Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Sunday, 18. 05. 2014 - 22:25, Ivan Václavík   

Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Táto šelma nehryzie - ale rozmaznáva: Už sám o sebe evokuje názov tejto anglickej značky niečo nevšedné, príjemné, zaujímavé. Jaguar patrí dlhé roky k automobilom, ktoré priťahujú pozornosť všade, kde sa objavia. Verzia kombi, ktorú nám slovenský importér poskytol na test, nebola výnimkou. A nestratila nič z povestnej prirodzenej elegancie tejto anglickej značky ani po odkúpení spoločnosti Jaguar Cars Limited koncernom Ford (1989), ktorý ju v roku 2008 predal do Indie firme Tata Motors.

jag-xf-kombi-9298ga.jpg

Z webového portálu Wikipedia sme sa dozvedeli, že britskú automobilku založil v roku 1922 Sir William Lyons (pôvodne pod názvom Swallow Sidecar Company). Na Jaguar Cars Limited bola premenovaná po druhej svetovej vojne v roku 1945. Jaguar sa pôvodne zameral na výrobu prívesných vozíkov, neskôr sa preorientoval na motocykle, až sa postupne vypracoval na svetovo uznávaného výrobcu luxusných limuzín a športových automobilov.

jag-xf-kombi-9292ga.jpg

História legendárnej značky Jaguar sa začala písať v roku 1922, keď hlavný predstaviteľ automobilky William Lyons, spoločne s Willie Walmsleyom, založili firmu Swallow Sidecar Company, špecializovanú na výrobu motocyklových sajdkár. Tá ešte používala názov Swallow Sidecar - skrátene SS.

V roku 1927 sa výroba rozšírila o špeciálne karosérie pre anglické autá (napríklad Austin Seven, Morris alebo Standard). V tom čase sa výrobná linka presunula z Blacpoolu do továrne v Coventry, kde funguje dodnes. Pomenovanie Jaguar bolo na konkrétnom modeli použité prvý raz v roku 1935. Ako sme už spomenuli v texte, po druhej svetovej vojne v roku 1945 Jaguar logicky zavrhol označenie SS...

jag-xf-kombi-9289ga.jpg

Vráťme sa však k testovanému Jaguaru XF Sportbrake. Odomykanie dverí je, pochopiteľne, bezkľúčové; štartuje sa tlačidlom, pričom súčasne sa automaticky odclonia otvory na prúdenie vzduchu a vysunie sa kruhový ovládač medzi prednými sedadlami. Po vypnutí motora sa všetko zasunie späť a volant sa automaticky nadvihne, aby bolo vystupovanie spoza volantu komfortnejšie.

Na trojramennom volante je ovládanie rádia, telefónu i tempomatu, kým informačný systém sa prepína tlačidlom na páčke smeroviek. Je zaujímavé, že ventilátor klimatizácie pracuje tak ticho, že počas jazdy ho ani pri maximálnom výkone takmer nepočuť.

jag-xf-kombi-9295ga.jpg

Predné sedadlá sú vyhrievané, avšak nestačí len stlačiť nejaké tlačidlo alebo posunúť koliesko pri sedadle, ale musíte sa zložitým spôsobom prepracovať na monitore (s dotykovým ovládaním) na klimatizáciu a tam si nastaviť požadovaný režim vyhrievania. Výrobca zrejme predpokladá, že vodič si toto nastaví pred jazdou, lenže ako si má potom vyhrievanie vypnúť počas jazdy?

jag-xf-kombi-9297ga.jpg

Kotúč na stredovom tuneli sa automaticky vysunie po naštartovaní a slúži len na ovládanie automatickej prevodovky. Nedá sa ním teda ovládať rádio, telefón, či informačný systém, ako napríklad v BMW. Pre vodiča je to nevýhodné riešenie, keďže je nútený vyhľadávať všetko cez dotykový monitor, kde je navyše pokyn „back" vľavo hore a počas jazdy je niekedy náročné nahmatať ho. Navyše nám v testovanom aute chýbala navigácia a prekvapujúco absentovala aj informáciu o priebežnej spotrebe. Len slabou náplasťou je, že rádio, či telefón môže vodič ovládať aj na volante a informačný systém na páčke smeroviek...

