanie systém stop&start.
Rovnako pôsobilo na spojenie cez Bluetooth rušivo aj prelaďovanie rozhlasových staníc. Ako ťažkopádne sme vyhodnotili taktiež ovládanie informačného systému výlučne tlačidlami na volante. Spolujazdec sa k nemu jednoducho nedostal.
Samotná jazda s týmto kombi je príjemná, vodič má tri možnosti nastavenia účinku tlmičov: Comfort, Normal a Dynamic. Systém stop&start reaguje pohotovo a keď vám nevyhovuje, môžete ho vypnúť. Výborne účinkujú brzdy, čo je u Hondy samozrejmosťou. Tlačidlo ECON umožňuje ekonomickú jazdu a tú signalizujú dva zelené trojuholníčky, ktoré sa postupne sfarbujú až do modra, ak vodič jazdí neekonomicky. Nechýba ani indikátor radenia rýchlostí v zornom poli vodiča.
Testovali sme benzínovú verziu s motorom 1,8 i-VTEC. Jeden z posledných atmosférických mohykánov poskytuje výkon 104 kW a točivý moment 174 Nm. No ak požadujete od motora rázne zrýchlenie a maximálnu silu, musíte ho vytočiť až na samý vrchol spektra otáčkomera (6 500), čo rapídne zvýši hluk v kabíne. Zrýchlenie je iba priemerné a na nejakú športovú jazdu môžete s týmto motorom rýchlo zabudnúť.
Okrem manuálnej šesťstupňovej prevodovky je v ponuke aj automatická päťstupňová. Na šestku sa dá jazdiť už od rýchlosti okolo 50 km/h. Mimo mesto sme pri stovke mali priebežnú spotrebu päť litrov, na diaľnici (130 km/h) 7,5 l na 100 km. V meste dokáže Civic Tourer s hmotnosťou 1,8 tony jazdiť v ekonomickom móde aj za necelých 9 litrov. Po dojazde 600 km na jednu nádrž benzínu nám displej ukázal priemernú spotrebu 6,9 litra benzínu.
Na relatívne úspornom motore sme ocenili aj jeho tichý chod, ak sme využívali nižšie otáčky. Kladne hodnotíme naladenie podvozku, pričom vzadu sa po prvý raz objavili v modelovom rade Civic adaptívne kvapalinové tlmiče. Výrobca ich štandardne dodáva vo verziách Lifestyle (tú sme testovali) a Executive. Práve tento systém dovoľuje spomínané nastavenie troch režimov (Normal, Comfort a Dynamic), pričom vplyv na jazdné vlastnosti je badateľný okamžite. Všetky tri režimy výborne filtrujú nerovnosti vozovky a výrazne obmedzujú nakláňanie karosérie v zákrute.
Tourer využíva pokrokové systémy riadenia (ADAS), ktoré výrazne zvyšujú bezpečnosť vodiča i pasažierov, pričom zároveň pomáhajú predchádzať nebezpečným situáciám v premávke. Verzia Lifestyle ich môže mať v balíku číslo 1 za príplatok 900 €; žiaľ, v testovanom aute sme ho nemali.
Spolupracujú nasledovne: systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke (CTBA) pri rýchlosti do 30 km/h varuje akustickým signálom pred zrážkou, respektíve jej zabráni tým, že úplne zastaví vozidlo alebo aspoň zníži rýchlosť pri náraze pomocou autonómneho brzdenia. Na hrozbu kolízie s vozidlom idúcim vpredu upozorní vodiča pri jazde rýchlosťou nad 15 km/h výstražný signál.
Pri rýchlosti od 64 km/h je v činnosti upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu bez použitia smerovky. Kamera rozpozná, keď vodič neúmyselne prejde cez okraj vozovky alebo stredovú čiaru. Táto signalizácia sa dá vypnúť pomocou tlačidla. Systém rozpoznávania okrúhlych dopravných značiek (obmedzenie rýchlosti, zákaz predbiehania) informuje vodiča o konkrétnej situácii na ceste.
Pri prekročení rýchlosti 40 km/h sa aktivuje automatické prepínanie diaľkových svetiel (HSS) v prípade, že v protismere sa blíži vozidlo, motocykel alebo cyklista (ak má osvetlený bicykel). Systém automaticky prepne na stretávacie svetlá a potom sa vráti na diaľkové.
Výbornou pomôckou pre vodiča je systém eliminácie tzv. mŕtveho uhla; upozorní na vozidlo vo vedľajšom pruhu, ktoré vodič nevidí vo vonkajšom zrkadle. Kontrolka v spätnom zrkadle sa rozsvieti pri rýchlosti nad 20 km/h. Aj tento systém je vypínateľný. Honda Civic Tourer využíva aj upozornenie na autá, ktoré prichádzajú zboku, ak ich vodič pri cúvaní z parkovacieho miesta včas nezbadá.
Na záver môžeme konštatovať, že Honda Civic Tourer prevzala z hatchbacku len to najlepšie. Predovšetkým však dominuje batožinovým priestorom s rekordným základným objemom 624 litrov, nízkou nakladacou hranou a úplne rovnou ložnou plochou, ktorú má „na svedomí" šikovne umiestnená palivová nádrž. Konštatujeme, že toto kombi je v súčasnosti dokonalým prototypom všestranného rodinného vozidla.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Honda Civic Tourer 1,8 i-VTEC
Objem motora (cm3) 1 798
Výkon (kW/k) 104/142
Krútiaci moment (Nm) 174
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,4
(Skutočná spotreba pri teste 6,9)
Cena testovanej verzie 22 140 €
Najlacnejšia verzia 19 090 €
+ Výrazné plusy
Pozitívne šokujúci dizajn karosérie kombi
Variabilita zadných sedadiel, objem kufra
Tichý a relatívne úsporný motor
- Najväčšie mínusy
Len priemerné zrýchlenie
Zložité ukladanie spojenia Bluetooth