Súdruhovia na Dakare
V roku 2010 zaznamenala dakarská rally nezanedbateľný úbytok štartujúcich. Nie všetci boli presvedčení, že Južná Amerika je tým pravým miestom pre rally, ktorej meno je tesne späté s Afrikou. Svoj podiel na poklese posádok mala aj celosvetová finančná kríza a mnoho ďalších individuálnych prekážok. Tento rok sa situácia z pohľadu usporiadateľskej organizácie ASO zlepšila a čísla opäť rastú.
Svoj podiel na tom majú aj čínski účastníci slávnej rally. Na štarte sa v troch kategóriách objaví rovná desiatka posádok z najľudnatejšej krajiny sveta. Najpočetnejšie je zastúpená kategória automobilov, predstaví sa v nej sedem vozidiel s čínskym pilotom za volantom. Po druhý raz sa zúčastní dvojica motocyklistov a premiéru absolvuje prvý čínsky trucker.
Pohľad do minulosti čínskej účasti na Dakare ukáže, že ide o minulosť nedávnu. Vôbec po prvý raz sa červená vlajka v štartovej listine objavila v roku 2003. Postarala sa o to posádka Luo Ding / Liu Dadi s vozidlom Mitsubishi Pajero. Do cieľa sa im prísť nepodarilo, získali však skúsenosti, ktoré o rok neskôr Luo Ding zužitkoval pri druhom štarte. Tentoraz už neštartoval ako súkromník, ale ako plnohodnotný člen tímu Mitsubishi Ralliart. Do produkčného Pajera si k nemu sadol Serge Henninot a spolu sa dopracovali k 47. priečke v cieli. V roku 2004 sa okrem Dinga na Dakare objavil aj Ningjun Lu s Nissanom Paladin, na sedadle spolujazdca sedel Denis Schurger. Pri svojej premiére dokázal to, čo sa skúsenejšiemu kolegovi nepodarilo - v cieli mu patrilo 57. miesto.
V roku 2005 sa počet Číňanov na Dakare zdvojnásobil. Ningjun Lu sa pridal k Talianom z tímu Tecnosport, navigátora mu robil Alessandro Pio. Druhý Dakar dokončil o jednu priečku vyššie, na 56. mieste. O doteraz najlepší čínsky výsledok sa postaral Yong Zhou, navigovaný Denisom Schurgerom. Ich Nissan Paladin bol klasifikovaný na 19. priečke. S rovnakým autom uspel aj Xu Lang, v cieli ho odmávli na pozícii číslo 44. Aj on mal cudzieho navigátora, konkrétne Fabiana Lurquina. No a štvrtým do partie, jediným neúspešným, bol Guangyuan Men. V Mitsubishi mu spoločnosť robil Serge Henninot.
Rok 2006 bol ďalším medzníkom v čínskej dakarskej histórii. K štvorici z predchádzajúceho ročníka pribudli ďalšie dve posádky. Automobilka JMC sa stala prvým čínskym výrobcom, ktorý poslal svoj produkt na najťažšiu rally sveta. Kópia pick-upu od Isuzu nazvaná Baodian však zlyhala hneď v úvodných etapách. Domov s dlhým nosom išla debutujúca posádka Chen Ho Huang / Kai Jen Cheng a tiež Luo Ding a jeho navigátor Xudong He. Svoju tretiu účasť si pionier Ding predstavoval inak.
Trojka nebola šťastná ani pre Ningjun Lua s Alessandrom Piom. Po kotrmelci im nebolo súdené uvidieť cieľ. Guangyuan Men a Serge Henninot nezvládli reparát a ani na druhý pokus sa s Mitsubishi do cieľa nedostali. Úspešná bolo napokon len dvojica Nissanov štartujúca pod krídlami francúzskeho tímu Dessoude. Yong Zhou a Denis Schurger boli v cieli na 43. mieste. Ich vynikajúcu 19. priečku z minulého ročníka zopakoval Xu Lang, opäť s Fabianom Lurquinom.
Nateraz posledný africký Dakar v roku 2007 predstavoval z pohľadu Číňanov ústup z pozícií. Len dve autá zamierili z Lisabonu do Dakaru. Po štvrtý raz a s tretím vodičom v čínskych službách pôsobil Serge Henninot. Tentoraz do cieľa na 47. miesto doviedol Liu Bina, člena tímu Mitsubishi Ralliart. Najskúsenejším Číňanom na Dakare sa so štvrtým štartom stal Ningjun Lu. Taliansky tím Tecnosport mu pripravil pomerne poruchový Nissan, do cieľa sa s Alessandrom Piom dotrmácali na 101. mieste.