jag-xf-kombi-9294ga.jpg

Efektné fosforové modré osvetlenie zvýrazňuje pri nočnej jazde jednotlivé spínače, kruhový volič Jaguar Drive Selector, štartovacie tlačidlo, elektrickú parkovaciu brzdu, a tiež prístrojovú dosku.

Pri takmer dvojmetrovej dĺžke (1 970 mm) a vyše metrovej šírke v najužšom mieste má úložný priestor objem 1 675 litrov. Na dĺžku 1 970 metrov. Kufor má pravidelný tvar a dostatočný objem. V základnom usporiadaní (bez sklopených operadiel) je objem kufra 550 litrov. Podlaha je v jednej rovine s nakladacou hranou, boky sú ploché a operadlá (delené v pomere 60:40) sa dajú sklápať jediným zatiahnutím páčky na boku. Piate dvere sa otvárajú i zatvárajú (tlačidlom) elektricky.

jag-xf-kombi-9282ga.jpg

Vnútri úložného priestoru je k dispozícii systém koľajničiek s integrálnymi upevňovacími prvkami (súčasť základného vybavenia), ktoré dobre poslúžia na ukotvenie prevážaných predmetov. Roleta nad batožinovým priestorom by však mohla byť umiestnená vyššie, aby zbytočne neprekážala.

Zadná kamera prenáša verný obraz diania za vozidlom na monitor, čo šoférovi veľmi uľahčuje parkovanie tohto veľkého auta, ktoré meria na dĺžku 4 966 mm a na šírku 1 970 mm.

jag-xf-kombi-9288ga.jpg

Jaguar XF Sportbrake sa môže pochváliť vzduchovým odpružením zadnej nápravy s automatickým vyrovnávaním. Toto odpruženie je citlivejšie a univerzálnejšie, než bežné odpruženie. Vďaka automatickému vyrovnávaniu je udržiavaná konštantná výška vozidla XF Sportbrake - bez ohľadu na zaťaženie batožinového priestoru.

Aerodynamická línia strechy tohto kombi je tvarovaná ako pri kupé, čo vytvára športovú siluetu vozidla. Aj na zadných sedadlách je dostatok miesta, dokonca nad hlavou o nejaké malé centimetre viac ako v sedane. Strešné nosníky sú navrhnuté tak, aby ste mohli namontovať štandardné strešné nosiče.

jag-xf-kombi-9296ga.jpg

Xenónové predné svetlá HID sú k dispozícii s adaptívnou technológiou, ktorá umožňuje natáčanie lúča svetiel v smere otočenia volantu. Jaguar XF Sportbrake poskytuje majiteľovi viacero bezpečnostných systémov, ktoré zlepšujú stabilitu auta na vozovke. Sú to: Inteligentná núdzová brzda; Elektronická distribúcia brzdnej sily; Brzdy s ABS; Regulácia pohonu (prostredníctvom motora a bŕzd); Dynamická kontrola stability (DSC); Kontrola bŕzd v zákrutách (CBC); Regulácia brzdného momentu motora.

jag-xf-kombi-9290ga.jpg

Režim Dynamic Mode sa vyznačuje rýchlejšou odozvou pri akcelerácii a Winter Mode umožňuje lepšie ovládanie vozidla na klzkých povrchoch. Pokiaľ je zapnutý adaptívny tempomat, radar v prednom nárazníku monitoruje vozidlo pred vami, a keď toto spomalí, systém automaticky zníži aj rýchlosť XF Sportbrake, aby sa dodržala konštantná vzdialenosť. Len čo sa priestor uvoľní, pokračuje Jaguar v jazde predvolenou rýchlosťou. Radar okrem toho ovláda aj systém varovania Forward Alert, ktorý vodiča upozorňuje akustickými signálmi, ak vozidlo pred ním náhle spomalí alebo iné vozidlo vojde do rovnakého jazdného pruhu.

