Hyundai i10 1,2 MPI Comfort
Protirečí predstave tradičného mestského auta: Na prvý pohľad je i10 malé, drobučké auto, ale keď sedíte za jeho volantom, máte pocit akoby ste šoférovali rýchlu motokáru s plnohodnotnou karosériou. V zákrute sa spoľahlivo drží aj pri rýchlom prejazde vo zvolenej stope a na druhej strane sa nestratí ani v hustej mestskej premávke, kde s úspechom využíva svoje malé rozmery. Medzi tými, ktorí nechávajú zbytočné medzery, sa pohotovo preplieta ako potôčik medzi kameňmi.
Nemohli sme si odpustiť tento poetický úvod, aby sme čo najpresnejšie vyjadrili prvé pocity za volantom najmenšieho modelu značky Hyundai. Pravda, v polovici marca sme už testovali rovnaký automobil - avšak s jednolitrovým motorom. Teraz nám importér poskytol na test svoju cenovo najdrahšiu verziu s motorom 1,2 litra. V tomto prípade ide bez diskusie o špičkový malý automobil.
Potvrdzuje to aj maximálne vybavený, „dospelý" interiér, v ktorom nechýba ani dostatočne veľký, prehľadný monitor na prístrojovom paneli. Na ňom si môžete vyberať z pamäte medzi 18 uloženými stanicami FM, listovať v telefónnom zozname alebo sledovať spotrebu, či dojazd vozidla. Palubný počítač má ovládacie tlačidlo na volante, kde je tiež ovládanie telefónu a tempomatu.
Za príplatok 250 € ponúka výrobca vyhrievanie predných sedadiel a za 450 € zadné parkovacie senzory a tempomat. Elektrické otváranie všetkých štyroch okien je v cene vozidla. Testovaná verzia mala rovnako už v cene predné hmlovky so statickým osvetľovaním zákruty a tiež svetlomety s denným svietením LED. Potešil nás inteligentný kľúč na odistenie auta i štartovanie tlačidlom. Volant i sedadlo vodiča sú nastaviteľné výškovo. Z hľadiska bezpečnej jazdy sú skutočne dôležitým prvkom veľké vonkajšie zrkadlá, v ktorých sú integrované smerovky.
V prvom momente si ani nevšimnete, že na dverách sú tvrdé plasty. v testovanom aute bol modrý dekor, čo vhodne ladilo s modrým podsvietením prístrojov. Počas testovania sme sa presvedčili, že predné sedadlá sú dobre tvarované a majú solídnu bočnú oporu tela. Opätovne chválime najmä rozmery sedáka i operadla. Logicky však má Hyundai i10 - vzhľadom na celkové rozmery auta - na zadných sedadlách len obmedzený priestor pre dospelých pasažierov. Najmä na šírku sa musia všetci cestujúci uskromniť.
Na zadnom sedadle sa pritom sedí nečakane príjemne, dokonca aj nad hlavou majú pasažieri dostatok miesta, avšak na kolená a do šírky ho už veľa nezostáva. Základný objem kufra 252 litrov patrí v segmente A medzi najlepšie hodnoty; na prevážanie nákupov to bez výhrad plne postačuje. Po sklopení zadných operadiel sa zväčší objem kufra na 1 046 litrov. V batožinovom priestore je na šnúrkach zavesené plató, ktoré sa nadvihne po otvorení 5. dverí.
Aj vo výkonnejšej verzii má motor po naštartovaní prekvapujúco tichý chod. Na voľnobeh ho v aute vlastne ani nepočuť. Päťstupňová prevodovka je však „krátka", takže je nutné častejšie preraďovať rýchlostné stupne. Riadenie auta je citlivé, presné, takže Hyundai i10 sa ovláda pri dĺžke 3 665 mm veľmi ľahko; šírka karosérie je 1 660 mm. Podčiarkujeme to, čo sme už konštatovali pri teste i10 s jednolitrovým agregátom: silným tromfom je mäkké ovládanie spojkového pedálu, príjemné radenie piatich rýchlostných stupňov krátkou pákou, ako aj presné reakcie vozidla v zákrutách - toto všetko funguje nenápadne a ľahko, takže pri šoférovaní vystačíte s minimálnou silou.
Podvozok výborne tlmí nerovnosti vozovky. Aj pri rýchlom prejazde serpentín má Hyundai i10 výbornú stabilitu a medzi jeho prednosti patria tiež ostré brzdy. Chválime aj malý polomer otáčania - len 4,78 m - čo výrazne zlepšuje manévrovateľnosť s týmto malým autom. Z bezpečnostných prvkov nechýba testovanému autu nič: má protiblokovací brzdový systém ABS, rozdeľovač brzdnej sily EBD, elektronický stabilizačný systém ESP, manažment stability vozidla VSM, elektronický systém riadeného prešmykovania kolies TCS, asistenčný systém pre rozjazd do kopca HAC a dokonca aj okenné airbagy pri všetkých sedadlách.
S Hyundaiom i10 sme si schuti zajazdili a na jednu palivovú nádrž sme absolvovali 550 kilometrov. Dosiahli sme priemernú spotrebu 6,8 litra benzínu; pri rýchlosti 100 km/h bola priebežná konzumácia motora 4,4 a na diaľnici (130 km/h) stúpla na 5,7 litra. V čase prítomnosti troch zmrznutých (Pankrác, Servác, Bonifác) však fúkal silný nárazový vietor, ktorý mal určite negatívny vplyv na meranie spotreby. Silný bočný vietor odhalil aj ďalší malý neduh malého auta: mimoriadne veľkú citlivosť na poryvy vetra. Na diaľnici pri rýchlosti 100 km/h sme museli po celý čas korigovať smer jazdy.
Pri celkovom hodnotení opätovne konštatujeme, že Hyundai i10 je vydarený miniautomobil, ktorý vyzerá príťažlivo zvonka i vnútri. Najdrahšiu verziu môžeme vrelo odporúčať ako živé mestské auto, s ktorým sa nestratíte ani na diaľnici. Za jeho volantom určite nemusíte trpieť pocitom menejcennosti, ba naopak, veľkým a neraz ťarbavým limuzínam uštedríte pohotovou jazdou v meste nečakanú lekciu.
Nový Hyundai i10 už krátko po jeho uvedení na trh ocenili významnou európskou cenou Autobest 2014. Porota zložená z nezávislých odborníkov hodnotila pozitívne jeho dynamické vlastnosti, komfort, dizajn i technológie. Toto vozidlo teda zásadne a oprávnene protirečí predstave tradičného mestského automobilu.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Hyundai i10 1,2 MPI
Objem motora (cm3) 1 248
Výkon (kW/k) 64/87
Krútiaci moment (Nm) 120
Max. rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
(Skutočná spotreba pri teste 6,8)
Cena testovanej verzie 10 300 €
Najlacnejšia verzia 7 800 €
+ Výrazné plusy
Mimoriadne tichý chod motora
V zákrute sedí ako motokára
Bohaté vybavenie najdrahšej verzie
- Najväčšie mínusy
Krátke prevody, treba častejšie radiť
V aute je málo miesta na šírku