Teroristické hrozby prinútili organizátorov zrušiť jubilejný 30. ročník dakarskej rally. V roku 2008 bolo na štarte pripravených sedem čínskych posádok - štyri v kategórii automobilov a tri motocykle.
Jianguo Chen a Guanghui Wei si na svoj dakarský debut museli počkať o rok dlhšie. V roku 2009, už v Južnej Amerike, dali svetu poznať čínskeho výrobcu motocyklov Jincheng. So slabými dvestopäťdesiatkami veľa vody nenamútili. Doma obľúbený kaskadér Jianguo Chen absolvoval len jednu etapu, obchodník s bicyklami Guanghui Wei ich dokončil šesť. Ani tretí do partie Zhiheng Li nedokázal na KTM 525 pokoriť Dakar. Čínu v kategórii áut reprezentoval jedine Ningjun Lu. Do buggy SMG si pozval Serge Henninota. Napriek faktu, že Lu okrem materského neovláda žiadny iný jazyk a Henninot po čínsky nehovorí, obsadila táto dvojica v cieli 64. miesto.
Zatiaľ posledného Dakaru sa v roku 2010 premiérovo zúčastnili dve čínske značky. Chery zlanárilo Ningjun Lua, k nemu sa posadil Roberto di Persio. Model X5 Rely sa ukázal byť v drsných juhoamerických podmienkach dostatočne životaschopný, Lu sa umiestnil na 28. priečke. Len o jednu pozíciu nižšie bol tímový kolega, debutujúci Yaohuan Jiang s belgickým spolujazdcom Marcom Bartholomem.
Druhou ázijskou automobilkou bol hrdo nazvaný Great Wall s modelom Hover. Yong Zhou a Sylvian Poncet nezostali v tieni krajanov, ich 33. miesto malo v mimoriadne náročnom ročníku svoju cenu. Dve čisto čínske posádky súťažili s japonskými Toyotami. Jinzhong Zhu a Xudong He úspešne zvládli celú trasu a skončili na 45. mieste. Jedinou posádkou ktorá sa do Buenos Aires vrátila predčasne boli Yongguo Zhao a Yue Han.
Výrobca motocyklov Jincheng vymenil predchádzajúci model za výkonnejšiu štyristopäťdesiatku. Povráva sa, že čínska motorka je vlastne len prezlečená Yamaha WR 450. Tak či onak, dvojica nových jazdcov, Wenmin Su a Baohua Han, využila potenciál svojich strojov a Dakar 2010 zdarne dokončila. Spomedzi osemdesiatich ôsmich klasifikovaných jazdcov sa Su umiestnil na 75. a Han na 82. priečke.
Do štartu Dakaru 2011 zostáva už len pár dní, čínski súťažiaci sú, rovnako ako ich súperi pripravení a plní očakávania. Chery na rally vyslalo tri vozy, k dvom overeným posádkam pribudol jeden nováčik. Ningjun Lu odštartuje ako prvý zástupca ázijskej veľmoci, jeho tímoví kolegovia Yaohuan Jiang a Kun Liu sa na trať prvej etapy vydajú v záverečnej pätine štartového poľa kategórie automobilov. Great Wall nasadzuje opäť len jedno auto, do rúk ho dostane Yong Zhou. Ďalšia trojica doteraz s Dakarom skúsenosti nemala. Jun Kun Ma a Yuande Zhou si vo svojich tímoch za súťažnú techniku zvolili Mitsubishi. No a sedmička zvýšila na Hongzhi Guoa, jediného Číňana v zahraničnom tíme.
Yang Li sa bude už navždy honosiť titulom prvého čínskeho truckera na Dakare. S francúzskymi spolujazdcami po boku bude pilotovať kamión MAN. O štart v kategórii motocyklov sa pokúšalo viacero jazdcov, napokon sa vrátia len Wenmin Su a Baohua Han. Pochopiteľne na stojoch Jincheng.
Čínske posádky na Rally Dakar 2011:
81 Wenmin Su Jincheng JC 450 Y
149 Baohua Han Jincheng JC 450 Y
358 Ningjun Lu / Roberto di Persio Chery X5 Rely
372 Yong Zhou / Sylvian Poncet Great Wall Haval
378 Jun Kun Ma / Sebastien Delaunay Mitsubishi Pajero
389 Yuande Zhou / Taiguang Du Mitsubishi Pajero Sport
426 Kun Liu / Maurizio Dominella Chery X5 Rely
427 Yaohuan Jiang / Yi Yu Lu Chery X5 Rely
434 Hongzhi Guo / Denis Schurger Nissan Pathfinder
554 Yang Li / Pascal Paturaud / Franck Maldonado MAN