jag-xf-kombi-9283ga.jpg

Jaguar XF Sportbrake, poháňaný dieselovým motorom s objemom 2,2 litra, využíva tiež inteligentnú technológiu Stop & Start, ktorá znižuje spotrebu paliva pri státí na voľnobeh. Systém vyhodnotí, kedy nie je motor potrebné nechávať v chode a vypne ho. Ihneď po uvoľnení brzdového pedálu sa motor spätne  naštartuje a je úplne funkčný skôr, než vodič stihne zošliapnuť pedál zrýchlenia.

jag-xf-kombi-9284ga.jpg

Automatická prevodovka má 8 stupňov a prispôsobuje sa štýlu jazdy, pričom má snahu čo najviac využívať otáčky okolo 1 400. V bežnom režime, ak je volič prevodovky v polohe D, sú však reakcie vozidla na zošliapnutie pedálu akcelerácie rozpačité, veľmi ležérne. V niektorej chvíli dokáže automat zaskočiť vodiča nepochopiteľným oneskorením pri požadovanej akcelerácii. Je to zrejme záležitosť súhry prevodovky s motorom, pretože v manuálnom režime sú reakcie prevodovky pohotové. Kto chce jazdiť dynamickejšie, športovejším štýlom, jednoznačne mu odporúčame využívať sekvenčné radenie; na tento účel sú k dispozícii páčky pod volantom.

jag-xf-kombi-9286ga.jpg

Dynamická kontrola stability (DSC) maximalizuje stabilitu auta pri detekcii šmyku kolies. Vodič si však môže zvoliť nastavenie Trac DSC, ktoré mu dovolí čiastočný šmyk pred zásahom systému. Tým mu umožní športovejšiu jazdu, ale zároveň je to nevyhnutné pri jazde so snehovými reťazami.

jag-xf-kombi-9287ga.jpg

Tichý chod motora je u tohto automobilu samozrejmosťou. Brzdový systém reaguje okamžite a dostatočne účinne. V zákrute sa môžete spoľahnúť na výbornú stabilitu auta aj pri ostrejšom prejazde serpentín. Spotreba sa odlišuje podľa štýlu jazdy, priemer na jednu nádrž nafty (po dojazde 900 kilometrov) sme mali lichotivých 5,7 litra. Pravda, jazdili sme s tempomatom a rýchlosť sme neprekročili nad 110 km/h. Ak prevažovali jazdy v meste a využívali sme časté zrýchlenia, priemer sa zvýšil na 6,5 litra - čo pri tomto aute považujeme za dobrú hodnotu.

jag-xf-kombi-9291ga.jpg

Kombi s logom Jaguara má 19" kolesá, napriek tomu je jazda plavná, tichá a komfortná. Odhlučnenie je skutočne výborné, ani nerovnosti na vozovke nerobia zásadné problémy. V zákrute zostávajú kolesá v bezpečnom kontakte s asfaltom. Auto ako celok pôsobí výborne.

jag-xf-kombi-9289ga.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Jaguar XF Sportbrake 2,2D

Objem motora (cm3) 2 179
Výkon (kW/k) 120/163
Krútiaci moment (Nm) 400
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1
(Skutočná spotreba pri teste 5,7)

Cena testovanej verzie 49 050 €
Najlacnejšia verzia 41 370 €

+ Výrazné plusy
Pohodlie pre vodiča a spolucestujúcich
Odhlučnenie podvozku, tlmenie nerovností
Atraktívny dizajn karosérie kombi
- Najväčšie mínusy
Ovládanie dotykového monitora
Oneskorené reakcie prevodovky
Chýba ukazovateľ okamžitej spotreby

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri