Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport ADAS
Osem užitočných asistentov vás nenechá v štichu: Píp tam, píp tu - pípanie sa ozýva zo všetkých strán. Tak to vyzerá v kabíne Hondy Civic deviatej generácie, ktorá je vybavená balíkom bezpečnostných asistentov ADAS. Importér uznávanej japonskej značky nám poskytol na zvyčajný test práve túto verziu populárneho modelu.
ADAS 1, ako sa balík nazýva, obsahuje osem užitočných asistentov alebo systémov: protikolízny systém (do rýchlosti 30 km/h), varovanie pred čelnou zrážkou, akustické varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (súčasne sa rozsvieti ikona pred vodičom), systém rozpoznávania dopravných značiek, vo vonkajších zrkadlách je detekcia objektov v mŕtvom uhle, pričom sa rozsvieti oranžová ikonka. Ďalej je to asistent pri cúvaní z boxu (napríklad na parkovisku obchodného centra), automatické prepínanie diaľkových svetiel na stretávacie, ak ide oproti iné vozidlo a vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou.
V testovanej verzii sme mali k dispozícii Multimediálný LCD displej (i-MID), na ktorom sa zobrazovali všetky potrebné údaje, ďalej tlačidlo ekonomického režimu ECON, indikátor radenia pre ekonomickú jazdu a vypínateľný systém stop&start, ako aj aktívny elektrický posilňovač riadenia. Parkovacie senzory (vpredu i vzadu) akusticky aj vizuálne signalizujú blízkosť prekážky pri vozidle. Ovládanie palubného počítača je však ťažkopádne; napríklad spojenie bluetooth, nastavenie navigácie a podobne.
Vyhrievané predné sedadlá sú dobre anatomicky tvarované a poskytujú dostatočnú bočnú oporu tela v zákrutách. Predné sedadlá majú spolu s volantom dobrý rozsah nastavenia, sedadlo šoféra je výškovo nastaviteľné. Na zadných sedadlách je dostatok miesta na kolená i nad hlavou a cez veľké dvere sa dobre vystupuje. Na zvýšenie pohodlia majú pasažieri vpredu i vzadu lakťové opierky.
Magické sedadlá (Magic Seats) umožňujú viacero variácií usporiadania interiéru podľa počtu pasažierov a množstva batožiny. Základný objem kufra je 467 litrov, po sklopení zadných sedadiel vojde po hranu okien batožina s objemom 1 200 litrov. Pravdaže, po sklopení zadných sedadiel nie je problémom ani odvezenie bicyklov, či lyží - pokiaľ má vodič v aute len jedného spolujazdca.
Efektné i praktické sú športové hliníkové pedále. Vonkajšie spätné zrkadlá sa dajú elektricky sklopiť do strany. Mikroanténa v tvare žraločej plutvy na streche a malé „krídelká" na zadných blatníkoch dotvárajú imidž auta z profilu. Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný kožený volant dobre padne do dlaní. Tlačidlá na ovládanie tempomatu s obmedzovačom rýchlosti sú na pravom ramene volantu, vľavo je ovládanie informačného systému, rádia a telefónu. Vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou príde vhod najmä počas nočnej jazdy. Duálna automatická klimatizácia účinkuje okamžite a s dostatočnou intenzitou.
Podvozok je nastavený komfortne, s citlivým plynovým pedálom treba zaobchádzať opatrne, ak nechcete spôsobiť vír v nádrži. Spojka má jemné ovládanie, pracuje sa s ňou pohodlne a bez vynakladania sily. Dráhy radenia rýchlostných stupňov sú krátke, pohyb páky je príjemný, rýchlostné stupne zapadajú rýchlo. S radiacou pákou však prídete do kontaktu častejšie, než by ste si mysleli, lebo motor má výraznejší záťah až keď ručička otáčkomera prejde do druhej polovice kruhovej stupnice - teda približne medzi 4 500 až 6 500 otáčkami za minútu.
Pri nízkych otáčkach pracuje agregát ticho a v meste môžete jazdiť bez problémov aj na šestku. Spotreba sa pri plynulej jazde pohybuje okolo siedmich litrov na 100 km. Mimo mesto sme jazdili s aktívnym tempomatom (100 km/h) za 5,5 litra, avšak na diaľnici pri 130 km/h to už bolo 7,3 litra. A nad touto hranicou odber paliva rýchlo stúpa.
Pri stredných otáčkach je tento Civic bez výraznej chuti akcelerovať a javí sa ako lenivec. Po prekročení 4 500 otáčok sa zrýchlenie výrazne zlepší, avšak motor je badateľne hlučnejší. Samozrejme, spotreba ide pri takom štýle jazdy razantne nahor. S jednou nádržou paliva sme mali dojazd 600 kilometrov a priemernú spotrebu 7,1 litra.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Honda Civic 1,8 i-VTEC
Objem motora (cm3) 1 798
Výkon (kW/k) 104/142
Krútiaci moment (Nm) 174
Max. rýchlosť (km/h) 215
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,1
(Skutočná spotreba pri teste 7,1)
Cena testovanej verzie 19 290 €
Najlacnejšia verzia 15 590 €
+ Výrazné plusy
Spotreba pri nižších otáčkach motora
Magic Seats, variabilný priestor na batožinu
Podvozok, účinné brzdy, radenie, spojka
- Najväčšie mínusy
Spotreba pri vyšších otáčkach motora
Ovládanie palubného počítača