Subaru Trezia 1,4 D Comfort
Už roky spájajú znalci so značkou Subaru pohon všetkých kolies (ak neberieme do úvahy najmenší model Justy), no teraz prichádza výnimka. Tokijská automobilka spojila sily s Toyotou a výsledkom je malé MPV Trezia s predným pohonom, na Slovensku pohotovo prezývaná Terezka.
Využíva radový štvorvalcový turbodiesel z Toyoty Verso, ktorý ponúka dostatočný výkon so silným krútiacim momentom a pritom reaguje rýchlo, pozoruhodne potichu a zachováva si rovnomerný chod. Ľahký hliníkový blok motora a vstrekovanie paliva typu Common Rail prispievajú k veľmi nízkej spotrebe paliva. Vďaka inováciám chladiacej sústavy a katalyzátora sa rýchlejšie dosiahne prevádzková teplota, takže motor prináša nielen pozoruhodný výkon, ale aj vysokú hospodárnosť v súlade s hodnotami emisií podľa normy Euro 5.
Vycibrená 6-stupňová prevodovka dokáže sprostredkovať i mierne športový štýl jazdy, ak vodič využije vyššie otáčky motora. Moderná hydraulická spojka využíva inovatívnu technológiu, vďaka ktorej vylepšuje citlivosť plynového pedála. Aby bola v rozličných jazdných situáciách čo najvyššia efektivita jazdy, pred vodičom je indikácia vhodného preradenia rýchlostného stupňa. Indikátor preradenia informuje vodiča o tom, kedy ma zmeniť prevodový stupeň, aby dosiahol optimálnu spotrebu paliva. Na digitálnom displeji pred šoférom sa zobrazuje vonkajšia teplota, aktuálna respektíve priemerná spotreba paliva a čas.
Samostatné zavesenie kolies prednej nápravy McPherson a spriahnuté zavesenie zadnej nápravy udržiavajú rovnováhu medzi jazdným komfortom a stabilitou. Vinuté pružiny, tlmiče a predný stabilizátor sú zosúladené tak, aby Trezia dosahovala maximálnu stabilitu aj pri rýchlejšom prejazde zákruty a zároveň sa minimalizovalo markantné nakláňanie karosérie. Vďaka kompaktným tlmičom umožnilo zavesenie zadných kolies vytvoriť viac miesta v batožinovom priestore.
Pravda, všetko vypovedané sa vzťahuje predovšetkým na dieselovú Treziu, ktorú sme testovali. Benzínová verzia je menej svižná a teda nejaké veľké športové zážitky od nej neočakávajte. Obe verzie však majú presné riadenie, rovnú podlahu za prednými sedadlami, dostatok miesta v kabíne, odkladaciu priehradku pred spolujazdcom po celej šírke jeho priestoru, ako aj ďalšiu pomerne veľkú priehradku nad ňou - obe majú ľahko otvárateľné veká.
Operadlá zadných sedadiel sú deliteľné v pomere 60:40, s možnosťou nastavenia ich sklonu. O praktickosti batožinového priestoru sme sa presvedčili, keď sme bez problémov prevážali rebrík a ďalšie väčšie predmety.
Na volante je ovládanie rádia, vodiči istotne ocenia veľké vonkajšie zrkadlá. Volant modelov 1.3i Comfort, 1.4D Comfort a 1.4D S môžete nastavovať vo zvislom aj pozdĺžnom smere, čo uľahčuje nastavenie optimálnej polohy vodiča za volantom.
Jemne LED osvetlenie priestoru pre nohy znamená zvýšenie pohodlia pasažierov pri nočnej jazde. Trezia disponuje tiež možnosťou ponechať reflektory rozsvietené ešte krátky čas po zaparkovaní vozidla, takže prístupovú cestu domov vám dostatočne osvetlia. Skrátka, príjemné pocity, aké sú charakteristické pre japonské autá, prežívajú i pasažieri v Trezii.
Na karosérii testovanej verzie sme si všimli rôzne posolstvá na modrých nálepkách: kufor má objem 429 litrov, spotreba je 4,3 litra na 100 km, tromfom sú tiež nízke emisie CO2. Určite nadchne rozmer základnej úložnej plochy 100 x 71 cm, takisto nakladacia hrana len 64 cm nad vozovkou a v jednej rovine s dnom. Otvárací uhol veľkých piatych dverí je dostatočný, pričom ich spodná hrana dosiahne až do výšky 185 cm. Dobre sa dá pod ňou skryť pred dažďom alebo snežením.
O výborných jazdných vlastnostiach a nízkej spotrebe nás presvedčil reálny život v premávke - a to v meste i na diaľnici. Pri pokojnom spôsobe jazdy sme dokázali udržať priemernú spotrebu päť litrov, čo sa blížilo k údaju výrobcu. Pri rýchlosti 100 km/h bola aktuálna spotreba 3,5 litra, na diaľnici (130 km/h) sa len tesne vyšvihla nad päť litrov. Dojazd 650 km sme dosiahli v reálnej premávke s využitím všetkých režimov (mesto, cesta, diaľnica). Aj v meste sme dokázali jazdiť so spotrebou okolo 5 litrov.
Základné údaje testovaného auta
Subaru Trezia 1,4 D
Objem motora (cm3) 1 364
Výkon (kW/k) 66/90
Krútiaci moment (Nm) 205
Max. rýchlosť (km/h) 175
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3
Cena testovanej verzie 19 990 €
Najlacnejšia verzia 13 990 €
+ Plusy
Tichý chod motora, jeho úspornosť
Nakladacia hrana len 64 cm nad vozovkou
Pre pasažierov dostatok miesta aj vzadu
- Mínusy
Cena dieselovej verzie je vysoká